De la proiect la productie, Dacia a avut nevoie de patru ani pentru a realiza Duster. Cum a fost proiectat Duster?

Autor: Bogdan Alecu 08.04.2010

Demarat in Franta, la centrul de proiectare din Paris, in 2006, la doi ani de la lansarea lui Logan, proiectul Duster este pariul anului 2010 pentru Renault si pentru Dacia la nivel mondial, reprezentand conceptul care imbina pentru prima data tehnologii din segmentul superior de pret, cum este sistemul de tractiune integrala, cu o platforma low-cost - cea a Logan. Philippe Prevel, seful Renault Technologie Roumanie - centrul de inginerie detinut de Renault - spune ca aproape 50% din proiectul Duster a fost realizat in Romania de catre ingineri romani.



Inginer de profesie, Philippe Prevel, 49 de ani, a venit in Romania in august 2006 cand a preluat functia de director general al RTR, in care lucreaza in prezent peste 2.200 de ingineri, la care se vor adauga inca 300 pentru noul centru de teste.

"In Targoviste am organizat in urma cu cateva zile un forum de recrutare. Am avut 1.200 de candidati si suntem in curs de a-i angaja pe cei 300 de ingineri pentru centrul de la Titu", spune Prevel, care adauga ca in fiecare an investitiile in training ajung la un milion de euro.

Francezul care lucreaza din 1986 in grupul Renault subliniaza faptul ca desi SUV-ul Duster, cel mai nou pariu al Dacia, preia elemente atat de la Nissan, cat si de la Renault si Dacia, nu s-au intalnit probleme de-a lungul dezvoltarii celui mai nou model al Dacia.

"A fost o singura problema pe care a trebuit sa o gestionam: criza financiara, deoarece multi dintre furnizorii de componente la nivel mondial sunt intr-o situatie economica dificila, asadar am avut intarzieri din partea acestora. Dar la nivel tehnic nu am avut niciun element care sa duca la intarzierea proiectului". Au fost ingineri in cadrul RTR care au proiectat elemente legate de motoare, cutii de viteze, oameni care au lucrat la caroserii, interior, suspensie, frane, la toate componentele masinii s-a lucrat la RTR, dar nu in proportie de 100%.

"Fiind un 4x4 a fost ceva mai dificil de proiectat decat un Logan MCV spre exemplu. Dar avem experienta Renault, cea a Nissan. Ne-am pregatit inginerii care au lucrat la proiectul Duster cu ceea ce stiam de la celelalte SUV-uri din cadrul Aliantei Renault-Nissan". Astfel, se poate spune ca si inginerii japonezi au lucrat indirect la Duster deoarece anumite componente provin de la Nissan. In 2006 startul programului a fost dat de catre echipele de design din cadrul centrelor Renault la nivel mondial. La inceputul fiecarui program in ceea ce priveste designul unui nou model sunt mai multe echipe care lucreaza la proiecte diferite. Exista o competitie intre mai multe studiouri de design, una poate fi in Brazilia, alta in Coreea, India sau Franta. O parte dintre aceste echipe concureaza in ceea ce priveste designul final al masinii.

"La inceput, in 2006, au concurat patru sau cinci echipe pentru designul lui Duster. La finele lui 2006, inceputul lui 2007, a ramas un singur proiect. Nu putem avea designul exterior care sa provina din Franta si interiorul din Brazilia, sau invers. Nu putem spune care echipa a castigat deoarece cateodata imbinam ideile de la mai multe studiouri de design", a subliniat seful RTR.

Alaturi de sistemul de tractiune integrala, Duster dispune si de cel mai puternic motor diesel din gama Dacia, cel de 1,5 litri si 110 CP. Dar la fel ca si in cazul celorlalte modele asamblate la Mioveni, ideea lui Duster nu este de a avea o masina sport sau una puternica. "Noi avem un target diferit, cel de a avea un balans corect intre cost, spatiu interior, robustete. Asadar nu este in targetul nostru a avea un motor puternic. Nu ar reprezenta tipul de client pentru Duster".

Chiar daca nu se poate spune inainte de testele oficiale EuroNCAP daca Duster va avea sau nu cinci stele din cinci posibile, la fel ca modelele din gama Renault, Prevel recunoaste ca masina este cel mai sigur model Dacia de pana acum. SUV-ul dispune inclusiv pe lista de optionale de sistemul de control al stabilitatii ESP (Electronic Stability Programme), o premiera in gama Dacia. Pana in prezent, modelele Logan si Sandero au primit trei stele in cadrul crash-testelor EuroNCAP, iar Sandero cu airbaguri laterale a atins nivelul de patru stele.

"La noi atunci cand realizam un nou model Dacia trebuie sa luam in calcul costul masinii si asteptarile clientilor. Asadar difera in functie de model, de la Megane la Laguna sau Duster. In functie de model ne adresam unui alt target de clienti, care doresc un raport cat mai bun intre ceea ce platesc si ceea ce primesc", a spus Philippe Prevel.

Renault a fost primul constructor auto care a atins nivelul de cinci stele in testele EuroNCAP, cu Laguna in 2002 si de atunci Renault are cea mai larga gama de modele cu cinci stele. "Daca un model are sau nu punctajul maxim, depinde daca clientii acestuia se asteapta sau nu la acest lucru. Alegerea clientului este importanta. Nu dorim sa le impunem clientilor un pret mai ridicat pentru echipamente care nu le doresc", a spus Prevel.

Greutate comparabila cu cea a unei masini de clasa mica

Testele cu Duster s-au derulat in mai multe tari si in multe conditii meteorologice, dar si in cadrul facilitatilor de teste de la Mioveni. "In anumite situatii nu trebuie neaparat sa mergem intr-o anumita tara pentru a testa masina deoarece avem instalatii de testare care pot oferi conditii de la minus 40 de grade Celsius la plus 70 de grade. Putem testa astfel masina fara ca aceasta sa fie pe un drum, ci pe un banc de teste", a spus Prevel.

Capacitatea RTR de a testa noile modele va creste odata cu deschiderea centrului de la Titu, in a doua parte a acestui an.

Unul dintre elementele "critice" punctate de catre inginerii RTR a reprezentat greutatea lui Duster. SUV-ul nu depaseste 1.300 kg nici in versiunea de top, valoare care in prezent este intalnita la modele de clasa mica, si nu la SUV-uri cu tractiune integrala, aceasta avand un impact direct asupra consumului de combustibil. "In cazul lui Duster s-a dorit proiectarea unui 4x4, dar care sa atinga un nivel de consum comparabil cu un automobil normal cu tractiune numai pe puntea fata. Nu dorim sa realizam numai un automobil care este ieftin de cumparat, ci si unul cu un consum redus", a spus Prevel.

Atunci cand a fost proiectat Duster, s-a luat in calcul ca SUV-ul sa fie echipat si cu o serie de alte dotari "premium" alaturi de tapiteria din piele, pentru care au optat cei 20% dintre clientii care si-au comandat un Duster. A existat spre exemplu posibilitatea de a monta o instalatie de climatizare automata in Duster. "Dar este oare o dotare pentru care clientii Dacia ar plati in plus? Nu sunt atat de sigur" isi raspunde singur Prevel.

Renault a luat in considerare o gama larga de optionale pentru Duster, dupa care s-au selectat "elementele care au sens pentru clienti, in balansul costului acestora cu perfor­mantele".

Spre deosebire de celelalte companii auto de la nivel mondial, care si-au modificat planurile in ceea ce priveste lansarea de noi modele, in cazul RTR situatia economica nu a facut decat sa intareasca importanta proiectelor dezvoltate pe platforma Logan. In 2009 spre exemplu, vanzarile Dacia in Europa au crescut cu 20%, la peste 310.000 de unitati, in timp ce alte marci au scazut sau in cel mai bun caz s-au mentinut la acelasi nivel ca in anul anterior.

"Criza nu ne-a schimbat planurile, ci ne-a intarit principiile conform carora acest tip de masina este asteptat de multi. Nu ne-am schimbat targetul in ceea ce priveste clientii. Atunci cand ne uitam acum pe pietele europene, tot ce inseamna modele din gama "M0" (platforma Logan - n.red.) inregistreaza cresteri ale van­zarilor", a subliniat Prevel.

Dupa ce Renault a preluat Dacia in 1999, multi se asteptau ca si constructorul de la Mioveni sa inregistreze aceeasi evolutie ca si Skoda, care s-a apropiat tot mai mult de Volkswagen, atat din punctul de vedere al modelelor, cat si al tehnologiilor utilizate. Pe de alta parte, Martin Winterkon, seful grupului Volkswagen, a declarat recent ca doreste o repozitionare cat mai rapida a marcii Skoda, adica revenirea la imaginea unui producator de masini ieftine si bune, pe care sa si le permita cat mai multi. "Dorim masini cat mai simple, aceasta este emblema Dacia, imaginea sa de marca. Renault spre exemplu, are alt target. Avem clienti si produse diferite pe care nu dorim sa le amestecam. Vom vedea spre exemplu in viitor daca pozitionarea Skoda fata de Volkswagen spre exemplu va fi sustenabila", a subliniat directorul Renault Technologie Roumanie.

La ce lucreaza acum inginerii RTR

Ce au mai proiectat inginerii romani

Ce spune despre

Inginerii romani care au proiectat Duster: Am avut oameni la RTR care au proiectat elemente legate de motoare, cutii de viteze, oameni care au lucrat la caroserii, interior, suspensie, frane, la toate componentele masinii s-a lucrat la RTR, dar nu in proportie de 100%.

Testarea SUV-ului: Testele cu Duster s-au derulat in mai multe tari si in multe conditii meteorologice. In anumite situatii nu trebuie neaparat sa mergem intr-o anumita tara pentru a testa masina deoarece avem instalatii de testare care pot oferi conditii de la minus 40o Celsius la plus 70 grade.

Concurenta pentru designul Duster: La inceput, in 2006, au concurat patru sau cinci echipe pentru designul Duster. La finele lui 2006, inceputul lui 2007, a ramas un singur proiect. Nu putem avea designul exterior care sa provina din Franta si interiorul din Brazilia, sau invers. Nu putem spune care echipa a castigat deoarece cateodata imbinam ideile de la mai multe studiouri de design.

Clientul Duster: Clientii pentru Duster nu sunt clienti pentru masini scumpe, care sa-si permita sa cheltuiasca sume mari de bani pe combustibil. Nu dorim sa realizam doar un automobil care este ieftin de cumparat, ci si unul care este ieftin de intretinut si utilizat.

La ce lucreaza in prezent: Acum avem proiecte pentru gama Dacia, dar si pentru Renault. Noi, RTR, suntem la conducerea dezvoltarii modelului Twingo. Versiunea facelift a generatiei actuale va fi realizata de catre RTR.

Angajari la RTR: In Targoviste am organizat in urma cu cateva zile un forum de recrutare. Am avut 1.200 de candidati si suntem in curs de a-i angaja pe cei 300 de ingineri pentru centrul de la Titu.