O piata de 50 de milioane de euro: Romaqua vine cu brandul Elektrik in lupta cu Red Bull si Burn

Autor: Mihaela Popescu 23.03.2010

Intrarea pe piata berii in 2008 permite producatorului Borsec sa atace in acest an segmentul energizantelor cu investitii minime, pentru ca bauturile Elektrik sunt imbuteliate pe aceeasi linie cu berea Albacher la cutie.



In plus, pana acum compania nu a demarat o ofensiva puternica pe segmentul de promovare pentru sustinerea noului brand. Cu toate acestea, Romaqua si-a anuntat tinta pentru primul an: atingerea unei cote de piata de 3-4% cu Elektrik, ceea ce i-ar putea aduce vanzari de 1-2 mil. euro in 2010, segmentul bauturilor energizante fiind estimat la 40-50 mil. euro in acest moment.

Lupta pe segmentul energizantelor este dura, piata de profil fiind dominata de austriecii de la Red Bull care detin o cota de circa 50%, potrivit datelor din 2008.

La randul sau, imbuteliatorul Coca-Cola - cel mai mare jucator pe piata bauturilor non-alcoolice - detine in portofoliu energizantele Burn, produs situat pe acelasi segment de pret ca si Red Bull.

Noul pariu al lui Octavin Cretu, actionarul majoritar al grupului Romaqua, este insa dezvoltarea unui segment inferior de pret.

"Pretul Giusto Elektrik este imediat sub cel al competitorilor Red Bull si Burn", a declarat Radu Lazaroiu, directorul general al Romaqua Group Borsec.

In topul celor mai vandute bauturi energizante din Romania intra, alaturi de Red Bull si Burn, si brandul austriac Power Horse, importat de catre compania Dacardi Impex. Si grupul fratilor Micula din Bihor, European Drinks, este activ pe piata energizantelor, acesta avand in portofoliu bautura Rienergy din 2007.

Fratii Micula au promovat produsul si la export, insa nu sunt disponibile informatii despre vanzarile realizate in ultimii ani de companie pe segmentul de profil. Ca pret, Rienergy este situat pe segmentul de intrare (cel mai de jos) al pietei bauturilor energizante.

Producatorul Borsec mizeaza pe cresterea consumului de energizante in acest an.

"Piata energizantelor a avut o evolutie ascendenta si in 2009, iar prognoza pentru acest an este tot una favorabila, de crestere cu 2,6%", a mai spus Lazaroiu.

El a mai precizat ca nu au fost necesare noi investitii in productie pentru intrarea Romaqua pe piata bauturilor energizante.

"Nu au fost necesare investitii suplimentare. Giusto Elektrik se imbuteliaza pe linia de doze Albacher din fabrica noastra de la Sebes". De altfel, actionarii Romaqua analizeaza extinderea gamei de produse fabricate la Sebes inca din 2008, anul inaugurarii fabricii care a permis intrarea grupului pe cea mai competitiva piata din sectorul bauturilor, cea a berii.

"Studiem aceasta piata inca din anul 2008", a mai precizat directorul grupului.

Fabrica de bere a fost construita de la zero prin investitii de 39 mil. euro, cea mai mare parte a acestora fiind acoperite de credite de la BCR in valoare de 31 mil. euro.

Pe piata berii, compania a anuntat in 2008, in momentul lansarii Albacher, ca vizeaza o cota de 4-5% in primul an. Dupa sase luni, rezultatele raportate de Romaqua pe anul fiscal 2008 au aratat ca producatorul ajunsese la o cota de 2-3% in volum pe piata berii, cu vanzari de aproximativ 23 mil. euro in intervalul mentionat.

Albacher a ajuns anul trecut la o cota de peste 5% pe piata berii, potrivit ultimelor date disponibile.

Pariul pe bere, o piata cu o valoare aproape de doua ori mai mare decat cea a bauturilor non-alcoolice, a contribuit cel mai mult la cresterea de 45% a vanzarilor Romaqua Group in 2008 fata de anul anterior, in conditiile in care apa minerala si sucurile din portofoliu au inregistrat un avans de 20% in acelasi interval, potrivit datelor furnizate de companie anul trecut.

In 2008, cifra de afaceri consolidata a grupului a fost de 478,2 mil. lei (130 mil. euro). Romaqua nu a comunicat inca rezultatele pe 2009. Lazaroiu a precizat doar ca vanzarile companiei au ramas pe crestere anul trecut fata de 2008.

Producatorul Romaqua este controlat de Octavian Cretu, cu o participatie de 60%. El detine impreuna cu Octavian Palfi peste 90% din actiunile Romaqua Group.

Ce branduri a aruncat Octavian Cretu in lupta cu multinationalele

Elektrik este al 9-lea brand din portofoliu, lansat in 2010

In 2008 Romaqua a atacat piata berii cu Albacher

Sucurile Giusto au fost lansate pe piata in 2005

Cel mai mare brand al companiei este Borsec, brand care exista si inainte de 1989