De la echipamente pentru telecomunicatii la hidrocentrale: Electromagnetica si-a majorat de opt ori afacerile, devenind furnizor de energie

Autor: Adrian Cojocar 22.03.2010

Electromagnetica Bucuresti (ELMA) a reusit in ultimii sase ani sa-si majoreze afacerile de opt ori, pana la un nivel de 400 mil. lei (94 mil. euro), pe baza producerii, dar mai ales a furnizarii de energie electrica. Desi se recomanda ca producator de echipamente electrice si de telecomunicatii, circa 70-80% din afacerile companiei provin din sectorul energetic.



Electromagnetica s-a lansat in tradingul de energie electrica prin anii 2004-2005, cand pe fondul lipsei de comenzi, conducerea a luat decizia de a reorienta activitatea catre alte domenii. Anul trecut compania a furnizat circa 2.000 de MW de energie electrica, ceea ce reprezinta 4-5% din volumul total al pietei, potrivit conducerii companiei.

"Pana in anul 2000 Electromagnetica a fost foarte activa pe segmentul telecomuncatiilor. Anii '90 au fost deceniul foarte bun pentru producatorii din telecomunicatii pentru ca atunci Romtelecom si producatorii de telefonie mobila au avut o dezvoltare exploziva. Dupa care, anii 2001-2003 au fost foarte grei pentru noi pentru ca atunci acestia si-au incetat investitiile. Noi livram catre ei containere pentru echipamente. Din aceasta cauza a trebuit sa ne adaptam sau sa crapam si din toate discutiile pe tema ce sa facem am ajuns la tradingul de energie", povesteste Eugen Scheusan, directorul general al Electromagnetica Bucuresti.

In prezent, Electromagnetica furnizeaza energie electrica catre circa 150 de clienti, majoritatea din acestia pastrandu-se de la an la an.

"Piata de furnizare de energie este fluctuanta, lovita si ea de problemele celorlalte piete. Achizitia de energie se face de la Rovinari, Turceni, Hidroelectrica, Nuclearelectrica pentru a crea un cos al carui pret sa fie cat mai avantajos. Printre clienti se numara cei din industrie, clienti care produc vata de sticla, producatori de materiale de constructii, din domeniul alimentar, care au capacitati mari de refrigorare, de exemplu Danone, lanturi mari de malluri care au iluminari foarte bogate si capacitati de refrigorare", a precizat Scheusan.

In ce consta tradingul de energie al Electromagnetica

In prezent, exista peste 200 de jucatori pe piata care dispun de licente in domeniul furnizarii de energie, putini dintre acestia fiind cei care si produc energie electrica, cum este Electromagnetica, productia acesteia fiind insa infima fata de cea furnizata.

"Daca sunt mai multe generatoare in functiune si mai multi consumatori pe piata, orice iesire importanta de consumatori sau de generatoare poate sa dezechilibreze sistemul. Daca in anumite perioade consumul de energie electrica scade, de exemplu pe timpul noptii, nu se pot inchide si generatoarele pentru ca nu e o jucarie cu intrerupator si functioneaza in gol. S-a pus astfel problema ca aceasta energie sa fie utilizata si atunci a aparut productia laterala de energie, asa-numita energie reziduala, care nu poate fi utilizata cum trebuie in sistem si care este oferita la preturi mai mici, dar trebuie si secventiata la diversi consumatori", spune Eugen Scheusan.

Directorul Electromagnetica a precizat ca furnizarea de energie nu este un lucru simplu pentru ca necesita mentinerea unor anumiti parametri, precum o tensiune constanta si este o problema imperecherea consumatorilor cu energia din sistem.

"S-au gasit astfel fabrici de ciment, care prefera sa functioneze cand pretul energiei este mai mic, pentru ca tot se invarte generatorul si producatorul prefera sa ia ceva decat nimic pe energia respectiva", a precizat Scheusan.

Tot profitul se duce pe investitii in energie verde

Conducerea companiei spune ca dupa intrarea pe segmentul tradingului de energie, odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, aceasta si-a indreptat atentia catre Comisia Europeana, iar una dintre directivele institutiei era promovarea de energie verde care era stimulata prin certificate verzi si fiecare tara si-a luat niste angajamente privind cresterea ponderii acesteia in totalul productiei.

Ca urmare, la finele anului 2006, Electromagnetica a achizitionat de la Hidroelectrica prin licitatie publica 10 microhidrocentrale pe raul Suceava in schimbul sumei de 19,7 mil. lei (5,6 mil. euro). De la data achizitiei, firma si-a indreptat toate resursele spre retehnologizarea acestor microhidrocentrale.

"Sunt 8 microhidrocentrale functionale si doua abandonate. Una dintre ele a fost complet retehnologizata, a doua asteptam sa fie finalizata in circa doua luni de zile, iar a treia, cu fonduri europene, mai spre sfarsitul anului. Anul acesta am reusit sa atragem fonduri europene in valoare de 1,8 mil. euro pentru un proiect si ne propunem sa facem acest lucru si pe viitor. Proiectele cu fonduri europene ar putea sa acopere circa o treime din costurile pentru investitii", explica Scheusan.

El mai spune ca investitiile in retehnologizarea unei microhidrocentrale se situeaza intre 3 si 6 mil. euro si conducerea societatii isi propune sa modernizeze in fiecare an una sau doua microhidrocentrale in functie de resursele pe care le are la dispozitie.

Investitiile constau in tehnologii noi care fac ca rata de conversie a debitului in energie sa creasca prin inlocuirea de exemplu a generatoarelor si turbinelor cu unele mai performante. In prezent, capacitatea instalata a microhidrocentralelor este de circa 5 MW pe an si va ajunge la 6 MW la finele lui 2010.

"Anul trecut a fost un an foarte secetos si slab pentru productia de energie prin microhidrocentrale. Primavara aceasta se anunta insa deosebit de buna. Credem ca prin investitiile pe care le vom realiza an de an puterea totala a lor sa ajunga undeva la 10-15 MW pe an. Microhidrocentralele ne ajuta la certificatele verzi. Pentru fiecare MW de energie produsa primim cate doua certificate verzi, care au o valoare mai mare decat acel MW de energie", a precizat Scheusan.

Pana in prezent, Electromagnetica s-a finantat din resurse proprii, preferand ca tot profitul sa fie reinvestit, valoarea datoriilor la finele anului trecut ridicandu-se la numai 34,7 mil. lei (8,2 mil. euro).

Electromagnetica a obtinut anul trecut un profit record, de 28,4 mil. lei (6,7 mil. euro), in crestere cu 50% fata de cel realizat in 2008 pe fondul unor afaceri mai mari cu 8,2%, de 400 mil. lei (94,2 mil. euro).

Buget conservator

Pentru 2010, compania se bazeaza pe un buget la nivelul a 75% din indicatorii realizati anul trecut.

"Activitatea de productie s-a mentinut oarecum constanta de-a lungul ultimilor ani. Daca intr-un an n-a mers un segment, ne-am intreptat catre altul si tot asa. In 2009 am reusit cu mare dificultate sa ne mentinem afacerile in productia de echipamente electrice", potrivit conducerii societatii.

Compania vinde diverse echipamente catre furnizori sau subfurnizori ai Dacia si Ford si spera sa beneficieze de pe urma cresterii productiei acestora.

Conducerea societatii isi propune de asemenea sa distribuie, inclusiv catre sistemul public si stradal, sisteme eficiente de iluminat cu leduri a caror durata de viata depaseste 10 ani.

Castiga si din imobiliare

Electromagnetica dispune si de un ansamblu de spatii destinate inchirierii dupa ce firma si-a restrans activitatea in urma cresterii productivitatii. Electromagnetica Business Park se intinde pe o suprafata de circa 60.000 de metri patrati, din care in prezent sunt inchiriate jumatate din spatii catre diversi beneficiari, printre care call-centere si firme de software.

In ultimii ani, investitiile Electromagnetica s-au indreptat si catre terenuri, pe langa cele 4 hectare pe care le-a "mostenit" in zona mallului Liberty din Capitala, unde este amplasata si fabrica. Terenurile societatii au fost reevaluate in august 2007 la 46,4 mil. euro.