CONTRIBUTII/ Elitele si arhitectura rezidentiala (X). Ce a ramas in urma Nababului
Autor:
Narcis Dorin Ion
25.03.2010
Narcis Dorin Ion este directorul Muzeului National Bran. In
anul 2006 si-a sustinut teza de doctorat cu tema Elitele si
arhitectura rezidentiala in Tarile Române (sec. XIX-XX), in
fata unei comisii din care au facut parte acad. Dan Berindei, acad.
Dinu C. Giurescu si acad. Razvan Theodorescu. Coordonator
stiintific - prof. univ. dr. Ioan Opris. Lucrarea urmeaza sa apara
in curand la Editura Oscar Print.
George Grigore Cantacuzino si-a incetat existenta la 23 martie
1913 si a fost inmormântat in somptuosul mausoleu in stil bizantin
din Cimitirul Bellu, cu mozaicuri copiate dupa cele de la Ravenna,
mausoleu construit dupa planurile arhitectului Ion Mincu. "Socrul
meu - isi amintea Maruca Cantacuzino - care se mândrea cu acest
cavou mai mult inca decât cu celelalte case ale sale, tot orgoliul
neamului, ne destinase fiecaruia un loc.
La parter, sub bolta
incrustata cu stele de aur, de smaralde, de rosu si de albastru
turcoaz, ca cea din bisericile bizantine, locurile noastre, ale lui
Mihai si al meu, erau vizavi de mormintele parintilor nostri.
Sarcofage masive din piatra sculptata si basoreliefuri purtând
armele si coroana imperiala a titularilor".
Dupa disparitia Nababului, palatul de la Floresti a revenit -
ca si cel din Bucuresti - celui de-al treilea fiu al sau,
principele Mihail G. Cantacuzino (1867-1928), dar acesta nu a mai
continuat lucrarile, datorita izbucnirii primului razboi mondial.
In acel moment, palatul era terminat in mare parte, fiind necesare
doar decoratiile interioare. "In timpul ocuparii tarii de catre
nemti - preciza Maria Cantacuzino-Enescu -, acoperisul de arama a
servit la confectionarea obuzelor inamice si, in momentul in care
copiez aceste rânduri, constructia neterminata sta jalnica in
gradina de la Floresti, cu aspect sinistru de ruina fara trecut. Ca
doua santinele funebre, doi plopi din Italia, complet uscati, isi
inalta spre cerul albastru sau cenusiu, de o parte si de alta a
acestor ruine, trunchiurile scheletice pe care croncane ciorile".
Pastrat astfel pâna in 1948, când familia Cantacuzino a fost
izgonita de pe domeniu, palatul de la Floresti a intrat intr-o
perioada nefasta, fiind jefuit de noile autoritati si de localnici.
Ca si cum nu ar fi fost de ajuns, in palat s-au realizat numeroase
filmari, turnându-se chiar scene de razboi care au degradat
iremediabil cladirea. Cu toate aceste vicisitudini, palatul a
rezistat tuturor intemperiilor si calamitatilor abatute asupra lui,
doar masivitatea sa impresionanta pastrându-l pâna in zilele
noastre ca o marturie elocventa a vremurilor senioriale demult
apuse.
Parcul palatului de la Floresti a fost creat de "faimosul
Pinard, realizatorul majoritatii parcurilor si gradinilor din
Bucuresti". In opinia Mariei Cantacuzino-Enescu, Pinard "masacra,
intoarse pe dos incântatoarea gradina de la Floresti, sapa gauri ca
sa faca bazine. Asa ca, atunci când a izbucnit razboiul din 1916,
castelul si gradina au ramas neterminate. Moartea socrului meu
survenind intre timp (de fapt, Nababul murise in 1913 - n.n.),
soacra mea a parasit Florestii si s-a inchis in palatul ei din
Calea Victoriei, unde a suportat, in timpul refugiului nostru la
Iasi, cu hotarârea si demnitatea care o caracterizau, ocupatia
germana, astfel respectuoasa fata de ordinea si ierarhia din tara
cucerita".
O alta lucrare de arhitectura rezidentiala rurala realizata de
arhitectul Ion Berindei a fost conacul lui Paul Grecianu din
Cioceni (judetul Prahova). Proprietate a istoricului si
genealogului Stefan Grecianu (1828-1908), mosia Cioceni era situata
pe malul Cricovului. La 15 ianuarie 1906, Stefan Grecianu i-a
solicitat arhitectului Ion D. Berindei realizarea unei expertize
pentru terenul de la Cioceni si alcatuirea unui proiect de conac pe
locul unei case deja existente. "In urma descinderei locale - scria
arhitectul Berindei in Referatul sau - am putut constata ca aceasta
cladire este intr-o stare imposibila de a fi conservata astfel si
orice cheltuiala s-ar face ar fi zadarnica, caci este insuficient
fondata pe un teren minat de isvoare, compus din straturi de pamânt
argilos, compresabil si periculos pentru constructii. Teren
provenit din descompuneri insotite de materii streine, nisip, oxid
de fier, putin carbonat de calc. Apa influenteaza considerabil
asupra acestui pamânt; când se usuca, pare a fi dur si rezistent,
dar indata ce vine in contact cu apa, din isvoarele ce abunda in
cazul de fata, devine mocirlos, plastic. In afara de aceasta, mai
sunt straturi de nisip miscator, fundul acestor straturi se gaseste
continuu minat de apa, formând cu argila o oaza care se misca sub
cea mai mica presiune".
Cum Stefan Grecianu dorea sa construiasca la Cioceni o
resedinta noua, arhitectul Berindei l-a pus in tema cu conditiile
care trebuiau indeplinite pentru a asigura rezistenta cladirii si
cu costurile lucrarii: "O constructie pe acest teren cere o
fundatie pe piloti si palplanche, cu baza de consolidare in beton
de ciment din cele mai largi. Privitor pretului de constructie
modesta, insa in bune conditiuni, fata de localitate si de
distantele mari pentru transportul materialului, o evaluez la 300
(trei sute) lei metrul patrat, compus din pivnita, parter si
etagiu". Conacul Grecianu - construit in 1906-1907 si mostenit de
Paul Grecianu (1864-1923) - era amplasat in mijlocul unui intins
parc, lânga râul Cricov, care "abatându-se prin plantatii cu vine
groase pe malul de jos, nu este de temut". Din pacate, conacul a
fost demolat in anii regimului comunist.
S-a pastrat insa, pâna in zilele noastre, o alta lucrare a
arhitectului Ion D. Berindei: conacul bancherului N.N. Popp din
Padea (judetul Dolj), construit in stil eclectic francez la
inceputul secolului al XX-lea.
Maniera eclectica de construire a resedintelor rurale sau
urbane a fost continuata de elevii arhitectilor francezi ce
lucrasera in România. Unul dintre elevii lui Paul Gottereau, Jules
Berthet si Albert Galleron, arhitectul Paul J. Cristinel (nascut la
Paris in 1867-1954), a construit in 1903 casa maiorului Averescu
din Bucuresti (strada Rozelor), lucrare urmata in 1923 de conacul
si crama viei Râsnovanu si Babes din localitatea Valea Mieilor
(judetul Prahova), dar si de vila Alfred Herzog din statiunea
Tusnad (1940).
Un alt arhitect nascut in Franta, la Nisa, si stabilit
definitiv in România este Alexandru Baucher (1877-1935), care a
lucrat cu I. D. Berindei si cu Nicolae Ghika-Budesti, este autorul
planurilor frumoasei resedinte regale din Segarcea (judetul
Dolj).