Pretul minereului de fier starneste revolta pe piata otelului

Autor: Constanta Catalina Apostoiu 01.04.2010

Reprezentantii industriilor europene a otelului si automobilelor acuza companiile miniere de practici neloiale din cauza introducerii unui nou sistem de evaluare a pretului minereului de fier in urma caruia costul materiei prime ce sta la baza obtinerii otelului va inregistra o dublare, scrie Financial Times.
Eurofer, care reprezinta producatorii europeni de otel, a inaintat o plangere catre Comisia Europeana cu privire la posibile abuzuri legate de stabilirea preturilor, spunand ca "exista indicii clare potrivit carora au fost coordonate mai multe majorari de preturi si au fost exercitate presiuni asupra producatorilor de otel pentru acceptarea acestor schimbari".
Apelul adresat autoritatilor de la Bruxelles survine intr-o perioada delicata, in conditiile in care oficialii din domeniul concurentei atat din cadrul Comisiei Europene, cat si ai Bundeskartellamt, autoritatea germana antitrust, analizeaza deja o propunere a Rio Tinto si BHP Billiton de a-si combina campurile bogate in minereu de fier din vestul Australiei.

Pretul otelului va creste si va trage dupa el si industria auto
Plangerile urmeaza unor avertizari referitoare la necesitatea cresterii preturilor la otel cu pana la o treime dupa ce companiile miniere si producatorii de otel din Japonia si China s-au pus de acord asupra modificarii sistemului de stabilire a pretului minereului de fier. Costurile in crestere la otel se vor traduce prin preturi mai mari pentru automobile, grinzi pentru constructii si electrocasnice mari, sustin producatorii de otel.
In prezent, pretul otelului este cu 9,6% mai mare decat in decembrie, potrivit MEPS International, o firma britanica de consultanta. Compania braziliana Vale si cea anglo-australiana BHP Billiton au fost cele care au initiat schimbarea sistemului vechi de 40 de ani de negocieri anuale ale contractelor cu un sistem de contracte trimestriale, raportate la pretul mondial la vedere al minereului de fier. In conditiile in care preturile la vedere sunt cu pana la 100% mai ridicate decat nivelurile vechi de referinta, costurile legate de minereul de fier se vor dubla pe termen scurt.
"O majorare cu 100% a preturilor minereului de fier reprezinta o insulta", a declarat Gordon Moffat, director general al Eurofer. ACEA, asociatie care reprezinta producatorii de automobile si camioane din Europa, sustine ca cei mai mari trei producatori, Vale, Rio si BHP-Billiton, "dispun de puterea necesara pentru a stabili preturile".
Reprezentantii Rio si BHP au declarat ca joint venture-ul va fi numai pe productie, combinand infrastructura si bugetele, dar nu si puterea de stabilire a preturilor.
"Presiunea asupra costurilor din sector este deja ridicata pe fondul investitiilor mari in tehnologii de mediu si siguranta, in timp ce redresarea economica este lenta si cererea consumatorilor ramane scazuta", spun reprezentantii Acea.

Nici sectorul de constructii nu ramane imun
Companiile din sectorul constructiilor au aratat ca lucrarile de constructii se vor scumpi, iar segmentul constructiilor comerciale va fi dur afectat.
"In cazul in care dezvoltatorii vor fi nevoiti sa majoreze costurile, iar consumatorii sunt cei care resimt, acest lucru ar putea sufoca actualul proces de redresare la care asistam in industria constructiilor", a declarat Noble Francis, director in cadrul Construction Products Association din Marea Britanie.
Autoritatile de la Bruxelles au anuntat ca vor "utiliza toate informatiile relevante" de care dispun pentru a analiza potentialele probleme de concurenta in cadrul sectorului.
Spre deosebire de ceea ce se intampla in Europa, producatorii de otel din China si Japonia vand pe o piata care creste puternic, si sunt astfel increzatori in beneficiile pe termen lung ale unui sistem mai flexibil de stabilire a preturilor.
Autoritatile UE pot amenda companiile cu pana la 10% din cifra anuala la nivel mondial daca gasesc dovezi ca acestea "sufoca" oferta sau majoreaza preturile in mod deliberat.