Atentie la capcana leasingului: clientii platesc diferentele de curs

Autor: Angela Placinta 13.04.2010

Cursul valutar reprezinta cea mai mare bataie de cap pentru clientii firmelor de leasing, multi afland abia dupa achizitia masinii ca ei sunt cei care trebuie sa suporte diferenta intre cursul la care finantatorul a cumparat masina de la dealer si cotatia BNR din ziua achizitiei (sau cea practicata de finantator, depinde de firma), desi acest lucru este prevazut in toate contractele.

Sunt tot mai multe cazuri de clienti care nu citesc atent contractele si nu isi dau seama atunci cand semneaza ca finantarea pe care au obtinut-o presupune cheltuieli suplimentare. Contractele prevad ca orice cheltuiala suplimentara legata de achizitia bunului este suportata de client. Diferentele de curs valutar pot varia de la cateva sute de lei la cateva sute de euro, in functie de curs si de valoarea finantata. De exemplu, daca firma de leasing cumpara de la finantator o masina de 10.000 de euro la un curs de 4 lei/euro, iar cotatia BNR este de 3,9 lei, clientul este cel care trebuie sa plateasca diferenta de 1.000 de lei.

Unii clienti refuza sa plateasca aceste sume, sustinand ca nu stiau de ele, si se trezesc prinsi intr-un "tavalug" al datoriilor, in conditiile in care primesc notificari de la firma de leasing, care sunt taxate cu 10-20 de euro fiecare, iar la sumele restante se aplica dobanzi penalizatoare. Se poate ajunge astfel de la o datorie initiala de cateva sute de lei pentru diferenta de curs la o datorie de cateva mii de lei, din cauza taxelor de notificare si a penalizarilor. Forumurile online sunt pline de comentarii si plangeri legate de aceste diferente de curs. Astfel de datorii acumulate pot duce pana la urma la rezilierea contractului de leasing si recuperarea bunului de catre finantator.

De la o datorie de 200 de lei, a ajuns la 2.000 de lei

In aceasta situatie a ajuns Anton C., care a cumparat acum un an si jumatate o masina Ford Fiesta, iar dupa cateva luni a primit o factura de 200 de lei pentru diferenta de curs valutar.

"Dupa doua luni, pe langa factura pentru rata am primit si o factura de diferenta de curs valutar si am fost nedumeriti. Am trimis si pe e-mail si pe fax o cerere (catre firma de leasing - n.red.) in care ceream explicatii despre diferenta de curs, insa nimeni, absolut nimeni, nu s-a deranjat sa ne raspunda", povesteste clientul.

Pentru ca nu a primit explicatii, Anton C. nu a platit factura, iar somatiile de la finantator au inceput sa curga.

"Acea factura de diferenta de curs si urmatoarele somatii venite au fost stinse cu plati ale facturii de leasing imediat urmatoare. Astfel, factura de leasing aparand neplatita, au urmat alte facturi de taxa de somatie. Taxele de somatie au atins suma de 2.000 si ceva de lei, iar o parte din aceasta suma am platit-o. Toate facturile de rata de leasing sunt platite in termen, adica mai putin de 28 de zile de intarziere, iar diferenta de sold vine din facturile de taxa de somatie", mai spune clientul.

Clientii nu citesc atent contractele

Principala cauza a acestor situatii este faptul ca multi clienti, multumiti de faptul ca au obtinut o finantare pentru masina, nu mai citesc foarte atent contractele.

"Este o combinatie nefericita, clientii nu citesc contractele si nu dau atentie maxima celor spuse de consilierii de vanzare. Avem si noi experiente cu astfel de clienti si din acest motiv acum ii avertizam in momentul semnarii contractului, astfel incat toti sa stie dinainte de aceste diferente", explica Dan Pelcuta, directorul de vanzari al NBG Leasing.

"Exista cazuri cand clientii ignora notificarile, nu vin la discutii, ceea ce duce la agravarea situatiei. Chiar de la prima notificare ar trebui sa vina sa discute o solutie de restructurare a finantarii. Ignorarea acestor avertismente poate duce la rezilierea contractului si actiuni in justitie", mai spune Pelcuta.