Marea descoperire de la Ministerul Turismului: Spaniolii care fac brandul turistic au cheltuit 400.000 de euro ca sa afle ca „Romania are potential”

Autor: Mirabela Tiron 30.03.2010

Romania are "potential turistic", iar realitatea turistica este "mult mai buna" decat perceptia pe care o au turistii straini. Sunt doua dintre concluziile la care au ajuns spaniolii care ne construiesc brandul turistic de tara, dupa ce au cheltuit 400.000 de euro pentru realizarea unei cercetari care a durat cateva luni, aproape jumatate din suma alocata acestui proiect.
"Prima etapa a realizarii brandului turistic s-a incheiat. Am realizat 9.600 de interviuri prin telefon in noua tari si 75 de interviuri in profunzime in Romania. Sunt sase rezultate importante la care am ajuns in urma acestei cercetari", a declarat Eulogio Bordas, presedintele companiei spaniole de branding THR Asesores en Turismo, Hoteleria si Recreacion, care va dezvolta brandul turistic al tarii in asociere cu Taylor Nelson Sofres cu 900.000 de euro, fonduri din partea Uniunii Europene.
Desi scopul cercetarii era de a obtine raspunsuri legate de lipsurile si oportunitatile destinatiilor turistice din Romania, dar si de a identifica produsele turistice care ar putea atrage turisti straini, rezultatele cercetarii au evidentiat probleme deja cunoscute pe piata romaneasca.
"Cercetarea ne-a aratat ca potentialul brandului turistic va fi mare pentru ca exista potential turistic in Romania, realitatea turistica din Romania este mult mai buna decat perceptia turistilor, barierele in calea dezvoltarii turismului tin de o comunicare deficitara (promovare - n.red.), cercetarea ne-a ajutat sa clarificam care sunt produsele pe care trebuie sa le promovam", a spus Bordas in cadrul unui eveniment de prezentare a rezultatelor cercetarii, organizat de Ministerul Turismului. Cercetarea a fost realizata in Germania, Marea Britanie, Italia, Austria, SUA, Franta, Rusia, Ungaria, tari de unde ar putea atrage Romania turisti.

Litoralul romanesc, exclus de la promovare
Spaniolii, care au tinut mai mult o lectie de marketing si branding in timpul prezentarii rezultatelor cercetarii, au sustinut ca "produsele" care trebuie promovate sunt circuitele culturale, turismul balnear, turismul rural, turismul de tip city-break, turismul de aventura. Altfel spus, aproape toate formele de turism ar trebui promovate, mai putin turismul pe litoral.
Bordas nu a precizat de ce nu va fi promovat litoralul romanesc ca atractie turistica, insa secretarul de stat de pe turism Sorin Munteanu a explicat: "Stim cu totii de ce nu s-a ales litoralul, acesta nu poate concura cu alte piete, in acest sens nu este luat in calcul".
Asocierea formata din THR si Taylor Nelson a castigat licitatia pentru realizarea brandului turistic in urma depunerii ofertei cu pretul cel mai mic, respectiv 900.000 de euro, eliminand astfel din cursa finala asocierile Saffron Brand Consultants - Brandient Consult - Acacia Avenue si TBWA-GFK Romania, care au depus oferte cu preturi mai mari.
Proiectul brandului turistic al Romaniei va fi finalizat pe 24 mai anul acesta, potrivit oficialilor Ministerului Turismului si Dezvoltarii Regionale.