P&G: Daca ne-am fi uitat doar la costuri, centrul de achizitii din Bucuresti ar fi fost in Asia
Gigantul P&G ia in calcul cresterea numarului de servicii realizate in Romania pentru subsidiarele companiei din afara tarii, dupa circa patru ani de la inaugurarea centrului de achizitii din Bucuresti. Romanii ar putea negocia in urmatorii ani cu furnizorii de materii prime ai fabricilor P&G prin video-conferinta.
Este Romania inca o piata ieftina? Directorul de achizitii al P&G spune ca, la un volum al tranzactiilor procesate anual in Bucuresti de 13 miliarde de dolari, costul cu forta de munca pare nesemnificativ, de aceea criteriile precum competentele angajatilor primeaza inaintea salariului mediu pe piata.
"Daca ne-am fi uitat in primul rand la costuri, centrul de achizitii deschis in 2005 pentru pietele din Europa, Orientul Mijlociu si Africa nu ar fi fost in Romania, ci intr-o tara din Asia", afirma Camille Chammas, vicepresedinte pe achizitii al diviziei P&G Global Business Services.
Alte companii mari care au deschis recent centre de servicii in Romania sunt British American Tobacco, cel mai mare jucator din industria locala a bunurilor de larg consum, si Metro, cel mai mare comerciant de pe piata. Diviziile locale de servicii regionale ale celor doi giganti au creat in ultimii doi ani peste 400 de locuri de munca in IT si domeniul financiar.
Americanii de la P&G si-au deschis centrul de achizitii din Bucuresti in 2005, dupa ce au analizat si Varsovia (capitala Poloniei) pentru acest proiect, oras in care aveau deja un centru regional de servicii IT.
In 2005, cel mai important criteriu de alegere a locatiei pentru noul centru regional de achizitii au fost competentele lingvistice ale angajatilor, potrivit reprezentantilor P&G. In biroul din Bucuresti se vorbesc in acest moment 10 limbi straine, dar cel mai mult se lucreaza in engleza si germana.
Toate achizitiile realizate de P&G pentru circa 150 de locatii ale sale din Europa, Orientul Mijlociu si Africa sunt procesate in prezent intr-un birou cu 230 de oameni din Bucuresti. Dezvoltarea centrului de achizitii ar putea aduce in urmatorii ani mai multe servicii la nivel local: de exemplu, romanii ar putea negocia cu furnizorii conditiile contractuale pentru achizitia de materii prime pentru fabricile P&G, potrivit reprezentantilor companiei.
"Pana acum, performantele centrului regional de achizitii din Romania au fost bune. Ne uitam la piata romaneasca pentru a aduce si alte birouri regionale de servicii pentru P&G, insa nu pot spune in acest moment cand si daca se va concretiza acest proiect", mai spune Chammas.
P&G Procurement Center din Bucuresti este condus de un manager egiptean, Yasser Abdelnalek, care lucreaza in companie din 1995.
Centrul are 145 de angajati si 90 de subcontractori, angajati ai companiei Manpower, si nu are planificate recrutari importante pentru urmatoarea perioada.
"Anul trecut am avut o fluctuatie de personal de 11%, fata de 12-13% in 2008", precizeaza Abdelnalek. El estimeaza ca valoarea tranzactiilor procesate in biroul din Bucuresti va ajunge in acest an la 13 miliarde de dolari, in crestere cu 8% fata de 2009.
O fabrica de la zero la Urlati
P&G a avut in 2008 afaceri de 400 mil. dolari pe piata locala, fiind cel mai mare jucator pe piata bunurilor de larg consum nealimentare, cu branduri precum Ariel, Head & Shoulders, Pampers sau Gillette.
Compania detine o fabrica de detergenti la Timisoara, achizitionata de la stat in 1995, iar in acest an va inaugura cea mai mare fabrica a sa de sampoane si alte produse de ingrijire a parului la Urlati, langa Ploiesti, in urma unor investitii de 50 mil. dolari intr-o prima faza.
De ce centralizeaza gigantii serviciile de achizitie
Centrele de achizitii permit companiilor mari sa-si imbunatateasca controlul costurilor si sa negocieze cu furnizorii preturi mai avantajoase datorita comenzilor mari.
Printre furnizorii mari ai P&G, cu care compania a dezvoltat o colaborare la nivel international, se numara Cisco, HP sau Plastipak.
"Divizia Global Business Services ne-a permis sa realizam in ultimii ani reduceri de costuri de 700-800 mil. dolari pe an", a precizat Filippo Passerini, presedintele P&G Global Business Services si Chief Information Officer al companiei americane.
Alte centre de servicii ale jucatorilor din FMCG si retail
Centru de servicii financiare pentru BAT
- Compania British American Tobacco (BAT), cel mai mare producator de tigarete de pe piata locala cu afaceri estimate de ZF la peste un miliard de euro anul trecut, a ales in 2008 Bucurestiul pentru un centru de servicii financiare, dupa ce a analizat 19 locatii in Europa.
- La acea data, BAT a angajat 100 de oameni in centrul British American Shared Services Europe (BASS Europe) si a anuntat ca pana in 2010 ar mai putea recruta 150 de persoane.
- BASS Europe deserveste filialele British American Tobacco din 22 de tari europene, potrivit ultimelor date disponibile.
Metro are specialisti IT
- Grupul german Metro, cel mai mare jucator din comertul romanesc, cu afaceri de 1,89 mld. euro in Romania anul trecut, in scadere cu 10,7% a deschis in 2004 in Romania un centru de servicii IT - MGI Metro Group Technology Romania.
- In 2007, compania a angajat 100 de softisti in acest centru, iar in 2008 grupul anuntase ca va recruta alti 80 de specialisti.
- METRO Group Information Technology are filiale in Polonia, Romania, Rusia si Turcia, potrivit datelor de pe site-ul grupului.