Barbut, AdePlast: Nu mi-as lasa copiii in jungla asta. Vand businessul cand ajung pe primul loc

Autor: Catalin Lupoaie 07.04.2010

Marcel Barbut, proprietarul producatorului de materiale de constructii AdePlast din Oradea, a intrat ca investitor "austriac" pe piata locala in 1996 si in 14 ani a ajuns pe locul trei in topul producatorilor de mortare. Desi a primit pana acum sase oferte de preluare, le-a refuzat, pentru ca nu-i place sa lucreze pentru altcineva, dar vrea sa vanda businessul cand ajunge pe primul loc, pentru ca la 54 de ani "nu poate sa mai mute muntii din loc".



La intrarea in fabrica AdePlast de langa Ploiesti se simte ca se apropie sfarsitul crizei: camioanele intra si ies unul dupa altul in cea mai mare fabrica de mortare uscate din tara.

"Astazi (24 martie) asteapta 41 de camioane sa fie incarcate si deja au fost incarcate 23 (la ora 16:00), la care se mai adauga inca 27 de camioane la Oradea. Spre comparatie, in 2008 cand aveam o singura fabrica la Oradea vindeam 41 de camioane pe zi in perioada de varf", spune Barbut.

AdePlast a finalizat la sfarsitul anului 2008 o investitie de 16 milioane de euro in constructia unei fabrici de mortare langa Ploiesti, fiind a doua unitate de productie dupa cea de la Oradea. "Foarte multa lume m-a intrebat de ce am construit o fabrica atat de mare. Statistic, in perioada de varf iunie-septembrie se vinde jumatate din cantitatea dintr-un an si atunci trebuie sa ai capacitatea sa poti sa incarci cat mai multe camioane. In luna august din 2009 am livrat si 85 de camioane pe zi, capacitatea fabricii fiind de circa 100 de camioane pe zi", explica proprietarul AdePlast.

El se implica total in afacerea pe care a creat-o si este si propriul director de marketing, pentru ca a avut numai ghinioane in gasirea oamenilor potriviti - voiau salarii de mii de euro fara sa garanteze nimic.

"Stiu tot ce iese din firma, primesc rapoarte pe SMS, pe e-mail privind productia, livrarile, banii cheltuiti, vanzarile", spune Barbut, care analizand sms-urile pe care le primeste de la departamentul de vanzari considera ca lucrurile au inceput deja sa se dezghete, dupa o iarna catastrofala despre care nici nu vrea sa vorbeasca.

"Anul acesta trebuie sa cresc si voi creste", spune increzator Barbut, care si-a bugetat o majorare a vanzarilor datorita extinderii vanzarilor de vopsele decorative, avand in vedere ca a finalizat anul trecut o unitate de productie pe acest segment la Oradea. "Ne-am propus sa crestem de patru-cinci ori vanzarile de vopsele si tencuieli decorative pana la 5-6 milioane de euro".

Insa secretul lui prin care castiga cota de piata este faptul ca a redus inca din august anul trecut preturile la 12 lei/sac de 25kg, nivelul celor care fac adezivi in garaje, la jumatate fata de pretul mediu de 17-23 lei/sac de 25 kg, pentru ca fabricile sunt automatizate si lucreaza doar 5 oameni pe schimb in productie. "Oamenii prefera sa cumpere un Volkswagen la pret de Dacie si la un moment dat vor da si bani pentru un sac de adezivi. Cu preturile acestea am omorat foarte multi jucatori mici si acum vom ataca lupisorii", sustine Barbut, care nu are studii superioare, ci doar "scoala vietii". AdePlast se lupta pe podium cu doua multinationale, Henkel (Germania) si Baumit (Austria).

Compania a realizat anul trecut venituri totale de 123 mil. lei (29 mil. euro), in crestere cu circa 2% fata de anul precedent. Proprietarul AdePlast este optimist pentru ca dupa investitii totale de 28 mil. euro in doua fabrici de mortare si una de vopsele si tencuieli este pregatit sa faca fata cererii care va urma avand in vedere ca "cel putin 10-15 ani trebuie sa mai construim ca sa ajungem la nivelul unor tari precum Austria, Germania sau Italia". Capacitatea totala de productie pentru sectorul mortarelor a ajuns in prezent la 700.000 de tone anual. Productia totala de vopsea, de tencuieli decorative si de adezivi speciali in stare umeda se ridica la 220.000 de tone.

Vinde dupa ce ajunge lider de piata

Visul lui Barbut este sa vanda compania cand ajunge lider de piata, lucru posibil dupa ce va construi a treia fabrica, undeva in zona Moldovei. "As putea sa ajung lider si numai cu doua, dar in businessul cu adezivi costul transportului este foarte ridicat, intre 15 si 25%, pentru ca produsele nu au valori mari", explica Barbut. AdePlast a economisit din transport 1,8 mil. euro in 2009, dupa ce a finalizat fabrica de la Ploiesti la sfarsitul anului 2008, bani care au putut sa acopere cei 1,6 mil. euro pe care i-a platit pentru dobanzi la creditele pe care le are compania.

"Cand am datorii nu ma simt bine. As vrea sa gasesc un partener care sa nu urmareasca doar obtinerea de dividente, ci sa vina cu o majorare de capital si sa scapam de datoriile de la banci."

Imprumuturile AdePlast de la banci se ridica in prezent la circa 19,2 mil. euro, dar avand in vedere ca are 4 milioane de euro in depozite, valoarea creditelor va scadea la 15,2 milioane de euro. "Nu-mi place sa lucrez pentru altcineva. Nu mai suportam austriacul de 1,47 de metri care venea mereu sa-mi spuna ca el este seful. Primii 10.000 de dolari au fost investiti in achizitionarea unei dubite Mercedes prin care sa se faca livrarile."

Barbut nu exclude nici varianta ca AdePlast sa ramana o afacere de familie, insa el considera ca nu mai are cand sa devina un jucator puternic regional la 54 de ani, in timp ce niciunul din cei trei baieti ai sai nu pare tentat de afacerea cu adezivi.

"Am refuzat ofertele de preluare pe care le-am primit pentru ca nu ma incantau banii, ci ideea de a ajunge lider de piata. Deocamdata AdePlast este o companie tanara, de 15 ani si suntem prea mici pentru vanzare, dar nu mi-as lasa copiii in jungla asta."

Ce oferte a refuzat

De la prima oferta primita in anul 2000 de la grupul francez Saint-Gobain, au urmat alte cinci, cea mai mare fiind oferita de fondul de investitii american Advent International in 2007. Advent evalua AdePlast la 75 mil. euro si era dispus sa ofere 59 mil. euro pentru 75% din actiuni si sa-l mentina pe Barbut inca doi ani la conducerea companiei. "Chiar daca mi-au oferit un salariu mai mare decat cel pe care il aveam, am refuzat oferta", spune razand Barbut.

Omul de afaceri a fost in discutii avansate si cu un investitor strategic din Germania, care sa preia un pachet de 50%, care evalua firma la circa 50 mil. euro, dar nici cu acesta nu s-a inteles. Acum Barbut ia in calcul listarea a 5-10% din actiuni pe Sibex, bursa de la Sibiu, dar inca nu a luat o decizie finala, insa vrea neaparat sa se listeze pentru a strange fondurile necesare pentru constructia unei fabrici in Moldova si pentru a reduce nivelul creditelor. Adeplast a fost interesata si de o listare la Bursa, insa compania a renuntat la mijlocul anului 2008, chiar daca a intreprins primele masuri inca din 2007.

10.000 $ investitia initiala

Investitia initiala in prima afacere ca antreprenor a lui Barbut a fost de 10.000 de dolari, dupa ce s-a intors din Austria unde a locuit sapte ani, timp in care a ajuns sa conduca un business in constructii.

"In 1996 m-am intors din Austria si mi-am cumparat o casa in Oradea, unde am achizitionat o firma detinuta de un inginer si alti trei asociati prin care livra adezivi pentru faianta si gresie. Pentru ca aveam cetatenie austriaca am putut beneficia de mai multe scutiri de taxe pentru firma: nu plateam impozit pe profit, taxele vamale erau zero si TVA era redusa", spune Barbut. Initial, el a detinut 96% din firma Multistar Prod, care distribuia adezivii AF (initialele de la adezivi faianta), iar ceilalti cate 1%. Ulterior dupa doi ani ceilalti patru actionari si-au rascumparat din actiuni si a ajuns fiecare la o detinere de 20%.

La numai patru ani de la infiintare, compania primea deja prima oferta de preluare de la grupul francez Saint-Gobain in valoare de un milion de dolari. "La acea vreme un milion de dolari erau o avere si asociatii de atunci erau fericiti la ideea de vanzare. Am blocat vanzarea, pentru ca am considerat ca nu este inca momentul si Saint-Gobain s-a reorientat si a preluat compania Batec Turda."

Multistar Prod a construit prima fabrica in 2004, dupa ce a contractat un credit pe cinci ani pe care l-a platit inapoi in opt luni. "Investitia in fabrica a fost de 2-3 milioane de euro, dar cererea a fost atat de mare incat am recuperat investitia foarte repede."

Barbut a devenit actionar majoritar cu 99,99% din participatii prin mai multe preluari succesive derulate intre 2005 si 2007 si in acelasi timp a pregatit "terenul" pentru extindere. "In 2005 am cumparat cu circa 5 milioane de euro inca 50% din actiuni si ulterior am achizitionat terenul pentru fabrica de la Ploiesti."

Cel mai bun an al companiei a fost 2008, cand compania avea cereri de 600 de camioane pe zi in perioada de varf, dar nu putea sa incarce decat 41 prin fabrica de la Oradea. "Atunci am decis sa mentinem comenzile catre sectorul de bricolaj, unde amenzile pentru o marfa nelivrata la timp pot sa ajunga la 30% din valoarea unei comenzi. Daca finalizam fabrica de la Ploiesti in iunie si nu in octombrie, as fi facut multi bani."

Statul trebuie sa interzica pregatirea mortarului pe santier

Barbut considera ca statul ar trebui sa fie mai strict in ceea ce priveste pregatirea mortarului pe santier, care nu poate sa aiba aceeasi calitate cu cea din fabrica, unde cantitatile sunt strict cantarite. "Muncitorii de pe santier au ca instrument de masura lopata, care niciodata nu poate sa fie egala cu alta. Pana si chinezii si-au dat seama de acest lucru si au interzis pregatirea mortarului pe santier."

Potrivit calculelor AdePlast, la un bloc care este reabilitat termic sunt adusi 640 de saci de 25 de kilograme de mortare, care sunt o sursa de praf. In plus, muncitorii fura multi dintre saci si varianta cea mai sigura este utilizarea silozurilor direct pe santier.

Echipa de conducere

Dan Nicolau (48 de ani), director general, administrator si presedintele CA

Studii: Facultatea de Stiinte Economice Timisoara, Sectia Economia Industriei Constructiilor si Transporturilor (1982-1986).

Lucreaza in cadrul AdePlast incepand din iunie 2005, prima pozitie ocupata fiind cea de director economic

Mariana Rodica Nicolau (48 de ani), contabil-sef

Studii: Facultatea de Stiinte Economice Timisoara, specializarea economia industriei, constructiilor si transporturilor - (1981-1985).

Lucreaza in cadrul AdePlast incepand din 2005 pe pozitia de contabil-sef

Sebastian Pop (30 de ani), administrator neexecutiv-membru al CA

Studii: Universitatea Banatul Timisoara , Facultatea de Stiinte Economice (1997-2002); Universitatea Oradea, Facultatea de Drept (2007-prezent).

Lucreaza in cadrul AdePlast din 2003, cand a fost angajat ca economist.

Ce spune despre

Piata constructiilor: Cel putin 10-15 ani trebuie sa mai construim ca sa ajungem la nivelul unor tari precum Austria, Germania sau Italia.

Fabrica de la Ploiesti: Foarte multa lume m-a intrebat de ce am construit o fabrica atat de mare. Statistic, in perioada de varf iunie-septembrie se vinde jumatate din cantitatea dintr-un an si atunci trebuie sa ai capacitatea sa poti sa incarci cat mai multe camioane.

Vanzarea companiei: Am refuzat ofertele de preluare pe care le-am primit pentru ca nu ma incantau banii, ci ideea de a ajunge lider de piata. Deocamdata AdePlast este o companie tanara, de 15 ani si suntem prea mici pentru vanzare, dar nu mi-as lasa copiii in jungla asta.

Cum a ajuns antreprenor: Nu-mi place sa lucrez pentru altcineva. Nu mai suportam austriacul de 1,47 de metri care venea mereu sa-mi spuna ca el este seful.

Scaderea preturilor: Oamenii prefera sa cumpere un Volkswagen la pret de Dacie si la un moment dat vor da si bani pentru un sac de adezivi. Cu preturile acestea am omorat foarte multi jucatori mici si acum vom ataca lupisorii.

Ofertele primite: Chiar daca mi-au oferit un salariu mai mare decat cel pe care il aveam, am refuzat oferta.

Lucrul pe santier: Muncitorii de pe santier au ca instrument de masura lopata, care niciodata nu poate sa fie egala cu alta. Pana si chinezii si-au dat seama de acest lucru si au interzis pregatirea mortarului pe santier..