Constructiile nu dau semne de revenire: -55% in T1
Piata constructiilor s-a contractat in primul trimestru cu 55% fata de aceeasi perioada a anului precedent si este foarte dificil in conditiile actuale de estimat evolutia sectorului pentru intregul an, spune Laurentiu Plosceanu, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii (ARACO).
"Nu avem inca datele pe primele trei luni, insa in ianuarie piata a scazut cu 65%, iar din estimarile noastre pe primul trimestru contractia a fost de circa 55%, pentru ca nu s-au deblocat finantarile pentru proiecte si nici nu a fost facuta plata de la buget pentru lucrarile efectuate in 2009", spune Plosceanu.
El sustine ca nici in luna martie piata nu a dat semne de revenire, pentru ca vremea a continuat sa fie nefavorabila, dupa ce anterior constructorii s-au confruntat cu cea mai grea iarna din ultimii 20 de ani.
ARACO estima la inceputul anului o scadere de circa 20% a pietei constructiilor in primul semestru, comparativ cu perioada similara a anului precedent din cauza intarzierii guvernului in promulgarea bugetului de stat si din lipsa de proiecte noi pe piata imobiliara. Asociatia a propus guvernului la inceputul anului un program de 11 mld. euro, pentru perioada 2010-2016, prin care sa se construiasca 545 km de autostrada, 394 km de autostrada (cu o singura banda pe sens) si 1.342 km de drum expres, insa pana in prezent nu a primit un raspuns din partea oficialitatilor.
Piata constructiilor a scazut in 2009 cu circa 17%, pana la 11,9 mld. euro, efectele fiind resimtite de cele 20.000 de companii, majoritatea mici si mijlocii, care au ca obiect principal de activitate constructiile, si unele dintre ele au intrat chiar in faliment. Potrivit estimarilor din piata, una din cinci companii de constructii a intrat in insolventa in 2009.
In plus, in 2009 s-a schimbat ponderea investitiilor realizate de sectorul privat. Daca la nivelul anului 2008 aproximativ 70% din lucrari erau realizate de sectorul privat si restul de 30% erau cele din sectorul public, in 2009 statul a avut a contribuit cu 55 - 60% la valoarea totala a lucrarilor.