René Schöb, consultant LeitnerLeitner: Romania nu mai poate fi considerata atractiva din punct de vedere fiscal

Autor: Izabela Badarau 25.03.2010

"Romania nu mai este un paradis fiscal", spune René Schöb, partener la firma de consultanta LeitnerLeitner, o firma cu incasari de 1,8 mil. euro in 2009, creata prin fuziunea cu Adevaris, fosta divizie de servicii financiare a Fine Consulting.

Dupa ce contributiile sociale au fost majorate in plina criza, iar deductibilitatea cheltuielilor cu combustibilul a fost eliminata anul trecut, Romania nu mai poate fi considerata atractiva din punct de vedere fiscal, chiar daca a mentinut cota unica de impozitare la nivelul de 16%. "Sa nu uitam totusi ca in Bulgaria, cota unica e de 10%", mai spune René Schöb.

Nivelul taxelor nu este in orice caz o problema pentru investitorii straini, ci mai degraba instabilitatea foarte ridicata a cadrului fiscal, care le creaza mari probleme, potrivit unui studiu realizat de firma, in parteneriat cu Camera de Comert si Industrie Romano-Germana, Camera de Comert Austriaca si Camera de Comert Romano-Elvetiana.

Trei patrimi dintre investitorii straini considera ca mediul fiscal din Romania are o instabilitate ridicata. "Este dificil pentru o companie sa investeasca daca nu stie strategia pe termen mediu a statului", spune partenerul LeitnerLeitner.

In acelasi timp, investitorii straini spun ca legile si prevederile publicate in Monitorul Oficial sunt greu de inteles, de aplicat si de urmat. Doar 39% din respondenti folosesc Monitorul Oficial ca sursa principala de informare in domeniul fiscal, in timp ce 44% se informeaza de la consultantii fiscali, iar 14% pe canalele mass-media.

Trei patrimi dintre investitorii straini considera ca autoritatile fiscale nu sunt cooperante si nu au cunostintele necesare. "Autoritatile fiscale sunt birocratice, rigide si fara suficienta experitza", potrivit sondajului.

Sondajul a fost realizat in randul a 50 de CFO ai companiilor care dezvolta afaceri in tara.

LeitnerLeitner spune ca in primul trimestru din acest an, veniturile din consultanta au crescut cu 20% fata de trimestrul intai din 2009. "Pentru intregul an, am estimat o crestere a veniturilor de 15%, dar cred ca o vom depasi", spune Schöb.

Firma are 35 de consultanti in biroul de la Bucuresti si 700 la nivel global.

Printre clientii firmei in Romania se numara producatorul de ciocolata Heidi, Mazda, magazinele Peek & Cloppenburg, comerciantul de articole sportive austriac Hervis Sport.