Cum au ajuns trei antreprenori romani de la „Nu te supara, frate” la afaceri de 12 milioane de euro din jucarii

Autor: Mirabela Tiron 29.03.2010

Grupul Noriel, controlat de trei antreprenori romani, a semnat saptamana trecuta una dintre cele mai surprinzatoare tranzactii din acest an. Compania care produce jucarii a vandut 40% din business catre fondul de investitii Axxes Capital, reprezentat de Horia Manda, unul dintre cei mai cunoscuti manageri de fonduri de investitii, care a semnat tranzactii cu giganti precum General Electric sau Raiffeisen. Cum s-a ajuns la aceasta tranzactie?



Mirela si George Constantinescu, de profesie ingineri, jucau Monopoly intr-o dupa-amiaza cand le-a venit ideea de-a dezvolta o afacere cu jucarii, ce avea sa ajunga 15 ani mai tarziu la vanzari de 12 milioane de euro.

Cei doi braileni si-au spus atunci ca daca Monopoly, clasicul joc american, este de atatia ani pe piata (1935, anul lansarii in America - n. red.) si continua sa atraga atentia pasionatilor, atunci si jocurile romanesti "Nu te supara, frate", "Comoara lui Piticot" sau "Pacalici" ar putea fi un business profitabil. Astfel, cei doi au inregistrat cele trei marci la Oficiul de Stat pentru Inventii si marci, dupa care au infiintat compania Noriel Impex.

"Am inceput sa producem aceste jocuri si sa le distribuim. Jocurile erau produse in sectii de productie proprii in Bucuresti, pana la infiintarea sectiei de productie din Prahova in 1999, care a ajuns in prezent la o capacitate ce poate acoperi cererea de pe piata romaneasca", spune Cristian Constantinescu, unul dintre actionarii grupului Noriel.

Cristian, 35 de ani, este fratele lui George Constantinescu si tot el este cel care s-a ocupat de atragerea fondului de investitii Axxes in business si de dezvoltarea diviziei de retail.

Cristian Constantinescu s-a ocupat si de evaluarea afacerii, in urma experientei castigate ca angajat la fondul de investitii olandez Hal Investments.

Grupul Noriel, in actionariatul caruia a intrat compania Axxes (ce administreaza fondurile de investitii RAEF si BAF), printr-o tranzactie evaluata la 7 milioane de euro, include companiile Noriel Impex (distribuitor de jucarii), Toys and Games Industry (fabrica de jucarii din Prahova), Noriel Maxim (editura de reviste si materiale educationale pentru copii), Intertoy Zone (divizia de retail).

Anul trecut, grupul de firme in care lucreaza 120 de oameni a ajuns la un rulaj de 12 mil. euro, iar pentru acest an este stabilita o tinta de vanzari de 15 mil. euro.

Din productie, la licenta pentru jucariile Tom si Jerry

"Compania a devenit ulterior distribuitor de jucarii si pentru alte branduri internationale, precum Spinn Master sau Mega Brands. Deasemenea, am luat si licenta Warner Bros sub care producem jucariile Tom si Jerry", precizeaza Cristian Constantinescu. In prezent, 75% din vanzarile companiei sunt asigurate de jucariile importate, in timp ce doar 25% din incasari sunt generate de produsele sub brandul Noriel. Preturile jucariilor incep de la aproape 4 lei (1 euro) si ajung pana la 600 de lei (150 euro).

Piata locala a jucariilor (care include si articole de ingrijire a copilului- babe care) este estimata la 180 de milioane de euro de catre omul de afaceri Cristian Constantinescu, o valoare care pozitioneaza consumul de jucarii la 55 de euro, adica de 4,5 euro lunar pe copil, potrivit calculelor ZF care iau in considerare valoarea pietei de jucarii si numarul total de copii cu varsta pana in 14 ani. Datele de la Institutul National de Statistica aratau ca in 2008 in Romania erau 3,3 milioane de copii cu varsta de pana la 14 ani.

"Cred ca pe piata romaneasca avem un consum de cinci ori mai mic decat in tarile vestice. Suntem inca in urma fata de alte state, deci aceasta piata mai are potential de crestere".

Si omul de afaceri Lorand Szarvadi, care a fondat retailerul de electronice si electrocasnice Domo, a investit anul trecut intr-un business cu jucarii, mizand pe potentialul de crestere al acestei piete. Szarvadi a ales retailul de jucarii, deschizand un magazin sub brandul Toyplex in Bucuresti.

"Pentru a dezvolta o afacere cu jucarii este nevoie sa fii reprezentat de mai multe produse, de aceea am importat toate jucariile care ni se pareau ca ar prinde pe piata romaneasca", a declarat Cristian Constantinescu, care a absolvit Facultatea de Finante Banci din cadrul Academiei de Studii Economice si care detine un MBA la Oxford University. Spre exemplu, pentru anul acesta proprietarii Noriel au mizat pe jucaria Zhu Zhu Pet, niste hamsteri jucarii produsi de compania Cepia din SUA.

Pana anul trecut, Noriel era reprezentata pe piata romaneasca de o divizie de productie si una de distributie. "Pentru a creste afacerea aveam nevoie de o o divizie de retail. I-am propus lui George sa facem acest proiect de retail, iar el a fost de acord".

Au intrat pe retail anul trecut: vor sa ajunga la 12 magazine

Anul trecut, grupul Noriel a deschis patru magazine, pe suprafete mai mari de 200 de metri patrati, in centrele comerciale din Bucuresti. Investitia medie a fost de 350 de euro pe metru patrat, adica pentru deschiderea unei unitati, in care se gasesc aproape 2.500 de jocuri diferite, s-au alocat in medie 70.000 de euro, potrivit calculelor ZF. O parte din aceasta investitie a fost finantata si de banca Alpha Bank, dupa cum spune Constantinescu.

"Vrem sa ajungem la 12 magazine pana la sfarsitul anului acesta, sa fim prezenti la nivel national si poate chiar la nivel regional". Cristian Constantinescu sustine ca desi produsele Noriel erau prezente in hipermarketuri si lanturi de retail precum Diverta si Mini Blue, era necesar un dispaly si o promovare la raft mai speciala pentru unele colectii de jucarii.

Compania Axxes, care a intrat in structura actionariatului grupului de firme Noriel, va sustine dezvoltarea diviziei de retail la nivel national, dupa cum aprecia in momentul anuntarii tranzactiei Horia Manda, managing partner al Axxess Capital, companie care administreaza fondurile RAEF si BAF.

"Este foarte important sa ai parteneriate in business, acestea iti asigura o dezvoltare sustenabila. Pentru noi, parteneriatul cu Axxes a fost o injectie de capital pentru dezvoltarea companiei", spune Constantinescu. El a explicat ca orice decizie de dezvoltare a firmelor se va lua impreuna cu noul actionar.

Antreprenorii romani iau in calcul si posibilitatea unui exit

"Nu suntem impotriva ideii de exit din business. Cand dezvolti o afacere cu un partener investitor financiar exista un moment de exit dupa cativa ani, insa acum noi suntem abia la inceputul dezvoltarii", sustine Constantinescu.

Mai mult, el apreciaza ca in mod cert anul 2010 nu a fost cel mai potrivit an din punctul de vedere al evaluarii afacerii. "Este clar ca evaluarile activelor sunt mai slabe decat in 2008, insa noi am facut o majorare de capital si nu o vanzare", spune Cristian Contantinescu, care nu a dorit sa precizeze ce multipli s-au folosit in evaluarea businessului de jucarii.