Google, acuzata ca este instrumentul politic al SUA

Autori: Magraon Andreea , Mirabela Tiron 21.03.2010

Google a revolutionat publicitatea online odata cu introducerea in 2000 a AdWords. Serviciul a generat venituri de 21 mld. dolari in 2008.



Gigantul american Google, care detine cel mai popular motor de cautare de pe internet, a fost acuzat de presa chineza ca ar servi interesele serviciilor americane de informatii si ca este un instrument politic al SUA, relateaza presa internationala. Acuzatiile au fost facute in contextul in care Google va anunta cel mai probabil astazi daca se va retrage sau nu din China, unul dintre motivele invocate fiind cenzura impusa de guvernul comunist de la Beijing.

"Anumiti utilizatori de internet care prefera Google nu sunt la curent cu faptul ca din cauza legaturilor stranse dintre Google si serviciile americane de informatii istoricul cautarilor lor pe internet este pastrat si va fi folosit de agentiile americane de informatii", a scris agentia chineza de stat China Noua. In urma cu doua luni, Google a anuntat ca a fost victima unor atacuri cibernetice din China si ca nu mai este de acord cu cenzura impusa in aceasta tara, fiind gata sa isi inchida biroul local. Guvernul chinez impune operatorilor de internet sa blocheze anumite cuvinte-cheie si imagini pe care le considera inacceptabile.

Asteapta decizia UE in procesul cu Louis Vuitton si Nike

Curtea Europeana de Justitie se va pronunta maine in legatura cu un proces in care este implicat Google si diferite branduri, precum Louis Vuitton sau Nike, in care compania americana este acuzata ca afecteaza imaginea celebrelor branduri prin faptul ca le permite diferitelor companii care le comercializeaza produsele sa-si faca reclama pe Google, prin serviciul AdWords, fara a plati o taxa catre compania producatoare.

Reprezentantii Loius Vuitton au declarat ca se tem ca imaginea sa nu le fie afectata prin faptul ca produsele comercializate de companiile respective ar putea fi piratate.

O decizie impotriva Google ar putea avea efecte negative asupra businessului companiei pe segmentul publicitatii online, care reprezinta 97% din veniturile sale anuale, adica aproape 24 mld dolari (17,7 mld. euro). Serviciul AdWords a generat 21 de miliarde de dolari (15,4 mld. euro) in 2008.

Cum functioneaza masina de publicitate de 24 mld. $

Google AdWords este un serviciu de publicitate online platita, care functioneaza dupa metoda cost pe clic (pay per clic), ceea ce inseamna ca un client al Google AdWords va fi taxat doar in momentul in care un utilizator care navigheaza pe internet a dat clic pe link-ul aferent anuntului afisat de motorul de cautare. Oficialii Google si-au prezentat sistemul de publicitate AdWords si in Bucuresti, cu ocazia unui seminar pe tema promovarii turismului romanesc. Afacerile Google in Romania sunt estimate la cateva milioane de euro anual, piata locala de publicitate online fiind evaluata la circa 20 de milioane de euro anul trecut.

Prin sistemul de publicitate Google AdWords, reclamele clientilor sunt afisate doar pentru utilizatorii care cauta pe internet anumite cuvinte-cheie legate de compania respectiva.

Pentru a face publicitate online prin Google AdWords, un client trebuie sa isi faca un cont, dupa care sa aleaga cuvintele-cheie pentru anuntul publicitar si ulterior sa realizeze un anunt publicitar. Acest anunt publicitar va fi afisat in partea dreapta a rezultatelor afisate de motorul de cautare dupa cuvintele-cheie tastate de utilizator. Spre exemplu, o companie care vinde cazare in Sinaia poate alege ca reclama sa ii fie afisata pentru acei utilizatori care cauta pe Google "cea mai ieftina cazare din Sinaia".

Pretul pe care clientul il va plati pentru fiecare cuvant-cheie se stabileste printr-un sistem de tip licitatie - cu cat cuvantul este unul mai general si mai cautat, cu atat pretul va fi mai mare. Suma minima necesara pentru a putea demara o campanie prin AdWords este de aproximativ 40 de euro.

"Investitia initiala este de un dolar pentru cinci clickuri", a declarat Iulia Mihailescu, 26 de ani, account managerul Google pentru piete noi din Europa de Est, Orientul Mijlociu si Africa, adaugand ca in cazul in care unul din cinci utilizatori devine clientul companiei respective, atunci acesta va aduce venituri care sa acopere sau chiar sa depaseasca investitia in reclama.