Producatorii locali de medicamente au pierdut lupta cu multinationalele. Ce sanse au sa intoarca trendul?

Autor: Ioana David 08.04.2010

Cei mai mari zece producatori locali de medicamente au inregistrat scaderi importante ale vanzarilor pe piata locala anul trecut, procentele ajungand in unele cazuri si la 20%, potrivit datelor companiei de analiza si studii de piata Cegedim Romania.

Evolutia este mult mai slaba comparativ cu piata farmaceutica in ansamblu care anul trecut a scazut cu 1,7% in euro, pana la nivelul de 1,9 mld. euro, dar si cu importatorii care in unele cazuri au avut cresteri de 20-30%.

Rezultatele fabricilor romanesti de medicamente au fost determinate, pe de o parte, de politica de preturi impusa de autoritati si care stabileste ca produsele generice pot avea un nivel de maximum 65% din medicamentul original, iar pe de alta parte, de portofoliul de produse putin orientat spre ariile care au fost pe crestere in 2009, ca de exemplu medicamentele oncologice.

La nivel total, cei mai mari zece producatori de medicamente au rulat anul trecut afaceri de 243 mil. euro, adica 12,7% din intreaga piata, in conditiile in care in 2008 producatorii aveau circa 13,3%.

Fara cresteri de preturi, producatorii se uita cum veniturile scad

2009 nu este insa primul an in care productia locala de medicamente a pierdut teren in fata multinationalelor. Daca in 1998, producatorii aveau aproape jumatate dintr-o piata de sub 500 mil. dolari, astazi ponderea este la mai putin de o treime.

Si in volum, evolutia a fost in defavoarea produselor romanesti, ponderea acestora ajungand astazi la 50%, comparativ cu peste 80% in 1998, potrivit estimarilor managerilor.

"Producatorii de medicamente aveau o pozitie mai puternica, dar a fost subrezita de politica de preturi aplicata. Fabricile romanesti au avut un tratament preferential in sens negativ, iar multe produse, ca de exemplu cele injectabile, au disparut", a spus Mihai Miron, omul de afaceri care a dezvoltat afacerea grupata in jurul producatorul Europharm preluat de compania GlaxoSmithKline la inceputul anilor 2000.

Miron precizeaza ca unele dintre aceste produse care au disparut de-a lungul timpului se aduc in prezent din import la preturi de trei pana la zece ori mai mari. Producatorii de medicamente au mai pierdut teren si in momentul in care au fost introduse stardardele GMP (Good Manufacturing Practice) care impuneau realizarea de investitii suplimentare pentru a putea sa produca in continuare. Cheltuielile cu aceste investitii nu s-au putut regasi, potrivit lui Miron, in cresteri de preturi, un punct in minus pentru producatori.

"Avem nevoie de produsele originale, nou aparute, dar nu este cazul sa avem mai mult de doua-trei generice pentru acelasi produs. Dar la noi sunt cazuri unde avem 10-15 generice pentru acelasi produs", a mai spus Miron.

Miron da exemplul Amoxicilinei care in Anglia exista sub forma a doua produse, in timp ce in Romania sunt 14-15 produse.

Doar trei producatori in top zece

"Acum importurile sunt mult mai mari decat productia locala, ceea ce este complet anormal", a adaugat omul de afaceri care crede ca o pondere de 40% productie locala si 60% importuri ar fi rezonabila si ar scadea costurile la nivelul Casei Nationale a Asigurarilor de Sanatate.

Cele mai mari fabrici romanesti de medicamente au trecut in mainile investitorilor straini in ultimii ani, iar acestia au platit sute de milioane de euro pentru a intra pe piata locala. Statul a pastrat controlul productiei doar prin intermediul Antibiotice Iasi.

In prezent doar trei producatori se afla in top 10 al celor mai mari jucatori, insa rezultatele lor sunt cumulate cu importurile companiei mama.

Din punctul de vedere al portofoliului, in lupta cu giganti precum Pfizer, GlaxoSmithKline, Eli Lilly, Merck, Novartis sau Roche, producatorii romani arunca portofolii de 100 - 200 de produse din arii precum cardiovascular, analgezice sau antibiotice. Potrivit ultimelor informatii disponibile, cel mai bine vandut medicament romanesc a fost in 2008 Algocalmin, care a generat venituri de peste 13 milioane de euro. Spre comparatie, cel mai vandut medicament din Romania este unul din import, Neorecormon, care a generat anul trecut vanzari de peste 40 mil. euro.

Producatorii romani au o prezenta slaba si la export, insa au inceput sa se concretizeze planuri de extindere pe piete regionale.