Cum a reusit Gehrig Schultz, americanul adus de Tender la Prospectiuni sa schimbe fata companiei

Autor: Adrian Ionut Cojocar 08.04.2010

Gehrig Schultz, americanul care in urma cu un an si jumatate a fost adus de omul de afaceri Ovidiu Tender la conducerea Prospectiuni Bucuresti (PRSN), cea mai importanta companie a sa, spune ca pana in prezent a incercat sa reduca la minimum costurile si a creat bazele extinderii activitatii companiei pe pietele externe, iar in continuare se va concentra pe intinerirea personalului.



In primele luni de la numirea lui pe pozitia de CEO, Schultz a redus personalul cu circa o treime, efectele restructurarii de personal putand fi vizibile abia anul acesta, in conditiile in care firma a avut anul trecut cheltuieli suplimentare cu plati compensatorii.

"Am redus costurile cu personalul administrativ semnificativ, de la un numar de circa 670 de oameni la 470 in prezent. Costurile administrative ale companiilor din acest domeniu se situeaza intre 12% si 20% din totalul costurilor si noi le-am redus de la nivelul maxim la nivelul minim, astfel ca in comparatie cu concurenta noastra suntem foarte competitivi", spune Schultz. Numarul total de angajati ai companiei este in prezent de circa 1.900, fata de aproape 3.000 la inceputul lui 2008.

Insa restructurarea din cadrul companiei nu s-a incheiat, in acest moment directorul trecand la urmatoarea etapa, cea de intinerire a personalului super-specializat si transmiterea cunostintelor acestora catre personalul tanar.

"Anul trecut a fost un an bun din punct de vedere financiar, un an de transformare in structura de organizare in cultura organizationala, ne-am concentrat pe activitati de marketing si am scos la lumina abilitatile noastre tehnice. Am perfectionat personalul pentru a fi capabil sa devina experti in anumite sectoare si pentru a putea concura la nivel international", povesteste CEO-ul Prospectiuni.

El mai spune ca fiecare activitate din cadrul firmei de prospectare a fost restructurata pentru a deveni profitabila si a mentine aceasta profitabilitate pe tot parcursul anului.

"Anul trecut, unul dintre principalele obiective pe care le-am avut in vedere a fost ca fiecare divizie sau activitate din cadrul companiei sa fie transformata intr-una profitabila pentru ca unele dintre acestea pierdeau bani. Acum am rezolvat aceasta problema. Laboratorul geologic din cadrul companiei, de exemplu, pierdea destul de multi bani, asa ca am redus personalul, am crescut preturile si am schimbat unele dintre produse, iar acum este profitabil", spune Gehrig Schultz.

Sub conducerea lui, afacerile Prospectiuni au crescut cu 80% anul trecut, la 225 mil. lei (53 mil. euro), iar profitul net a urcat la 40,7 mil. lei (9,6 mil. euro), dupa rezultate mai slabe in 2008.

Isi propune sa devina un jucator international

Dintr-o companie care activa la nivel local, Prospectiuni Bucuresti are acum baze si echipe de lucru in Iran, Irak si urmeaza anul acesta sa infiinteze inca una in Maroc.

Obiectivul americanului de la conducerea firmei de prospectare este ca in decurs de cinci ani de zile lucrarile externe sa ajunga la o cota de 30-40% din valoarea afacerilor, de la circa 10% anul trecut.

"Avem operatiuni in Iran si ne asteptam sa incepem lucrarile in iunie. In Iran avem o activitate stabila. Am dori sa o extindem, dar din motive politice in prezent nu putem, sunt alegeri si procedurile sunt greoaie. De asemenea, estimam ca vom fi prezenti in iulie in Africa de Nord. In Maroc facem explorari minerale pentru guvernul de acolo de vreo sase luni, in principal pentru a descoperi zacaminte de platina si aur. Am inregistrat compania in regiunea Kurdistan din Irak. Am stabilit contacte in tari din nordul Africii, Maroc, Senegal si Egipt. Vrem sa ne extindem si in India. Am semnat un contract de asociere cu o companie din India pentru a presta servicii acolo si am semnat un contract similar in Spania", a precizat Schultz.

Mai mult, el mai spune ca firma a semnat de curand doua contracte cu o companie americana pentru a furniza servicii geotermale pe teritoriul SUA.

"La finele anului trecut si inceputul lui 2010 chiar am inceput sa facem afaceri cu o mare companie din SUA pentru lucrari geotermale. Lucru interesant la energia geotermala este ca volumul se poate regla in timp si este energie nepoluanta. Credem ca pe viitor aceasta activitate are un potential mare de crestere pentru companie", considera Gehrig Schultz.

Un alt domeniu pe care americanul il considera foarte promitator si spre care doreste sa indrepte una dintre activitatile Prospectiuni este cel al lucrarilor de mediu, precizand in acelasi timp ca firma dispune de toate mijloacele pentru a masura si monitoriza contaminarea, personal specializat si chiar detine un departament pentru astfel de servicii in companie.

Se bate cu gigantii pentru piete noi

Firma de prospectare geologica detinuta de Ovidiu Tender este cea mai mare din regiune dupa nivelul afacerilor si concureaza pentru contracte cu firme mai mici din Polonia, Ungaria sau Slovacia.

In vestul Europei exista insa companii de prospectare ale caror rulaje anuale se invart in jurul a cateva miliarde de euro si care activeaza la nivel global.

Anul trecut Prospectiuni a reusit sa incheie un contract in valoare de 9 mil. euro pentru lucrari in Bulgaria.

"Fiecare companie incearca sa castige piata concurentei si noi presam in Ungaria, Italia, Serbia sau Bulgaria care sunt piete traditionale pentru alte companii. Anul acesta ne asteptam sa avem rezultate in acest sens in zona sudului Europei, respectiv Bulgaria, si am primit propuneri din Slovenia, Slovacia si vom concura acolo", a precizat Schultz.

Piata ramane dificila si in acest an

Americanul este de parere ca piata internationala de prospectare va fi si mai dificila in 2010 decat a fost anul trecut, iar activitatea va fi redusa din cauza ca firmele petroliere mici care fac majoritatea lucrarior de explorare nu au acces la finantare si din aceasta cauza nu dispun de lichiditati suficiente.

"Exista sanse sa existe o presiune asupra profitabilitatii din cauza competitivitatii pietei din acest an. In termeni de afaceri, cred ca anul 2010 va fi pentru Prospectiuni foarte similar cu cel de anul trecut. Prima parte a anului este acoperita cu contracte si am inceput discutiile pentru a ne duce cu lucrarile pana in octombrie, dar avem cateva incertitudini privind a doua parte a anului".

El mai spune ca Petrom, principalul client al firmei, isi va intensifica lucrarile anul acesta, compania primind un contract de prospectare in zona orasului Moreni care conform raportului anual al Petrom este cel mai ambitios proiect de prospectiune seismica 3D realizat de companie.

Totusi, CEO-ul Prospectiuni are retineri de faptul ca bugetul Romgaz pentru astfel de lucrari nu era inca aprobat si si-a manifestat ingrijorarea pentru restul de contracte cu companii mai mici care au o pondere mai scazuta in afacerile firmei.

In ce consta activitatea de prospectare

Pentru industria de petrol si gaze compania foloseste in prezent o noua tehnologie bazata pe senzori de ordinul miilor, care sunt introdusi in sol pentru a masura miscarile scoartei terestre si a furniza imagini 3D ale acesteia si in acest fel se identifica si se localizeaza zacamintele de petrol si gaze. La lucrarile din acest an pentru Petrom, compania va folosi 10.000 de senzori, costul unui singur senzor ridicandu-se la 1.200 de euro. Pentru zacaminte de minereuri, firma colecteaza mostre de la sol pe o suprafata intinsa din mai multe locuri, mostre care sunt apoi analizate in laborator, iar in functie de concentratia minereului in mostra se localizeaza zacamantul. Un alt tip de prospectare, cea geotermala, consta in studierea temperaturii pamantului pentru a identifica zonele fierbinti ale acestuia. Din aceste locuri poate iesi abur la suprafata in urma forarii, care invarte o turbina si genereaza electricitate.

Gehrig Schultz, 46 de ani, si-a inceput cariera in industria geofizica dupa ce a absolvit facultatea de Inginerie Geofizica la Universitatea din Colorado. Anterior venirii lui in Romania la conducerea Prospectiuni Bucuresti, Schultz a lucrat opt ani la firma Eastern Hemisphere unde a ocupat functia de vicepresedinte al diviziei de operatiuni terestre. Are o experienta de peste 25 de ani in acest domeniu si a lucrat in America de Sud, Africa de Nord si Vest, respectiv Europa. Este specializat in achizitii, pentru firma PGS Onshore, realizand achizitii de peste 70 mil. dolari in Libia, Nigeria si Bangladesh. Totodata, americanul este specializat in precesare de date si oportunitati de afaceri.