Cum iti deschizi un salon de infrumusetare cu o investitie de cateva mii de euro

Autori: Andreea Neferu , Cristina Rosca 12.04.2010

Cu o strategie bine pusa la punct, saloanele de infrumusetare au reusit sa reziste pe piata si in perioada crizei. Cu investitii initiale de cateva mii sau zeci de mii de euro si cu preturi adaptate in functie de veniturile clientilor, aceste centre capata notorietate in randul romancelor.



Simona Cosovanu a infiintat salonul de cosmetica si infrumusetare corporala Michelle din Suceava in 2003. Desi avea doar 28 de ani si nu avea experienta in domeniu, in acel moment a considerat ca sectorul serviciilor va cunoaste o dezvoltare mult mai accentuata in viitor. "Inainte de a demara investitiile initiale am facut o vizita de documentare la un salon al unei prietene, insa mai tarziu aveam sa aflam ca acea vizita nu ne-a ajutat prea mult. Practic, tot ce am invatat a fost «pe banii nostri»", explica Simona Cosovanu.

Primii clienti ai salonului au aparut in urma unei minicampanii de promovare, prin care au fost anuntate serviciile oferite, dar si preturile aferente. Strategia dupa care Simona Cosovanu s-a ghidat a fost "un client multumit va reveni la noi si va aduce cu el un nou client", astfel ca salonul s-a specializat pe o anumita gama de servicii pentru care se putea oferi o calitate superioara.

"Odata cu criza, strategia noastra s-a modificat, astfel ca am redus preturile", potrivit antreprenoarei. Aceasta masura a fost completata de o campanie solida de promovare, prin utilizarea pliantelor, a SMS-urilor, dar si a e-mail marketingului, alaturi de afisarea pe site-ul salonului a listei complete de preturi.

Totodata, a fost creat un forum care se doreste a fi un barometru al serviciilor si preturilor practicate de saloanele din Suceava. "Scopul acestei actiuni a fost cresterea cotei de piata a afacerii noastre, profitul obtinut fiind pe planul secund", spune Simona Cosoveanu.

Clientii platesc intre 15 si 1.000 de lei lunar

Media de varsta a clientilor salonului Michelle este de 25-35 de ani, acestia provenind din toate categoriile sociale. Cei cu venituri reduse lasa la salon, in medie, 15-20 lei (3,7-5 euro), cei cu venituri medii, 35-100 de lei (8,60-24,5 euro), in timp ce clientii cu venituri peste medie aleg salonul in special pentru serviciile exclusiviste oferite si platesc in medie 750-1.000 de lei lunar (184 - 245 euro).

Salonul Michelle ofera o gama variata de servicii, de la modelare corporala (LPG Cellu M6, LPG Lift M6, impachetari) pana la epila tratamente cosmetice, manichiura, pedichiura sau capsula SPA (Dermalife Spa Jet), utilizata in tratamentele corporale.

Periodic, salonul Michelle pregateste promotii "fulger", prin care clientii pot beneficia timp de o saptamana de unul sau mai multe servicii la preturi foarte mici.

Afacerea Simonei Cosovanu a pornit la drum cu un singur angajat, ce a fost recrutat in urma unui anunt dat la mica publicitate. In prezent exista patru angajati. "O atentie deosebita am acordat-o resurselor umane. In acest moment putem spune ca avem cei mai buni profesionisti, de care avem grija sa fie in permanenta multumiti si mandri ca lucreaza la noi si cu noi. De asemenea, fetele din echipa noastra participa in mod regulat la training-uri si seminarii de profil", afirma Simona Cosovanu.

Cu o strategie adaptata, ramai pe piata si pe timp de criza

Concurenta pe piata saloanelor de infrumusetare a fost destul de mare inca de la inceput, in conditiile in care perioada de boom economic a condus la explozia numarului de saloane, majoritatea cu investitii reduse, considera antreprenoarea suceveana. In prezent insa, multe dintre unitatile deschise in ultimii ani resimt foarte puternic criza, pe de o parte din cauza reducerii numarului de clienti si, in consecinta, a cifrei de afaceri, iar pe de alta parte, pe fondul absentei unei strategii optime, crede Cosovanu.

Suma initiala cu care salonul a pornit s-a situat la cateva mii de euro, iar in 2007 au fost realizate investitii majore in renovarea spatiului in care se desfasoara activitatile, dar si in achizitia de aparatura.

Totodata, salonul a obtinut anul trecut finantare de la Uniunea Europeana, cu ajutorul careia au cumparat un aparat performant de modelare corporala (LPG Cellu M6), o capsula Dermalife Spa Jet, un calculator, dar si un soft specializat pentru saloanele cosmetice.

Valoarea totala a proiectului s-a ridicat la circa 50.000 de euro, din care 16.000 de euro sunt fonduri europene.

Salonul Michelle a inregistrat in 2009 o cifra de afaceri de 79.200 lei (aproape 20.000 de euro), in crestere cu aproximativ 16% fata de anul precedent.

"Acest lucru s-a datorat atat investitiilor realizate prin fondurile europene, cat si strategiei noastre anticriza", explica Simona Cosovanu.

Investitia initiala este de cateva zeci de mii de euro

Georgiana Stavrositu a infiintat salonul de coafura, manichiura, pedichiura si cosmetica StagioStyle in anul 2007, cu o investitie de cateva zeci de mii de euro.

Totul a inceput din pasiune, "pentru ca imi place sa fac oamenii sa zambeasca si pentru ca nimic nu poate fi mai frumos decat sa poti face asta cu mainile tale", povesteste ea.

Cand a inceput sa lucreze in acest domeniu nu avea decat 19 ani. Timpul a fost de partea ei si astfel a putut sa acumuleze experienta.

Atunci cand a decis sa isi deschida propria afacere avea 25 de ani si 6 ani de experienta, timp in care ajunsese sa stie ce inseamna sa fii hairstylist. "Primul si cel mai important lucru pentru mine, atunci cand am hotarat sa incep acest bussiness, a fost sa satisfac cerintele clientilor mei", isi aminteste Georgiana Stavrositu.

Pentru a pune bazele propriei afaceri, fondatoarea StagioStyle a trebuit sa parcurga mai multe etape precum alegerea locului unde urma a se desfasura activitatea salonului, stabilirea segmentului de clienti tinta, alegerea unui nume pentru business, formarea echipei si nu in ultimul rand solutionarea problemelor birocratice - acte, documente.

Salonul de infrumusetare este acum deschis de trei ani si ofera, pe langa servicii de coafura si tratamente cosmetice si corporale, si servicii de manichiura si pedichiura. Preturile variaza intre 30 lei si 500 lei, in functie de ceea ce doreste clientul, spune fondatoarea.

Despre clientii salonului, Georgiana Stavrositu afirma ca sunt "cei care iubesc frumosul". Tot ea adauga ca oamenii care vin la salon cumpara zambete. "Este incredibil cum poate un tuns sau un coafat, un serviciu de colorare a parului sau un masaj sa aduca de la sine asta", povesteste fondatoarea.

Cand a inceput aceasta afacere avea alaturi cinci angajati care au ajutat-o sa porneasca la drum. Echipa a crescut intre timp si numara acum opt oameni.

"Cand vine vorba de investitii, ma gandesc ca am investit in aparate profesionale, in produse profesionale, insa nu in ultimul rand am investit in oamenii mei si in educatia lor profesionala", potrivit fondatoarei StagioStyle.

Ca planuri de viitor, ea isi doreste ca businessul sa creasca. "Imi doresc sa ajung sa detin un lant de saloane de infrumusetare si sa am si o echipa mai mare", spune Georgiana Stavrositu.

Salonul Michelle:

StagioStyle: