LICITATII DE TOP / Un record Iser şi o panoramă risipită a contemporanilor

Autor: Remus Andrei Ion 31.03.2010

Artiştii contemporani evoluează la paralele inegale. Sunt din altă lume reacţiile severe ale lui Pallady, de exemplu, care îşi dojenea colecţionarii mofturoşi. Zambaccian relatează că un amator a venit la Pallady cu un tablou cumpărat de la un negustor şi i-a cerut să-l confirme. Pictorul a reiscălit lucrarea în mod cu totul original: "de mine, parvenitule!"



Erau vremurile când colecţionarii, indiferent de averea lor, chiar le spuneau cu toată politeţea artiştilor: "Maestre". Acum, artiştii contemporni se agită, galeriştii caută şi ei tot felul de metode pentru a atrage cumpărători şi a impune artişti în viaţă din toate generaţiile, cumpărătorii aşteaptă însă...
Alexandru Ghilduş, care a trecut şi prin fotoliul de preşedinte al breslei, a avut curajul, cel dintâi, de a aduce la licitaţii artiştii în viaţă, mai ales pe cei cu un renume, care vând din ateliere. S-a întâmplat în primăvara anului 2007. Aşa s-au văzut alături în expoziţii Pallady şi Ilfoveanu, Câlţia şi Ressu, Grigorescu sub toate prenumele... Recordurile, preţurile importante obţinute pentru operele de palmares ale pictorilor de patrimoniu au ajutat la susţinerea listei "antume" care nu aduce profit imediat...
Lista lui Ghilduş nu a fost de la început foarte relevantă: Sorin Ilfoveanu, Florin Ciubotaru, Marin Gherasim, Sorin Dumitescu, Petre Velicu (care trăieşte la Paris), Vladimir Şetran, Dumitru Icodim, Ion Stendl, Ion Grigore, Wanda Sachelarie Vladimirescu, Marilena Murariu, Elena Uţă Chelaru, Augustin Costinescu, Mircea Roman, Marian Zidaru etc. Preţurile au depăşit rareori 1.500 euro şi nu s-a comunicat pe ce criterii sunt selectate şi estimate operele şi nici dacă ele provin din galerii, de la colecţionari sau direct de la artişti. Dar mulţi dintre artişti au acum propriul istoric de participare la licitaţii...
Pe de altă parte, casele de licitaţii au ocolit creaţiile artiştilor în viaţă pentru a evita vicii de regulament sau legislative, ori scandaluri de paternitate. Nu în ultimul rând, pentru a nu alimenta invidii mai mult sau mai puţin justificate în lumea plasticienilor. Goldart a făcut deci pionierat. A urmat Artmark şi, cu greu, au intrat în horă şi "veteranii" de la Alis.
Ghilduş a mai venit cu o idee: o ultimă mare expoziţie la Galeria Apollo de la Teatrul Naţional, înainte de desfiinţare, urmată de o licitare a lucrărilor. A ales şi un titlul reprezentativ: "Artistul la lucru în România". Expoziţia a fost deschisă la Apollo timp de zece zile după care, în Duminica Floriilor, colecţionarii au fost invitaţi la licitaţie. Între timp, s-au trimis invitaţii, s-au purtat negocieri. Preţurile iniţiale au fost coborâte în cazul unor lucrări unde existau oferte. Picasso a fost prezent la eveniment prin pânza lui Vladimir Zamfirescu, Balcicul prin picturile Vasile Mureşan Murivale, sculptura în lemn prin Mircea Roman, sticla prin Alexandru Ghildush etc... Postmortem, a intrat în expoziţie doar Vasile Gorduz - "Pasăre obişnuită" (şi, atenţie, se pregăteşte un catalog Gorduz cu lucrările rămase în atelier). A expus, într-o frumoasă completare, şi Silvia Radu - "Înger". Ambele lucrări în bronz, patinate în aceeaşi manieră, păstrează dialogul artistic atât de discret purtat ani de-a rândul în faţa lucrărilor reciproce...
Finalul licitaţiei a adus un procent mic în favoarea artiştilor. A urmat secţiunea cu o mai mare miză bănească, a lucrărilor depuse spre vânzare de proprietari diverşi, o secţiune care adusese cu două săptămâni în urmă un remarcabil record Iser - cea mai scumpă lucrare licitată a pictorului: "Nud", ulei pe pânză, 145.000 de lei. Şi la această secţiune au fost prezenţi contemporanii: Vasile Grigore, Constantin Tofan, Paul Gherasim, Ion Grigore, Dan Hatmanu, Teodor Graur... Cu artiştii în viaţă prezenţi în ambele secţiuni s-a realizat o frumoasă panoramă a artei plastice contemporane, aşa cum nu o face de fapt niciun muzeu, nicio galerie.
Prin expunerea contemporanilor la licitaţii, de la artiştii grupaţi în anii '90 în jurul Fundaţiei Anastasia - tradiţionaliştii în frunte cu Paul Gherasim - până la experimentaliştii anilor '90 (Graur) şi mai tinerii absolvenţi Victor Săraru, Andrei Florina Tudoran ori Şerban Măluţă Ştefănescu... avem la fiecare două săptămâni un foileton al artei de azi...
Zona artiştilor tineri este promovată şi de Artmark, care a funcţionat, în paralel, în lumea artei de patrimoniu, a celei contemporane consacrate şi a tinerilor deopotrivă. Interesant este că preţurile pentru lucrările tinerilor au crescut de la o licitaţie la alta...
Din ultima licitaţie Artmark, merită semnalate în mod special cele două lucrări Ţuculescu, care, deşi sunt de facturi diferite, s-au adjudecat la acelaşi preţ, 44.000 de euro: "Compoziţie", ulei pe hârtie şi "Costineşti", ulei pe pânză. O menţiune specială şi pentru Flroin Niculiu, un artist insuficient promovat, dar de o mare încărcătură emoţională. "Toamna pe strada Latină" s-a adjudecat cu doar 1.250 euro. La Alis, pe 27 martie, licitaţia a fost dominată de "Autoportretul" Corneliu Baba şi "Nud văzut din spate" al lui Tonitza. Autoportretul s-a adjudecat doar la preţul de pornire: 160.000 de lei.

artalicitata.blogspot.com