Pretul minereului de fier starneste revolta pe piata otelului
Reprezentantii industriilor europene a otelului si automobilelor
acuza companiile miniere de practici neloiale din cauza
introducerii unui nou sistem de evaluare a pretului minereului de
fier in urma caruia costul materiei prime ce sta la baza obtinerii
otelului va inregistra o dublare, scrie Financial Times.
Eurofer, care reprezinta producatorii europeni de otel, a inaintat
o plangere catre Comisia Europeana cu privire la posibile abuzuri
legate de stabilirea preturilor, spunand ca "exista indicii clare
potrivit carora au fost coordonate mai multe majorari de preturi si
au fost exercitate presiuni asupra producatorilor de otel pentru
acceptarea acestor schimbari".
Apelul adresat autoritatilor de la Bruxelles survine intr-o
perioada delicata, in conditiile in care oficialii din domeniul
concurentei atat din cadrul Comisiei Europene, cat si ai
Bundeskartellamt, autoritatea germana antitrust, analizeaza deja o
propunere a Rio Tinto si BHP Billiton de a-si combina campurile
bogate in minereu de fier din vestul Australiei.
Pretul otelului va creste si va trage dupa el si
industria auto
Plangerile urmeaza unor avertizari referitoare la necesitatea
cresterii preturilor la otel cu pana la o treime dupa ce companiile
miniere si producatorii de otel din Japonia si China s-au pus de
acord asupra modificarii sistemului de stabilire a pretului
minereului de fier. Costurile in crestere la otel se vor traduce
prin preturi mai mari pentru automobile, grinzi pentru constructii
si electrocasnice mari, sustin producatorii de otel.
In prezent, pretul otelului este cu 9,6% mai mare decat in
decembrie, potrivit MEPS International, o firma britanica de
consultanta. Compania braziliana Vale si cea anglo-australiana BHP
Billiton au fost cele care au initiat schimbarea sistemului vechi
de 40 de ani de negocieri anuale ale contractelor cu un sistem de
contracte trimestriale, raportate la pretul mondial la vedere al
minereului de fier. In conditiile in care preturile la vedere sunt
cu pana la 100% mai ridicate decat nivelurile vechi de referinta,
costurile legate de minereul de fier se vor dubla pe termen
scurt.
"O majorare cu 100% a preturilor minereului de fier reprezinta o
insulta", a declarat Gordon Moffat, director general al Eurofer.
ACEA, asociatie care reprezinta producatorii de automobile si
camioane din Europa, sustine ca cei mai mari trei producatori,
Vale, Rio si BHP-Billiton, "dispun de puterea necesara pentru a
stabili preturile".
Reprezentantii Rio si BHP au declarat ca joint venture-ul va fi
numai pe productie, combinand infrastructura si bugetele, dar nu si
puterea de stabilire a preturilor.
"Presiunea asupra costurilor din sector este deja ridicata pe
fondul investitiilor mari in tehnologii de mediu si siguranta, in
timp ce redresarea economica este lenta si cererea consumatorilor
ramane scazuta", spun reprezentantii Acea.
Nici sectorul de constructii nu ramane
imun
Companiile din sectorul constructiilor au aratat ca lucrarile de
constructii se vor scumpi, iar segmentul constructiilor comerciale
va fi dur afectat.
"In cazul in care dezvoltatorii vor fi nevoiti sa majoreze
costurile, iar consumatorii sunt cei care resimt, acest lucru ar
putea sufoca actualul proces de redresare la care asistam in
industria constructiilor", a declarat Noble Francis, director in
cadrul Construction Products Association din Marea Britanie.
Autoritatile de la Bruxelles au anuntat ca vor "utiliza toate
informatiile relevante" de care dispun pentru a analiza
potentialele probleme de concurenta in cadrul sectorului.
Spre deosebire de ceea ce se intampla in Europa, producatorii de
otel din China si Japonia vand pe o piata care creste puternic, si
sunt astfel increzatori in beneficiile pe termen lung ale unui
sistem mai flexibil de stabilire a preturilor.
Autoritatile UE pot amenda companiile cu pana la 10% din cifra
anuala la nivel mondial daca gasesc dovezi ca acestea "sufoca"
oferta sau majoreaza preturile in mod deliberat.