FOTOISTORIA BUCURESTILOR / Vedere de la Fialkowski

Autor: Emanuel Badescu 30.03.2010

O veche fotografie din preajma Razboiului de Neatarnare ne ofera o perspectiva necunoscuta asupra Pietei Teatrului National.



Autorul nu si-a mentionat numele, dar probabil ca este unul dintre numerosii fotografi care lucrau in atelierele de specialitate din Pasajul Roman, la M.B. Baer de exemplu. Amintesc numele acestuia datorita unor asemanari stilistice, desi aspectul fotografiei ma contrazice.
Studiul cu lupa releva folosirea unui cliseu patat! Pe deasupra, culoarea sepia-galbuie, inexpresiva, a fost intens utilizata de Pesky, dar niciodata de Baer.
Trecand peste aceste aprecieri calitative, ce anuleaza valoarea artistica, sa remarc, totusi, faptul ca altceva confera importanta fotografiei noastre, anume perspectiva de care aminteam in fraza de inceput. Din cate stiu, doar o fotografie executata de Baer pe la 1880 mai permite o vedere din acea zona catre Calea Victoriei.
Aici punctul de fotografiere fiind mai coborat, apreciez ca trebuie sa fie cam in dreptul Cofetariei Fialkowski. Aceasta era privelistea ce se oferea clientului respectivei cofetarii, detaliu interesant pentru cine doreste sa se imagineze in postura de client al acesteia, cu atat mai mult in cazul istoricilor literari sau de teatru atunci cand merg pe urmele scriitorilor si actorilor din epoca. Precizia, obositoare uneori, face diferenta alteori.

Erata
In urma cu doi ani am reusit sa scanez integral revista "Ilustratiunea", aparuta intre anii 1860-1861. Din ea am decupat imaginea de pe prima pagina in vederea publicarii. Sub ea se gaseste urmatorul text: "Receptiunea delegatiilor de districte cu ocaziune dilei onomastice a M. Sale Domnitorului 30 Augustu 1860". Nu-mi amintesc daca m-am gandit la comentariu, insa nu cred ca am intentionat sa-i atasez un text: l-as fi scris imediat! Carantina acestui decupaj a tinut mai mult de 6 luni, cand l-am descoperit intr-un "folder" cu xilogravuri de Szathmari. Nu mi-am mai amintit ce-i cu el si de unde provine. Uitarea nu-i un handicap, daca nu am uita am fi anormali si am avea soarta eroului lui Borges... Uitand, prin urmare, cu desavarsire, originea si implicit datarea imaginii, am fost convins ca Domnitorul cu pricina este Carol I si i-am atasat un text corespunzator. Precum se vede nu este vorba de o confuzie, nu pot sa-i confund pe cei doi monarhi, toata ziua manipulez imagini cu chipurile lor. Este o simpla eroare datorata binecuvantatei uitari, dar o eroare ce impune o corectie. Textul cu imaginea gresita au aparut in "Ziarul de Duminica" din 17 aprilie 2009. Fac cuvenita corectie. Emanuel Badescu.

EMANUEL BADESCU (n. 25 august 1952) este bibliotecar in cadrul Cabinetului de Stampe al Bibliotecii Academiei Romane. Licentiat in istorie la Universitatea Bucuresti, a colaborat cu peste 1.000 articole la revistele "Formula AS", "Lumea Magazin", "Magazin Istoric" si la "Ziarul de Duminica". A publicat 1 Decembrie 1918 Alba Iulia - Bucureşti si Imnurile nationale la romani. Este şi coautor al volumelor Scurtă istorie a regalităţii in Romania, Nicolae Ionescu. Bucureştii de altădată, De la Vatican la Ierusalim, Conspiraţia securităţii, Bucurestii in imagini in vremea lui Carol I (volum premiat de Uniunea Scriitorilor).