LICITATII DE TOP / Un record Iser şi o panoramă risipită a contemporanilor
Artiştii contemporani evoluează la paralele inegale. Sunt din altă lume reacţiile severe ale lui Pallady, de exemplu, care îşi dojenea colecţionarii mofturoşi. Zambaccian relatează că un amator a venit la Pallady cu un tablou cumpărat de la un negustor şi i-a cerut să-l confirme. Pictorul a reiscălit lucrarea în mod cu totul original: "de mine, parvenitule!"
Erau vremurile când colecţionarii, indiferent de averea lor,
chiar le spuneau cu toată politeţea artiştilor: "Maestre". Acum,
artiştii contemporni se agită, galeriştii caută şi ei tot felul de
metode pentru a atrage cumpărători şi a impune artişti în viaţă din
toate generaţiile, cumpărătorii aşteaptă însă...
Alexandru Ghilduş, care a trecut şi prin fotoliul de preşedinte al
breslei, a avut curajul, cel dintâi, de a aduce la licitaţii
artiştii în viaţă, mai ales pe cei cu un renume, care vând din
ateliere. S-a întâmplat în primăvara anului 2007. Aşa s-au văzut
alături în expoziţii Pallady şi Ilfoveanu, Câlţia şi Ressu,
Grigorescu sub toate prenumele... Recordurile, preţurile importante
obţinute pentru operele de palmares ale pictorilor de patrimoniu au
ajutat la susţinerea listei "antume" care nu aduce profit
imediat...
Lista lui Ghilduş nu a fost de la început foarte relevantă: Sorin
Ilfoveanu, Florin Ciubotaru, Marin Gherasim, Sorin Dumitescu, Petre
Velicu (care trăieşte la Paris), Vladimir Şetran, Dumitru Icodim,
Ion Stendl, Ion Grigore, Wanda Sachelarie Vladimirescu, Marilena
Murariu, Elena Uţă Chelaru, Augustin Costinescu, Mircea Roman,
Marian Zidaru etc. Preţurile au depăşit rareori 1.500 euro şi nu
s-a comunicat pe ce criterii sunt selectate şi estimate operele şi
nici dacă ele provin din galerii, de la colecţionari sau direct de
la artişti. Dar mulţi dintre artişti au acum propriul istoric de
participare la licitaţii...
Pe de altă parte, casele de licitaţii au ocolit creaţiile
artiştilor în viaţă pentru a evita vicii de regulament sau
legislative, ori scandaluri de paternitate. Nu în ultimul rând,
pentru a nu alimenta invidii mai mult sau mai puţin justificate în
lumea plasticienilor. Goldart a făcut deci pionierat. A urmat
Artmark şi, cu greu, au intrat în horă şi "veteranii" de la
Alis.
Ghilduş a mai venit cu o idee: o ultimă mare expoziţie la Galeria
Apollo de la Teatrul Naţional, înainte de desfiinţare, urmată de o
licitare a lucrărilor. A ales şi un titlul reprezentativ: "Artistul
la lucru în România". Expoziţia a fost deschisă la Apollo timp de
zece zile după care, în Duminica Floriilor, colecţionarii au fost
invitaţi la licitaţie. Între timp, s-au trimis invitaţii, s-au
purtat negocieri. Preţurile iniţiale au fost coborâte în cazul unor
lucrări unde existau oferte. Picasso a fost prezent la eveniment
prin pânza lui Vladimir Zamfirescu, Balcicul prin picturile Vasile
Mureşan Murivale, sculptura în lemn prin Mircea Roman, sticla prin
Alexandru Ghildush etc... Postmortem, a intrat în expoziţie doar
Vasile Gorduz - "Pasăre obişnuită" (şi, atenţie, se pregăteşte un
catalog Gorduz cu lucrările rămase în atelier). A expus, într-o
frumoasă completare, şi Silvia Radu - "Înger". Ambele lucrări în
bronz, patinate în aceeaşi manieră, păstrează dialogul artistic
atât de discret purtat ani de-a rândul în faţa lucrărilor
reciproce...
Finalul licitaţiei a adus un procent mic în favoarea artiştilor. A
urmat secţiunea cu o mai mare miză bănească, a lucrărilor depuse
spre vânzare de proprietari diverşi, o secţiune care adusese cu
două săptămâni în urmă un remarcabil record Iser - cea mai scumpă
lucrare licitată a pictorului: "Nud", ulei pe pânză, 145.000 de
lei. Şi la această secţiune au fost prezenţi contemporanii: Vasile
Grigore, Constantin Tofan, Paul Gherasim, Ion Grigore, Dan Hatmanu,
Teodor Graur... Cu artiştii în viaţă prezenţi în ambele secţiuni
s-a realizat o frumoasă panoramă a artei plastice contemporane, aşa
cum nu o face de fapt niciun muzeu, nicio galerie.
Prin expunerea contemporanilor la licitaţii, de la artiştii grupaţi
în anii '90 în jurul Fundaţiei Anastasia - tradiţionaliştii în
frunte cu Paul Gherasim - până la experimentaliştii anilor '90
(Graur) şi mai tinerii absolvenţi Victor Săraru, Andrei Florina
Tudoran ori Şerban Măluţă Ştefănescu... avem la fiecare două
săptămâni un foileton al artei de azi...
Zona artiştilor tineri este promovată şi de Artmark, care a
funcţionat, în paralel, în lumea artei de patrimoniu, a celei
contemporane consacrate şi a tinerilor deopotrivă. Interesant este
că preţurile pentru lucrările tinerilor au crescut de la o
licitaţie la alta...
Din ultima licitaţie Artmark, merită semnalate în mod special cele
două lucrări Ţuculescu, care, deşi sunt de facturi diferite, s-au
adjudecat la acelaşi preţ, 44.000 de euro: "Compoziţie", ulei pe
hârtie şi "Costineşti", ulei pe pânză. O menţiune specială şi
pentru Flroin Niculiu, un artist insuficient promovat, dar de o
mare încărcătură emoţională. "Toamna pe strada Latină" s-a
adjudecat cu doar 1.250 euro. La Alis, pe 27 martie, licitaţia a
fost dominată de "Autoportretul" Corneliu Baba şi "Nud văzut din
spate" al lui Tonitza. Autoportretul s-a adjudecat doar la preţul
de pornire: 160.000 de lei.
artalicitata.blogspot.com