Cojocaru, BRD: Nu sunt optimist cu creditarea

Autor: Liviu Chiru 21.03.2010

Companiile au reusit sa isi stabilizeze afacerile, insa la nivelurile scazute atinse in a doua jumatate a anului trecut, iar pentru anul acesta perspectivele de crestere sunt foarte slabe, astfel ca nici cererea de credite nu isi va reveni, considera Lucian Cojocaru, directorul executiv al departamentului comercial al retelei BRD-SocGen, a doua mare banca locala.

"Nu sunt optimist. Cererea de credite la firme ramane slaba si nu sunt motive sa se imbunatateasca", spune Cojocaru, care coordoneaza vanzarile catre clientii persoane fizice si catre firmele cu afaceri anuale de pana la 50 mil. euro. Situatia este practic neschimbata fata de a doua jumatate din 2009. Inca de la sfarsitul anului 2008, BRD a implementat un plan de reanalizare a tuturor dosarelor de credit din zona companiilor, iar clientii cu probleme la rambursarea ratelor au primit facilitati. Practic intregul portofoliu de credite a fost revizuit pana la sfarsitul anului trecut, analizarea dosarelor facandu-se centralizat, de catre echipele de risc din sediul central.

In cazul creditelor de investitii, ratele au fost reduse chiar si cu jumatate pentru o perioada de doi ani, suma fiind realocata pentru anii ulteriori, cand capacitatea firmelor de a sustine cheltuieli ar trebui sa isi revina, explica Cojocaru. De asemenea, in cazul liniilor de capital de lucru - a caror valoare nu mai era justificata odata cu scaderea volumului de afaceri - firmele au avut optiunea de a rambursa sumele pe perioade de pana la trei ani, astfel incat sa aiba timp sa isi recupereze banii blocati in stocuri sau alte achizitii.

"Doar 2% dintre clientii care au fost restructurati au cazut din nou in probleme cu intarzieri la plata ratelor", spune Cojocaru. El admite totusi ca ramane riscul ca, odata ce perioadele de facilitati vor expira, clientii sa se confrunte din nou cu dificultati, in conditiile in care este putin probabil ca economia sa revina curand la nivelul din 2008. BRD avea la sfarsitul anului trecut in portofoliu 149.000 de companii, in scadere de la 162.000 la sfarsitul lui 2008. Si pe zona de retail numarul de clienti a coborat usor, la 2,38 milioane de clienti, de la 2,43 milioane in decembrie 2008.

La sfarsitul anului trecut, BRD avea in sold credite de 34,9 mld. lei (8,2 mld. euro) acordate clientelei, din care 11% au mers catre intreprinderi mici (echivalentul a 4,7 mld. lei), iar 22% catre intreprinderi medii (echivalentul a 9,8 mld. lei). Alte 17,5 mld. lei, respectiv 40%, sunt creditelor acordate clientilor individuali.

Testare de piata pe retail

Cojocaru spune ca oferta de credite in lei cu o dobanda nominala fixa de 7% pe an este practic o testare de piata, pentru a verifica daca blocajul este determinat de lipsa de cerere din partea clientilor, pe fondul temerilor privind evolutia economiei, sau de nivelul preturilor la care bancile ofera imprumuturi.

"Probabil ca pur si simplu nu mai exista cerere, iar oamenii vor ramane foarte reticenti pana cand vom vedea o stabilizare a companiilor, astfel incat sa aiba siguranta locului de munca." Desi nivelul dobanzii afisate este neobisnuit in peisajul actual al finantarilor de retail, aduagand comisioanele, costul anual efectiv trece de 12% pe an.