Infopress, cea mai mare tipografie: Scaderea din 2009 a implicat o supracapacitate semnificativa in piata

Autor: Alexandru Anghel 23.03.2010

Reprezentantii Infopress, tipografia din Odorhei detinuta de fondul de investitii islandez Kvoss, apreciaza ca in cursul anului trecut piata tipografica pentru tiparituri comerciale si publicatii s-a contractat la o valoare de 85 de milioane de euro, cu 35% mai putin fata de anul 2008.



Aceasta scadere a avut loc concomitent cu maturizarea capacitatilor de productie a tipografiilor prezente de mai multi ani in piata, cum sunt Infopress, Megapress, G. Canale sau Coprint, dar si cu intrarea unui nou jucator. 2009 a fost primul an de activitate pentru grupul german Euro Duckservice care a deschis o tipografie la final de 2008 in Brasov.

"Avand in vedere ca inspre sfarsitul anului 2008 capacitati noi de productie au fost instalate - in mod special de Infopress Group si EDS - scaderea din 2009 a implicat o supracapacitate semnificativa in raport cu piata, aceasta afectand toate companiile din acest sector, acestea trebuind sa faca fata unei competitii mai acute, deteriorarea portofoliului de clienti si nu in ultimul rand probleme de lichiditate", a declarat Daniel Adam, director financiar al Infopress.

In urma cu doi ani reprezentantii companiei prevedeau ca pana in 2012 piata cataloagelor si de tiparire a publicatiilor, care avea atunci o valoare mai mare de 100 de milioane de euro se va dubla. Aceasta a fost aprecierea majoritatii companiilor care au realizat investitii de milioane de euro, ceea ce a condus apoi la o supracapacitate de productie si la o presiune pe pret, pentru a atrage volume mai mari.

Criza a venit cu restructurari si o reducere a businessului

Businessul Infopress s-a redus de la 78 mil. euro in 2008 la 55 de milioane de euro in 2009, datele fiind raportate conform normelor IFRS, iar EBITDA a ajuns la 4 milioane de euro. Potrivit raportarilor la Ministerul de Finante conform normelor contabile locale, in 2008 compania a avut o cifra de afaceri mai mica, de aproape 68 de milioane de euro. "Desi in 2010 vedem o piata mai degraba stabila si stagnanta, cu exceptia catorva clienti si segmente de clienti, vizam o crestere cu 20% a cifrei de afaceri si cu 25% a EBITDA, proiectii ce sunt bazate pe largirea portofoliului de clienti si dinamizarea activitatilor de export, procese incepute chiar din 2009", a spus Daniel Adam, raportand bugetul prognozat la rezultatele conform normelor IFRS internationale.

Scaderea businessului a determinat la Infopress si o reevaluare a operatiunilor si a parteneriatelor cu clientii, furnizorii, angajatii si finantatorii. Adam nu a mentionat numarul actual al angajatilor, insa la finalul lui 2008 compania avea 462 de angajati.

Pentru anul in curs prognoza Infopress privind evolutia pietei presupune o stagnare a volumelor de comenzi din partea clientilor, publicatii sau retaileri care tiparesc pliante, brosuri, oferte, sau chiar o crestere foarte mica.

"Acest lucru va pune in mare dificultate o serie de jucatori medii si mici (posibil chiar sa duca la disparitia unora), urmand sa vedem din 2011 o crestere mai accentuata a volumelor de productie vehiculate", a declarat Adam.

Prezenta regionala

Infopress mai detine inca o tipografie mai mica decat cea de la Odorhei in Ungaria, deschisa la finalul lui 2008. Compania a preluat in 2008 si tipografia Delta din Bulgaria, unde a derulat cateva operatiuni de modernizare, insa s-a retras din actionariat in urma unor disensiuni cu actionarul fondator bulgar cu privire la strategia de dezvoltare.