Interbrands a platit o jumatate de milion de euro unui consultant care i-a redus costurile

Autor: Mihaela Popescu 24.03.2010

Rand Sherif, CEO-ul Intrebrands, cea mai mare companie de distributie a bunurilor de larg consum, se asteapta ca redresarea consumului sa fie un drum cu suisuri si coborasuri in 2010. Distribuitorul a trecut pe profit in 2009, "cel mai greu an pentru companie".



Sherif afirma ca primele 2-3 luni din acest an au fost o continuare a lui 2009, din prisma conditiilor din piata. "Anul acesta inca vedem dificultati pe piata, atat pentru consumatori, distribuitori si comercianti, cat si pentru Guvern. Nu este inca timpul sa proclamam victoria in lupta cu criza, ar trebui mai degraba sa fim precauti. Vor fi suisuri si coborasuri in redresarea pietei".

Un studiu publicat recent de compania de cercetare de piata MEMRB arata scaderi pe linie in consumul de bauturi si tigarete in ianuarie, comparativ cu prima luna din 2009. Acestea sunt doua dintre cele mai mari categorii din sectorul FMCG (bunuri de larg consum), cu vanzari anuale de peste doua miliarde de euro fiecare.

"Vorbind strict de pietele pe care activam noi, ar putea fi scadere sau stabilizare in consum in primele 2-3 luni din an; nu putem sti exact dinamica consumului pentru ca nu putem aprecia in ce masura cresterea comertului ilicit (in special cu tigarete) a generat declinul volumelor distribuite de Interbrands in acest an".

Cei mai mari furnizori ai Interbrands sunt British American Tobacco, producatorul tigaretelor Kent si cel mai mare jucator pe piata de profil, si Procter & Gamble -producatorul Ariel sau Head & Shoulders si liderul segmentului de bunuri de larg consum nealimentare. Sherif subliniaza ca redresarea pietei depinde foarte mult si de situatia agriculturii in acest an. "2009 a fost un an agricol bun, dar va fi la fel si in 2010?"

Criza i-a prins in plin proces de reorganizare a businessului

Cel mai mare distribuitor din FMCG a trecut de primul hop de pe piata cu o reducere de 39% a cifrei de afaceri, dar cu cresteri de profitabilitate: rata EBITDA a ajuns la 4%, fata de 1,5% in 2008, pe fondul reducerii cheltuielilor operationale cu 12% in acest interval, potrivit datelor furnizate de CEO-ul Interbrands.

Compania a intermediat anul trecut vanzari de 1,13 miliarde de euro, similare ca valoare vanzarilor raportate pe 2009 de Carrefour - cel mai mare operator de hipermarketuri de pe piata. Tigarile au avut o pondere de circa 90% in valoarea vanzarilor intermediate anul trecut de Interbrands.

"2009 a fost cel mai greu an pentru Interbrands din cauza conditiilor dificile din piata. Cu toate acestea, ne-am imbunatatit indicatorii de profit in cursul anului trecut, ca rezultat al concentrarii pe businessurile cu marje mari de castig si pe continuarea proiectului Sigma (de remodelare a businessului - n. red.) demarat in 2007", explica Rand Sherif.

La finalul a doi ani de reorganizare a businessului, distribuitorul avea cu 500 de angajati mai putin si circa o treime din centrele de distributie operate in 2006.

Sherif a luat decizia de a demara un astfel de proiect in 2007, intr-un moment in care volumele cresteau fara mari eforturi, doar din avansul consumului pe piata.

In 2007, primul an al Romaniei in UE, piata bunurilor de larg consum a crescut cu aproximativ 15% fata de 2006, iar cei mai mari zece distribuitori de profil au inregistrat un avans mediu al afacerilor in euro de circa 20% in acest interval, potrivit datelor centralizate de ZF.

"Bineinteles ca in 2007 nu aveam nicio idee despre turnura pe care piata avea sa o ia in 2008-2009. In acel moment am simtit doar ca nu este o strategie buna sa ne concentram doar pe cresterea businessului, fiind important si sa analizam modul in care crestem. Totul a pornit de la faptul ca ratele de crestere de doua cifre (de peste 10% - n. red.) erau, evident, nesustenabile pe termen lung: presiunea pe costuri devenea tot mai mare odata cu cresterea chiriilor si a salariilor, in acelasi timp cu scaderea ratei somajului in marile orase", subliniaza directorul Interbrands.

Sherif spune ca remodelarea businessului a urmarit simplificarea proceselor, in conditiile in care regula de aur in distributie este: "Cu cat atingi mai putin produsul, cu atat mai bine!" "Proiectul Sigma a pornit de la o intrebare: Cum ajungem de la punctul A la punctul B intr-un mod cat mai eficient si cum ne asiguram ca masuram corect rezultatele remodelarii businessului?"

A trebuit sa regandim modul in care operam

Cea de-a doua intrebare si-a gasit raspunsul in conditiile contractuale negociate cu consultantul extern care a coordonat reorganizarea. Sherif a apelat la o firma de consultanta in management, Advanced Thinking, iar echipa dedicata proiectului, formata din patru angajati ai Interbrands, a fost condusa de Cristian Matei, unul dintre partenerii firmei de consultanta.

"De obicei nu-mi place sa apelez la consultanti externi pentru ca nu-ti ofera garantia unor rezultate palpabile, dar de data aceasta am gasit o cale de a rezolva problema: am stabilit comisionul consultantului ca procent din economiile generate in primul an de remodelare a businessului", mai spune Sherif. La finele anului, comisionul consultantului a fost de aproape jumatate de milion de euro, a mai precizat CEO-ul Interbrands. "A trebuit sa regandim modul in care operam. Oamenii dedicati proiectului au mers pe teren pentru a intelege mai bine procesele din lantul de distributie; de exemplu, au muncit alaturi de lucratorii din depozit o perioada de timp", mai spune Sherif.

Interbrands a intrat pe piata in 1993, odata cu producatorul american Procter & Gamble, primul sau furnizor. Ulterior, pe lista de parteneriate au intrat alte nume mari, printre care si Nestlé, Henkel, Cadbury sau Vodafone. Distribuitorul are in prezent circa 40.000 de clienti saptamanali si este una dintre cele mai mari firme din grupul Sarkis Group International cu sediul central in Beirut (Liban). Infiintat in anul 1989 de catre familia Sarkis, grupul este activ in prezent in domeniul comertului si al turismului pe piete din Europa si Orientul Mijlociu.