Afacerea Google in Romania: 10.000 de clienti si venituri de 5-10 milioane de euro

Autor: Magraon Andreea 24.03.2010

Companiile trebuie sa isi creeze strategii de promovare online, acest lucru avand un impact semnificativ asupra business-urilor, le recomanda Google antreprenorilor romani, care detine cel mai popular motor de cautare din lume, folosit in proportie de 90% de utilizatorii de internet din Romania.

"Sugestia Google este o campanie integrata de marketing pentru online, pentru a ajuta vanzarile offline", a declarat Amelia Cretu, manager in cadrul companiei, care se ocupa de AdWords, sistemul de publicitate online al Google in Romania. Google a organizat impreuna cu Banca Transilvania un training pentru antreprenorii romani pentru a le prezenta sistemul AdWords, prin care isi pot face publicitate pe motorul de cautare.

Cretu a studiat in Romania, Italia si Suedia, fiind specializata in publicitate si brand management. Anterior ea a lucrat pentru compania Amprenta Advertising ca executive account manager.

Potrivit unui studiu citat de Google, vizitele in magazin dupa promovarea acestuia online cresc cu 26%, iar vanzarile in magazin cu 43%. Compania americana a recomandat utilizarea "insight for search", un barometru al trendurilor in cautarile pe net in functie de cuvintele-cheie. Acest instrument al Google indica si perioada din an in care unele produse sau servicii sunt cautate si astfel intreprinzatorul stie cand e momentul potrivit pentru a-si promova serviciile mai agresiv.

81% dintre utilizatorii de internet intra pe un site de pe un motor de cautare pe internet, a mai spus Amelia Cretu.

Clientului ii trebuie 33 de zile pana sa cumpere un produs

Strategia online trebuie sa fie bine pusa la punct, avand in vedere ca trece o perioada lunga de la primul clic pana cand clientul va cumpara produsul. Potrivit studiilor citate de Google, in cazul unui pachet de vacanta, pana la alegerea operatorului de turism este nevoie in medie de 33 de zile, 11 cautari ale clientului si 28 de vizite pe site-urile de profil. In cazul telefoanelor mobile, vor trece 27 de zile, timp in care clientul face 8,5 cautari pana sa-si aleaga produsul.

"Cautarea are un impact masiv asupra brandului", a mai spus Amelia Cretu. Reprezentantul Google a prezentat sistemul AdWords, un serviciu de publicitate online platita, care functioneaza dupa metoda cost pe clic, ceea ce inseamna ca un client al Google AdWords va fi taxat doar in momentul in care un utilizator care navigheaza pe internet a dat clic pe link-ul aferent anuntului afisat de motorul de cautare. Prin AdWords, reclama e afisata in functie de cuvintele cautate de utilizatori.

Ea a explicat ca pozita anuntului in urma cautarilor depinde de costul pe clic pe care antreprenorul este dispus sa-l plateasca si de scorul de calitate, care se calculeaza in functie de calitatea paginii, viteza de incarcare, legatura cu cuvintele-cheie. Afacerile Google in Romania sunt estimate la 5-10 mil. euro anual, piata locala de publicitate online fiind evaluata la circa 15-20 mil. euro anul trecut.

10.000 de site-uri din Romania se promoveaza cu AdWords

Cretu a mai spus ca in Romania circa 10.000 de pagini de internet sunt promovate prin serviciul AdWords, dezvoltat de Google. Avand in vedere numarul de clienti din Romania (peste 10.000) si valoarea medie a investitiilor in promovarea online se poate estima ca afacerile Google in Romania sunt de aproximativ 5-10 milioane de euro. Suma de bani pe care o companie o cheltuie pe AdWords depinde de cat de mult doreste sa se promoveze, putandu-se aproxima la 500-1.000 de euro pe an de fiecare client.

Spre exemplu, magazinul online al retailerului IT&C Depozitul de calculatoare, dc-shop.ro, cheltuie aproximativ 4.000 de dolari (2.900 de euro) lunar, deci circa 30.000 de euro pe an, potrivit administratorului web al site-ului, Ionut Catalin Sutu. De asemenea, Gambino's, firma care livreaza pizza la domiciliu, cu afaceri de 200.000 de euro, cheltuie 1.000 de euro pe luna pentru promovarea pe Google. "Afacerile au crescut cu aproape 20% de cand am inceput acum sase luni sa ne promovam prin AdWords", a declarat pentru ZF managerul firmei, Catalin Macrea.

Cretu a declarat ca in acest an compania americana isi va deschide un birou in Romania, procedura de recrutare fiind in plina desfasurare. In prezent, sediul din Irlanda se ocupa si de afacerile din Romania.