CULISE DE EDITOR/ Noutati la Cartea Romaneasca, Curtea Veche, ART, RAO, Humanitas

Autor: Stelian Turlea 25.03.2010
Editurile noastre publica sute de carti in fiecare luna, o enorma productie de carte, care copleseste de-a dreptul cititorul intrat intr-o librarie. Prin rubricile diverse ale "Ziarului de Duminica", care au ca subiect cartea, ne-am propus sa fim un ghid pentru cel care doreste sa se informeze, incat, atunci cand ajunge intr-o librarie, sa se poata orienta mai usor. La "Cartea de literatura" sunt semnalate carti aflate deja pe rafturi, intre care facem, fireste, o selectie. La fel se intampla cu cartea de istorie, de stiinta, de economie, de arta. Le sunt destinate cronici cartilor asupra carora merita sa ne oprim mai mult, din diverse motive, explicate de cei doi cronicari literari ai ziarului. Atentie aparte mai primesc colectiile. Asupra unui titlu tradus ne oprim pe indelete in fiecare numar. Din noianul de volume in curs de aparitie sau in pregatire alegem cate unul pe care il prezentam printr-un fragment, speram incitant, la rubrica "Avanpremiera". In sftrsit, in cadrul rubricii de fata, am invitat editurile sa ne semnaleze cate o carte aflata in pregatire, sa ne prezinte, pe scurt, de ce merita acea carte sa apara, sa fie cumparata si citita.
La Editura Cartea Romaneasca:
Marin Malaicu-Hondrari - "Apropierea"
Marin Malaicu-Hondrari s-a nascut la 29 ianuarie 1971. A debutat cu volumul de versuri "Zborul femeii pe deasupra barbatului", Editura Eikon, 2004.Cartea a obtinut Premiul pentru Debut al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Cluj. In anul 2006, publica romanul "Cartea tuturor intentiilor", Editura Vinea; editia a II-a, Editura Cartea Româneasca, 2008. Este prezent in antologiile de poezie "Camera" si "La Neagra". Traduce poezie din limba spaniola: Alejandra Pizarnik, Roberto Bolaño, Nicanor Parra.
"Un barbat cutreiera Europa pe urmele unei femei casatorite, Stapânita si trei prieteni obsedati de poezie, doua femei din Argentina si iubirea lor aproape imposibila - iata tot ce stiam când am inceput sa scriu "Apropierea". Nu te poti deprinde cu scrisul. Daca ieri ai scris o pagina grozava, nimeni si nimic nu te poate asigura ca mâine se va intâmpla la fel. Astept eu prea multe lucruri extraordinare? Da, da; si asta numai gândindu-ma ca nu incetez a crede intr-o iubire fara sfârsit, in vis si in poezie. Asa cum nu incetez a a crede in autor-carte-cititor, acest triunghi amoros de o tensiune aproape insuportabila." (Marin Malaicu-Hondrari)
"Poet in fibra lui intima dar - ca atâtia poeti buni - atras irezistibil de roman, Marin Malaicu-Hondrari este un spirit cultivat, puternic interiorizat. Discursul sau <<alb>>, de un rafinament aproape auster, are o discreta, dar autentica noblete, iar nevoia de echilibru "clasic" merge mâna in mâna cu fascinatia <<coborârilor in Infern>>. Marele sau atu, pe care cred ca va sti sa-l exploateze pâna la capat, este forta interioara, dublata de o capacitate neobisnuita de esentializare a experientelor-limita." (Paul Cernat)
La Editura Curtea veche:
Clayton M. Christensen, Michael E. Raynor - "Inovatia ca solutie de afaceri"
In cel mai bun caz, numai o companie din zece e capabila sa sustina in timp o crestere profitabila. Si totusi, pietele de capital pretind ca toate companiile sa creasca si le pedepsesc fara mila pe cele care esueaza. Dar de ce este cresterea constanta si substantiala atât de dificil de obtinut? Surprinzator, nu e din cauza lipsei de idei bune sau de manageri capabili. Si nici din cauza unor clienti prea nestatornici sau a inovatiei imprevizibile.
Initiativele de afaceri esueaza - afirma Clayton M. Christensen si Michael E. Raynor - deoarece firmele isi spoliaza in mod nechibzuit potentialul disruptiv, inainte ca ideile noi cu adevarat bune sa apuce macar sa prinda contur.
Cartea de fata arata cum pot companiile sa rezolve aceasta dilema, creând ele insele disruptii de piata, in loc sa se lase distruse de acestea. Bazându-se pe ani de cercetari aprofundate si pe exemple concrete din multe companii mari, autorii afirma ca inovatia poate fi un proces predictibil, care sa determine in final cresterea profitabila si sustenabila. Christensen si Raynor identifica, mai intâi, fortele care-i imping pe manageri sa ia decizii inoportune tocmai in procesul de inchegare a noilor idei de afaceri. Apoi, autorii pun la dispozitia managerilor un nou cadru de lucru, destinat sa-i ajute pe acestia in demersul de creare a conditiilor potrivite, la momentul potrivit. In cele din urma, disruptia astfel realizata va avea succes.
Iata câteva dintre problemele la care aceasta carte da solutii: Cum ne dam seama daca o idee are potential disruptiv sau nu? Ce situatii concurentiale avantajeaza companiile stabile si care ii favorizeaza pe nou-veniti? Ce segmente de consumatori vizam mai intâi, daca avem o oferta inedita? Ce activitati ar trebui externalizate si care ar trebui pastrate in interiorul companiei? De unde ar trebui sa provina banii cu care finantam o noua afacere? Cum alegem cei mai potriviti manageri, pentru a pune in practica noua idee? Cum ne pozitionam pe piata acolo unde vor fi profiturile in viitor?
Dezvaluind principii contraintuitive, care va vor schimba pentru totdeauna perspectiva asupra inovatiei, aceasta carte de referinta in literatura economica internationala va arata cum puteti crea un motor de crestere disruptiva, menit sa alimenteze perpetuu succesul oricarei companii.
Clayton M. Christensen este arhitectul conceptului de "inovatie disruptiva", fiind considerat de multa vreme drept unul dintre cei mai importanti teoreticieni in domeniul inovatiei. E un cunoscut orator si consultant, activând si ca membru in consiliile de administratie ale unor mari companii din SUA. In 1975, Christensen a obtinut o diploma in economie la Brigham Young University. In 1977, a finalizat un masterat de doi ani la Oxford University, iar in 1979 a absolvit programul MBA de la Harvard Business School. In 1983, sub administratia Ronald Reagan, a fost selectat pentru a lucra in cadrul programului guvernamental anual White House Fellow. Iar in 1992, si-a incheiat studiile doctorale in domeniul Administrarii Afacerilor, efectuate la Harvard Business School. Anterior revenirii sale in viata academica de la Harvard, Christensen a detinut functia de Chairman & President la CPS Corporation (o firma din domeniul stiintei materialelor, pe care a fondat-o impreuna cu câtiva profesori de la MIT). De asemenea, a fost membru al conducerii firmei Boston Consulting Group. Ulterior, a devenit consultant pentru echipele manageriale ale multor corporatii renumite in lume.
In prezent, Clayton M. Christensen detine titulatura de Robert and Jane Cizik Professor si preda disciplina Administrarea Afacerilor la Harvard Business School. Lucreaza in departamentele de Management Tehnologic si Operational si Management General din cadrul acestei scoli. Cercetarile si preocuparile sale didactice se axeaza pe managementul inovatiei tehnologice si pe identificarea de noi piete pentru noile tehnologii. Pentru ceea ce a publicat de-a lungul timpului, Christensen a fost distins cu numeroase premii academice. In 1997, a primit Global Business Book Award pentru cartea "The Innovator's Dilemma".
Michael E. Raynor este un remarcabil cercetator, autor, consultant si orator, fiind specializat in strategii corporatiste pentru evaluarea si reducerea riscurilor, dar si pentru generarea de venituri. In cercetarile si scrierile sale, dar si in activitatea practica, Raynor s-a focalizat asupra inovatiei si strategiei in afaceri, explorând provocarea de a pastra succesul unei firme prin inovatie, dar si modalitatile de a face fata si a exploata solicitarile in permanenta schimbare ale mediului concurential de afaceri.
In 1990, Raynor a obtinut o diploma in filozofie la Harvard College. In 1994, a absolvit cursul MBA de la Richard Ivey School of Business. Iar in 2000, a obtinut titlul de doctor la Harvard Business School, specializându-se in Administrarea Afacerilor. Ulterior, Raynor s-a implicat in activitatea academica in calitate profesor la Richard Ivey School of Business din London, Canada, predând in cadrul programelor MBA si Executive Education. In prezent, Michael E. Raynor este director al Deloitte Research. De-a lungul timpului, a lucrat cu unii dintre cei mai importanti clienti ai firmei, corporatii internationale de top, provenind din multe domenii de activitate - telecomunicatii, media si divertisment, farmaceutice, aparatura medicala, IT hardware si software, servicii financiare, energie electrica si sanatate. Raynor este autor si coautor al multor capitole din diverse carti si al unor articole aparute intr-o serie de publicatii prestigioase, precum "Harvard Business Review".
Dr. Michael F. Roizen - "Programul de intinerire"
Pornind de la premisa ca vârsta reala si cea biologica a unei persoane numai rareori coincid, Dr. Michael F. Roizen concepe in "Programul de intinerire"un veritabil ghid al tineretii vesnice. Bazându-se pe o serie intreaga de descoperiri medicale recente si surprinzatoare despre procesul de imbatrânire si factorii care il accelereaza, autorul detaliaza o serie de masuri practice prin care numeroase afectiuni, adeseori asociate cu inaintarea in vârsta, pot fi evitate. Capitolele Programului de intineriresunt extrem de variate, autorul prezentând cu o la fel de mare usurinta si cu o la fel de solida documentare subiecte felurite precum fiziologia arterelor, stresul sau efectele benefice ale consumului de ciocolata. Statisticile, cercetarile stiintifice, sfaturile practice si marturiile celor care au urmat programul propus de Dr. Roizen se imbina firesc intr-o carte care ii va convinge cu siguranta pe cititori ca se pot simti mai tineri decât in acte, ducând o viata echilibrata si fericita.
La Editura ART:
Quentin Tarantino - "Ticalosi fara glorie"
Considerat de cea mai mare parte a criticii drept cel mai bun film din 2009, "Ticalosi fara glorie" este, dupa cum o spune si Tarantino, capodopera sa cinematografica. Fapt sustinut de numeroasele nominalizari si premii primite pâna acum. Lasând cifrele sa vorbeasca de la sine, filmul care ii are in rolurile principale pe Brad Pitt si pe Cristoph Waltz a primit pâna acum zeci de nominalizari si de premii, carora li se adauga alte 8 nominalizari la Premiile Oscar. Printre prestigioasele distinctii se numara Premiul pentru Cel mai bun Actor, care i-a revenit lui Cristoph Waltz la Festivalul de la Cannes din 2009, un Glob de Aur care i-a revenit tot lui Waltz, actor care a mai incasat si un Premiu BAFTA pentru acest rol. In cadrul Galei Best Film Fest, derulate anul trecut in Capitala, nonconformista pelicula de razboi a lui Tarantino a fost desemnata drept "Cel mai bun film strain care a rulat in România in 2009".
Deopotriva scenarist si regizor, Tarantino si-a obisnuit nu doar fanii, ci si publicul larg, cu publicarea scenariilor sale, considerate o adevarata bijuterie cinematografica. Literatura in toata regula, "Ticalosi fara glorie" cuprinde o serie de scene care nu se regasesc in cele aproape trei ore ale filmului, oferind cititorului un plus de Tarantino.
"Tarantino ne aminteste, magistral si emotionant, ca intre un teanc de foi scrise sau tiparite si un aparat de filmat exista o oarecare deosebire. Asa cum numai marii cineasti o pot face, rar si memorabil, nonconformistul Tarantino ajuns la maturitate artistica redescopera arta cinematografica. Fiecare minut din cele aproape 150 ale filmului e o demonstratie atasanta, tulburatoare a ceea ce poate face imaginea cinematografica si nu poate face cuvântul (...) Iesind de la filmul gloriosului ticalos Tarantino, m-am simtit de parca n-as mai fi fost la cinema de zece ani " (Cristian Tudor Popescu, "Gândul").
La Editura RAO:
Angela Lambert - "Viata irosita a Evei Braun". Traducere deFelicia Mardale.
Cartea analizeaza personalitatea controversata a Evei Braun, pe care autoarea isi propune sa o prezinte intr-o lumina pozitiva, nicidecum ca pe o nazista zeloasa sau o jucarie sexuala a unui dictator, ci ca pe o tânara bine-crescuta, dintr-o familie respectabila apartinând clasei de mijloc. In contrapartida, Hitler este infatisat cu toate defectele si viciile unui monstru insetat de putere si cu desavârsire dement. Despre viata lui Adolf Hitler s-au scris peste sapte sute de biografii, insa aceasta carte despre viata Evei Braun este abia a doua in limba
engleza si prima scrisa de o femeie. Cartea este bine documentata, alert scrisa si, desi voluminoasa, se citeste dintr-o rasuflare.
La Editura Humanitas:
Juan Jose Millas - "Doua femei la Praga"
Cartea apare in colectia "Cartea de pe noptiera". Luz Acaso, o femeie solitara si enigmatica de 40 de ani, si-ar dori ca Álvaro Abril, tânar scriitor promitator, sa-i scrie biografia. O viata poate fi povestita in cincizeci de pagini sau in cinci sute, si poate incepe de oriunde; trebuie doar ca materialul sa fie organizat de cineva care se pricepe. Álvaro traieste cu obsesia ca a fost adoptat la nastere. Luz, cu fantasma ca a avut un fiu; in confesiunile ei isi asuma, rând pe rând, rolul de mama singura, vaduva, prostituata. Fiecare detaliu il contrazice pe cel de dinainte. Care e realitatea si unde incepe fictiunea? Oare minciuna traita intens in imaginatie nu devine adevar? Un roman despre cautarea identitatii, filiatie, maternitate, singuratate, teama si spatiul interior in care ne putem refugia, ca pe o straduta ingusta din Praga.
Juan Jose Millas (nascut in 1946, la Valencia) este considerat unul dintre cei mai importanti scriitori spanioli contemporani. Dupa studii de filozofie si literatura (Universidad Complutense, Madrid) abandonate in anul al treilea si diverse slujbe temporare (marionetist, profesor, factor etc.), s-a dedicat scrisului. A inceput prin a publica un volum de poezie, apoi s-a orientat spre o proza de introspectie psihologica. Alienate, personajele sale se afla in cautarea unei existente mai autentice, incearca sa-si construiasca o identitate proprie si sa-si gaseasca punctele de referinta intr-un peisaj de multe ori inventat. Naratiunea recupereaza realitatea, o rearticuleaza si face acceptabil vidul existential. Romanele lui Millás s-au bucurat de la bun inceput de succes in rândul publicului si al criticii, fiind incununate cu importante premii literare (Nadal, Primavera, Planeta etc.). A colaborat de asemenea la cotidiene ca "El Sol" si "El País" (pentru articolele sale a primit Premio Mariano de Cavia de Periodismo, 1999, si Premio de Periodismo Francisco Cerecedo, 2005).
Eugene Ionesco - "Teatru XI"
Volumul cuprinde piesele: "Omul cu valize"; "Calatorii in lumea mortilor"; "Maximilian Kolbe". "Pentru ca nu am idei de propus lumii, pentru ca vreau sa evit banalitatea lucrurilor superficiale de care ne lovim si care n-au legatura cu Eul nostru profund, am scris aceasta piesa pornind de la vise pe care le-am pus cap la cap, ca sa evit astfel, pe scena, orice propaganda si orice ideologie. Dar ideologia patrunde si in visuri, iar eu nu mi-am dat seama."Omul cu valize" este un personaj care nu-si cunoaste tara, care e tinta unor sicane politienesti teribile, care se simte in pericol pretutindeni si care nu intâlneste iubirea." (Eug'ne Ionesco)