Exclusiv ONLINE: De ce in Statele Unite legile sunt cu adevarat un eveniment, in timp ce in Romania se schimba non-stop
In Statele Unite, un senator nou intrat pe bancile Senatului nu
are voie sa ia cuvantul in plen decat dupa doi ani de stagiu. Este
o practica legislativa cu partea ei anecdotica, dar, se considera
ca respectivul este "junior" si, vreme de doi ani, trebuie sa
asculte si sa invete, indiferent de ce varsta are.
Practica legislativa inchegata in decenii, daca nu secole, face ca
un proiect de lege in SUA sa fie extrem de greu de adoptat si la
fel de greu de schimbat. Asta in vreme ce practica legislativa din
Romania lasa posibilitatea ca o lege adoptata astazi sa fie
schimbata maine, printr-o ordonanta de urgenta sau in cateva
saptamani, printr-un alt proiect de lege.
De aici interesul scazut in Romania pentru legi: pentru ca se stie
ca ele pot fi schimbate imediat dupa ce au fost adoptate si sunt,
de regula, modificate la schimbarea puterii.
In Statele Unite (care nu cunosc notiunea ordonantelor de urgenta)
o astfel de abordare este imposibila si pentru adoptatea unei legi
trebuie, practic, consens politic. De forma, opozitia voteaza
impotriva, dar este limpede ca, in momentul in care a fost
aprobata, ea are si consensul opozitiei si de aceea viitoarea
administratie nu o va schimba pentru ca orice schimbare propusa va
trebui, la randu-i, sa aiba consens politic.
Exista diferite acte adoptate de Congresul SUA - legi, rezolutii
simple, rezolutii comune sau rezolutii "concurente". Cele mai
importante sunt legile, dar pentru ca proiectele sa ajunga lege
trebuie parcursi cel putin 14 pasi extrem de importanti care cer si
ani intregi de dezbateri. Proiectul este introdus intr-o camera,
este examinat de subcomisii, de comisii, se face raport care este
din nou dezbatut, sunt sute de audieri care sunt publice, se
examineaza cu minutiozitate impactul, mai ales cel social si
bugetar - procese care sunt comune atat reprezentantilor, cat si
senatorilor. Exista apoi inca o comisie comuna, daca exista
diferente intre varianta reprezentantilor si a cea senatorilor,
lucru care presupune din nou dezbateri si un consens.
In Romania este nevoie doar de majoritate politca, pasii sunt mai
putini si mai usor de facut - adoptarea proiectului de catre
Guvern, discutii in comisiile de specialiate ale Parlamentului,
votul in cele doua camere, dreptul de veto al presedintelui,
posibilitatea sesizarii Curtii Consitutionale si promulgarea legii
- deci aporximativ sase pasi.
"In Statele Unite se evita intotdeauna ca un proiect sa ajunga in
fata Comitetului pentru Constitutie si de aceea se cauta
consensul", explica Daniel Barbu, profesor la Facultatea de Stiinte
Politice a Universitatii Bucuresti.
"Cand americanii legifereaza, ei stiu si pentru ce, lucru care
presupune o cunoastere a societatii, lucruri care nu se intampla la
noi unde legiferezi azi si schimbi maine pentru ca vezi ca ce ai
adoptat nu se potriveste societatii", spune Barbu.