Seful FMI, cel mai mare creditor al Romaniei, vine la Bucuresti
Pentru a doua oara dupa 1990, un sef al Fondului Monetar International vine azi la Bucuresti, a doua sa destinatie din regiune dupa Varsovia. Dominique Strauss-Kahn, directorul general al FMI, face astazi o scurta vizita in Romania, la 16 ani dupa predecesorul sau Michel Camdessus. Strauss-Kahn se va adresa Parlamentului, similar protocolului pentru un sef de stat.
Pentru a face fata crizei, Romania a devenit dintr-o data unul
dintre principalii clienti ai FMI din Uniunea Europeana, intrecand
si Ungaria, insa seful FMI va sta la Bucuresti doar cateva
ore.
El are un program condensat care include un discurs in fata
Parlamentului, precum si intalniri cu presedintele Traian Basescu,
cu guvernatorul BNR Mugur Isarescu, cu premierul Emil Boc si cu
ministrul finantelor Sebastian Vladescu.
La Academia de Studii Economice va sustine o prelegere pe o tema
similara cu cea sustinuta ieri la Varsovia privind perspectivele
pentru regiune dupa criza financiara globala. In capitala Poloniei,
seful FMI nu s-a adresat Parlamentului, participand in schimb la un
talk-show televizat in direct. La Bucuresti, BNR a insistat pentru
ca Strauss-Khan sa se adreseze Legislativului, starnind reactia
negativa a unor parlamentari.
In primavara anului 2009, Romania a convenit asupra unui pachet de
finantare externa de la FMI, UE, Banca Mondiala si BERD in suma de
19,95 mld. euro, reprezentand cel mai mare credit extern din
istoria tarii si aproape jumatate din bugetul pe 2009.
FMI a decis sa puna la dispozitia autoritatilor fonduri de 12,95
mld. euro, printr-un acord stand-by pe doi ani. Pana acum, Fondul a
eliberat circa trei sferturi din suma, insa autoritatile romane nu
au facut multi pasi concreti in reformele angajate in sectorul
public. In contul banilor primiti, Romania a achitat pana la
sfarsitul lunii februarie dobanzi si taxe de circa 84 mil.
euro.
De ce a avut nevoie Romania de acest acord? Oficialii romani au
declarat de mai multe ori ca acordul este "preventiv", este o
"centura de siguranta". In toamna trecuta, banii FMI au devenit
solutia de plata a salariilor si pensiilor, institutia financiara
acceptand ca jumatate din transele II, III si IV sa intre direct la
bugetul de stat.
Prin incheierea acestui acord autoritatile au sustinut ca vor
asigura relansarea economiei, insa reteta FMI de reducere a
cheltuielilor bugetare lasa putin spatiu pentru investitii publice
de amploare.
Totusi, conditiile impuse de FMI au fost mai putin dure decat in
acordurile precedente, Fondul dand de inteles ca tine cont de
circumstantele extraordinare, de recesiunea generalizata.
Acordul cu FMI-UE presupune mai multe conditionalitati privind
reformele structurale si tinte obligatorii de indeplinit de catre
Romania privind indicatorii macroeconomici. Pana acum, autoritatile
au convins reprezentantii institutiilor financiare internationale
ca TVA si cota unica nu trebuie sa fie modificate si au obtinut o
mai mare "intelegere" privind deficitul bugetar. Totusi, in
scrisoarea de intentie din februarie Guvernul s-a angajat sa ia
masuri suplimentare daca nu reuseste sa atinga obiectivele de
venituri bugetare.
FMI, stimulent pentru reforme in Romania sau autor de
experimente nereusite?
Relatia Romaniei cu FMI a fost decisiva pentru guvernele care s-au
succedat la putere de-a lungul timpului in incercarea lor de a face
reforme structurale.
Cu exceptia guvernelor Isarescu si Tariceanu, celelate guverne
postdecembriste au incheiat acorduri de finantare cu institutia
financiara internationala, fara insa sa le respecte pe cele mai
multe.
Dupa 1990, Romania a semnat sase acorduri stand-by cu FMI, fiecare
program fiind insotit de un imprumut, conditionat de indeplinirea
anumitor angajamente de reforma. Insa un singur acord, cel din
2001, a fost cu greu dus pana la capat, dupa numeroase derogari si
intarzieri, fiind finalizat in luna octombrie a anului 2003.
Dintr-o finantare totala disponibila de circa 2,8 mld. dolari,
guvernele care s-au succedat au aplicat atatea masuri de reforma
convenite cat sa poata trage ceva mai mult de jumatate din aceasta
suma. Insa programele si finantarile alocate in perioada 1990-2000
nu au produs efectele scontate.
Esecurile repetate ale aplicarii programelor FMI in Romania au
facut ca in 2004 boardul Fondului sa decida sa nu mai discute
proiectul unui nou acord decat dupa ce va avea pe masa un raport de
evaluare a eficientei programelor economice derulate impreuna cu
Bucurestiul. Autoritatile romane au fost luate pe nepregatite de
aceasta hotarare a FMI.
Insa Romania nu se putea lipsi de un nou "certificat de
credibilitate" din partea Fondului, cu atat mai mult cu cat Uniunea
Europeana tocmai daduse semne serioase de indoiala privind
progresele inregistrate in vederea aderarii. La inceputul lunii
iulie 2004 a fost incheiat un nou acord stand-by, preventiv de
aceasta data. Programul nu a fost finalizat, fiind incheiata doar
prima evaluare.
Ce asteapta politicienii romani de la seful
FMI
Acordul de aproape 20 mld. euro cu FMI si UE era necesar pentru a
garanta stabilitatea cursului de schimb, insa politicienii
Opozitiei spun ca este surprinzator ca in premiera Fondul a fost de
acord cu finantarea deficitului bugetar cu banii institutiei.
"Problema nu se pune cine este vinovat ca am luat acest imprumut,
ci ca Guvernul Boc a deturnat acesti bani pentru a finanta bugetul
de stat", a afirmat Varujan Vosganian, fostul ministru liberal al
finantelor in guvenarea Tariceanu.
El a spus ieri ca are o intrebare pentru Dominique Strauss-Kahn,
insa a afirmat ca nu o va face publica pana la intalnirea pe care
parlamentarii o vor avea astazi la pranz cu seful FMI. PNL va
participa la sedinta Parlamentului in care Strauss-Kahn va tine o
alocutiune, desi liderul deputatilor liberali, fostul premier Calin
Popescu-Tariceanu, afirmase ca prezenta sefului FMI in Parlament ar
sugera ca suntem o tara din lumea a treia.
Ion Ariton, PD-L, presedintele Comisiei de buget din Senat, afirma
ca nu are intrebari pentru seful FMI, pentru ca stie ca acordul era
necesar, in vreme ce "omologul" sau de la Camera Deputatilor,
Stefan Viorel, spune ca un dialog al oficialilor FMI cu partidele
de Opozitie ar fi foarte util. "Si noi reprezentam vocea poporului.
Acordul a fost unul util, pentru a redresa situatia economica dupa
politicile economice nesabuite de dupa 2005, care au incurajat
excesiv consumul. Ceea ce vedem acum este ca Romania a luat acesti
bani de la FMI, care a fost de acord in premiera sa permita
Guvernului sa finanteze deficitul cu transele 3 si 4, BNR si-a
facut treaba corespunzator, dar cei din executiv nu au luat pana in
prezent nicio masura care sa stimuleze in mod real economia", spune
Viorel Stefan, unul dintre cei mai cunoscuti economisti ai
social-democratilor.
Un singur acord dus pana la capat
Mugur Isarescu - dec. 1999-dec.2000
Premierul Mugur Isarescu este, alaturi de prim-ministrul Calin
Popescu-Tariceanu, singurul sef de Guvern postdecembrist care nu a
imprumutat bani de la FMI. Guvernul Isarescu a adoptat inca de la
inceput o politica economica coerenta, contribuind la reluarea
cresterii economice dupa trei ani de declin. Pe parcursul anului
2000, PIB-ul Romaniei a inregistrat o crestere de aproape 3%.
Adrian Nastase - dec. 2000-dec. 2004
Guvernul Nastase a reusit sa duca la capat pentru prima data dupa
1989 un acord incheiat cu FMI, in valoare de 431 mil. dolari.
Perioada de patru ani in care Romania a fost condusa de executivul
minoritar condus de Adrian Nastase a fost marcata de stabilitate
politica si de o economie care a inregistrat o crestere medie de
peste 6%. In aceasta perioada au fost realizate reforme
administrative inregistrandu-se o intarire a relatiilor externe,
dar au aparut si critici privind limitarea libertatii de exprimare
si accentuarea fenomenului coruptiei.
Calin Popescu-Tariceanu - dec.
2004-dec.2008
Calin Popescu-Tariceanu a devenit premier al Romaniei ca
reprezentant al aliantei D.A. PNL-PD, odata cu alternanta la putere
care a urmat alegerilor generale din 2004. S-a opus incheierii unui
acord cu FMI. Perioada in care Guvernul Tariceanu s-a aflat la
putere a fost caracterizata de o crestere economica fara precedent,
insa nesustenabila, precum si de instabilitate politica pe fondul
divergentelor dintre Executiv si Presedintie. De asemenea, mandatul
lui a fost marcat de o crestere puternica a cheltuielilor si a
aparatului birocratic.
Emil Boc - dec. 2008-prezent
In primavara anului 2009, Guvernul Boc a contractat de la FMI,
Comisia Europeana si Banca Mondiala un imprumut de circa 20 mld.
euro, acesta fiind cel mai mare imprumut extern din istoria
Romaniei. Guvernul Boc a venit la putere intr-o perioada in care
efectele crizei economice mondiale incepeau sa devina din ce in ce
mai vizibile pe plan local. Ultima parte a anului a fost marcata,
dincolo de contextul economic dificil, de incoerenta politicilor
guvernamentale si de neintelegerile din interiorul coalitiei
PSD-PDL. In 2009, economia s-a contractat cu 7,1%.
DSK - socialistul de la FMI
Este, de doi ani si jumatate, seful uneia dintre cele mai puternice
institutii financiare - Fondul Monetar International -, iar peste
alti doi ani si jumatate ar putea deveni presedintele uneia dintre
marile puteri ale lumii - Franta.
Fara a fi considerat unul dintre cei mai mari intelectuali ai
Frantei, Dominique Strauss-Khan - DSK, pe scurt, cum il alinta
presa franceza - este unul dintre economistii si juristii de frunte
din Hexagon si cel mai coerent strateg al politicii economice a
stangii franceze.
Totusi, aceste atuuri nu l-au ajutat, in 2006, sa castige alegerile
primare din cadrul Partidului Socialist pentru a fi desemnat
candidat la presedintia Frantei din partea acestui partid, fiind
surclasat, la cateva voturi, de Segolene Royal, care a pierdut, un
an mai tarziu, alegerile in fata candidatului conservator Nicolas
Sarkozy.
"Doua constatari ni se impun. Competitivitatea noastra se erodeaza:
Franta este pe cale sa piarda batalia economica. Modelul nostru
social are un cost foarte ridicat in vreme ce eficienta sa in lupta
contra inegalitatilor pare slaba. Din cele doua constatari
indiscutabile, Nicolas Sakozy a tras o concluzie: Franta trebuie
sa-si gaseasca competitivitatea lichidandu-si modelul social". Este
un citat critic la adresa actualului presedinte al Frantei dintr-un
articol publicat de DSK, in iulie 2007, in Le Nouvelle Observator.
Nici patru luni mai tarziu, Strauss-Khan ajungea seful FMI,
continuand un acord nescris care dureaza de peste 40 de ani,
potrivit caruia seful FMI este european, iar cel al Bancii
Mondiale, american. Insa europeanul de stanga a ajuns seful FMI si
cu ajutorul fostului sau rival, Nicolas Sarkozy, care a facut un
lobby eficient pe langa liderii europeni si al altor membri FMI
pentru numirea socialistului in acest post (nu trebuie uitat aici
si castigul Frantei prin aceasta numire).
Multi il vad acum drept candidatul socialistilor francezi pentru
prezidentialele din 2012 si chiar s-a zvonit ca ar urma sa plece
din fruntea FMI (mandatul i se termina in octombrie 2010, la doua
luni dupa prezidentiale) pentru a-si pregati candidatura.
Infrangerea dreptei franceze in alegerile regionale din urma cu o
saptamana da o speranta in plus socialistilor care nu au mai avut
un presedinte de pe vremea lui Fran'ois Mitterrand, (epoca in care
DSK s-a implinit ca om politic), adica de 15 ani (17 ani cand Sarko
isi va fi incheiat mandatul).
Nu este vizibil ca FMI ar urma acum in vreun fel modelul social
propus in trecut de DSK Frantei. Vizibil este ca el a clamat si in
calitate de sef al Fondului ceea ce a teoretizat in politica
interna: anume ca nu exista viitor intr-o viziune nationala ingusta
si intr-o politica economica nationalista.
In varsta de 61 de ani, DSK a avut o lunga cariera in politica
franceza pana a ajunge directorul FMI.
Foarte apreciat in epoca Mitterrand, DSK a fost de trei ori deputat
in Adunarea Nationala (1986-1988; 1988-1991; 2001-2007), dar si
primar in Sarcelles. A fost ministru al finantelor in guvernul
socialist al lui Lionel Jospain (1997-1999). Inainte fusese numit
de Mitterrand ministru al industriilor (1991-1993).
A fost, intre altele, profesor la Scoala Nationala de Administratie
(ENA, o scoala fara de care nu poti spera sa ajungi cineva in
Franta) si la Institutul de Studii Politice (Sciences Po).
(Iulian Anghel)
Programul sefului FMI la Bucuresti (30 martie)
08.15:
Intalnire cu premierul Emil Boc si, ulterior, cu ministrul
finantelor Sebastian Vladescu la Guvern
10-11:
Academia de Studii Economice
11.30:
Intalnire cu presedintele Romaniei Traian Basescu
12.30:
Intrevedere cu presedintele Camerei Deputatilor Roberta Anastase si
cu presedintele Senatului Mircea Geoana
12.50:
Discurs in fata Camerelor reunite ale Parlamentului
14.15:
Briefing de presa, Aeroportul Henri Coanda
Guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, il insoteste pe seful FMI pe
toata durata vizitei