Un set de principii de marketing, adoptat de principalii jucatori din online, in vigoare de la 1 mai

Ziarul Financiar 14.04.2010

Mai multe grupuri media, regii de vanzari si companii online au adoptat un set de principii pentru gestionarea campaniilor de performance marketing pe site-urile pe care le administreaza, care va intra in vigoare de la 1 mai.

Grupurile media, regiile de vanzari interactive si companiile online AdEvolution, Apropo Media, ARBOinteractive, Digital Ads, F5, Intact Interactive, InternetCorp, Neogen, Sanoma Hearst Romania si Splendid Interactive anunta ca au decis de comun acord adoptarea unui set de principii care sa guverneze gestionarea campaniilor de performance marketing pe toate site-urile pe care le editeaza si/sau le reprezinta din punct de vedere al vanzarii spatiilor de publicitate.
Prin adoptarea setului de principii enuntat mai jos, acestea isi propun sa faca inca un pas in directia maturizarii industriei de publicitate online din Romania, prin furnizarea unui cadru coerent care sa raspunda nevoii de stimulare a performantei campaniilor online, indiferent de forma in care este cuantificata aceasta - prin atragerea de utilizatori pe site-urile clientilor, prin generarea de lead-uri sau de actiuni etc.

Aceasta decizie vine intr-un context in care internetul a devenit un mediu de comunicare de masa, gradul de penetrare depasind deja 60% in mediul urban, potrivit cifrelor furnizate de Biroul Roman de Audit al Tirajelor.
Astfel, internetul este singurul mediu care poate oferi clientilor de publicitate nu numai publicitate de brand - ca televiziunea, radioul, presa scrisa sau outdoor-ul -, ci si posibilitatea de a interactiona direct cu actualii si potentialii consumatori, metoda specifica publicitatii online, care are nevoie de un set de reguli specifice.

Companiile care au adoptat acest set de principii isi propun astfel sa dezvolte si sa promoveze catre clientii de publicitate interesati de solutii de performance marketing campanii construite pe urmatoarele principii:
1. Utilizarea, in exclusivitate, a unor sisteme bazate pe link-uri text, insotite sau nu de o imagine grafica, reclamele de tip display urmand a fi folosite exclusiv pentru a satisface nevoile de branding, reach si creare de awareness. Se urmareste astfel diferentierea clara intre cele doua categorii de obiective urmarite preponderent de clienti (brand awarness si performanta), atat prin mijloacele de promovare utilizate, cat si prin modul de tarifare (cost-per-click/ cost-per-lead/ cost-per-action/ cost-per-sale/ cost-per-thousand).
2. Recomandarea grupului de initiativa este de a se folosi imagini care prezinta produsul sau serviciul promovat (doar in situatii exceptionale si logo-ul clientului de publicitate), insotite de prezenta obligatorie a unui mesaj (call-to-action) care sa determine utilizatorii sa acceseze link-ul propus pentru a primi mai multe detalii despre oferta promovata, fapt care va creste eficienta si rata de raspuns.
3. Totodata, vanzarea spatiilor se va face in regim de run-of-network si/sau run-of-category (distribuirea reclamelor nu pe un singur site, ci pe intreaga retea sau pe o categorie de site-uri cu profil asemanator), incurajandu-se targetarea reclamelor in functie de cuvinte si expresii cheie sau criterii demografice, urmarindu-se astfel cresterea ratei de click si, implicit, a eficientei campaniilor de promovare online derulate, atat in interesul publisherilor, cat si al agentiilor de media si, mai ales, al clientilor.
Lista principiilor stabilite de grupul de initiativa ramane deschisa pentru alte propuneri, dar si pentru alti publisheri, grupuri media, regii interactive, agentii digitale si de media, precum si pentru clientii care doresc sa contribuie constructiv la maturizarea pietei online din Romania.
Companiile care au adoptat acest set de principii au fost de acord ca, incepand cu data de 1 mai, sa aplice principiile si recomandarile de mai sus, in vederea gestionarii tuturor campaniilor de performance marketing derulate pe retelele de site-uri pe care le gestioneaza.
Informat despre initiativa propusa de catre unii dintre membrii sai, de a stabili un prim set de principii pentru performance marketing, Consiliul Director al IAB Romania a comunicat faptul ca "intentioneaza sa infiinteze un grup de lucru care sa studieze si sa construiasca recomandari si bune practici in domeniul acestui tip de campanii. IAB Romania incurajeaza initiativele de autoreglementare a pietei de publicitate online care pot conduce la dezvoltarea si maturizarea acesteia".