FOTOISTORIA BUCURESTILOR / Vedere de la Fialkowski
O veche fotografie din preajma Razboiului de Neatarnare ne ofera o perspectiva necunoscuta asupra Pietei Teatrului National.
Autorul nu si-a mentionat numele, dar probabil ca este unul
dintre numerosii fotografi care lucrau in atelierele de
specialitate din Pasajul Roman, la M.B. Baer de exemplu. Amintesc
numele acestuia datorita unor asemanari stilistice, desi aspectul
fotografiei ma contrazice.
Studiul cu lupa releva folosirea unui cliseu patat! Pe deasupra,
culoarea sepia-galbuie, inexpresiva, a fost intens utilizata de
Pesky, dar niciodata de Baer.
Trecand peste aceste aprecieri calitative, ce anuleaza valoarea
artistica, sa remarc, totusi, faptul ca altceva confera importanta
fotografiei noastre, anume perspectiva de care aminteam in fraza de
inceput. Din cate stiu, doar o fotografie executata de Baer pe la
1880 mai permite o vedere din acea zona catre Calea
Victoriei.
Aici punctul de fotografiere fiind mai coborat, apreciez ca trebuie
sa fie cam in dreptul Cofetariei Fialkowski. Aceasta era
privelistea ce se oferea clientului respectivei cofetarii, detaliu
interesant pentru cine doreste sa se imagineze in postura de client
al acesteia, cu atat mai mult in cazul istoricilor literari sau de
teatru atunci cand merg pe urmele scriitorilor si actorilor din
epoca. Precizia, obositoare uneori, face diferenta alteori.
Erata
In urma cu doi ani am reusit sa scanez integral revista
"Ilustratiunea", aparuta intre anii 1860-1861. Din ea am decupat
imaginea de pe prima pagina in vederea publicarii. Sub ea se
gaseste urmatorul text: "Receptiunea delegatiilor de districte cu
ocaziune dilei onomastice a M. Sale Domnitorului 30 Augustu 1860".
Nu-mi amintesc daca m-am gandit la comentariu, insa nu cred ca am
intentionat sa-i atasez un text: l-as fi scris imediat! Carantina
acestui decupaj a tinut mai mult de 6 luni, cand l-am descoperit
intr-un "folder" cu xilogravuri de Szathmari. Nu mi-am mai amintit
ce-i cu el si de unde provine. Uitarea nu-i un handicap, daca nu am
uita am fi anormali si am avea soarta eroului lui Borges... Uitand,
prin urmare, cu desavarsire, originea si implicit datarea imaginii,
am fost convins ca Domnitorul cu pricina este Carol I si i-am
atasat un text corespunzator. Precum se vede nu este vorba de o
confuzie, nu pot sa-i confund pe cei doi monarhi, toata ziua
manipulez imagini cu chipurile lor. Este o simpla eroare datorata
binecuvantatei uitari, dar o eroare ce impune o corectie. Textul cu
imaginea gresita au aparut in "Ziarul de Duminica" din 17 aprilie
2009. Fac cuvenita corectie. Emanuel Badescu.
EMANUEL BADESCU (n. 25 august 1952) este bibliotecar in cadrul Cabinetului de Stampe al Bibliotecii Academiei Romane. Licentiat in istorie la Universitatea Bucuresti, a colaborat cu peste 1.000 articole la revistele "Formula AS", "Lumea Magazin", "Magazin Istoric" si la "Ziarul de Duminica". A publicat 1 Decembrie 1918 Alba Iulia - Bucureşti si Imnurile nationale la romani. Este şi coautor al volumelor Scurtă istorie a regalităţii in Romania, Nicolae Ionescu. Bucureştii de altădată, De la Vatican la Ierusalim, Conspiraţia securităţii, Bucurestii in imagini in vremea lui Carol I (volum premiat de Uniunea Scriitorilor).