Primaria regandeste circulatia in Bucuresti ca la Londra si anunta benzi unice pentru RATB. Dezbateti aici!

Autor: Alexandru Anghel 14.04.2010

Primaria Municipiului Bucuresti (PMB) are in derulare un proiect pentru eficientizarea traficului auto in zona centrala a Capitalei, proiect ce include noi strazi cu sens unic si benzi dedicate transportului in comun.



Potrivit reprezentantilor primariei, culoarele pentru autovehiculele de transport in comun vor fi trasate doar pe bulevardele care permit acest lucru, un studiu fiind realizat in acest scop.

"Urmarim reorganizarea circulatiei in zona centrala. Am aprobat deja un proiect care va defini benzile pentru transportul in comun, statiile de taxi, punctele intermodale si strazile cu sens unic pentru inelul central al Bucurestiului. Proiectul are un termen de implementare de un an, cu termene de livrare intermediare", a declarat Ion Dediu, director al Directiei de Transport a PMB, in cadrul conferintei "Taxi services in Bucharest, a business card for an European capital"
, organizat de The Diplomat si compania SGS Romania.

Sistemul aflat in discutie se aseamana in mare parte cu cel aplicat in Londra, unde traseele pentru mijloacele de transport in comun si pentru taximetre sunt bine delimitate, soferii care le incalca fiind penalizati. Bucurestiul este printre putinele capitale europene unde transportul in comun nu beneficiaza de o retea de culoare unice in tot orasul, precum Viena sau Paris.

In prezent, printre bulevardele unde se aplica regula benzii pentru trolee si pentru autobuze sunt Bulevardul Unirii, in zona Esplanada, si bulevardul Regina Elisabeta.

Potriviti statisticilor Regiei Autonome de Transport Bucuresti, in Capitala circula 2.260 de mijloace de transport in comun, din care aproape 1.500 sunt autobuze, pe 161 de linii predefinite. Din totalul parcului, in fiecare zi circula in medie circa 1.400 de vehicule, iar in 2009 acestea au inregistrat un rulaj de 94,6 mil. km. Primele bulevarde care vor beneficia de benzile unice sunt Calea Mosilor si Soseaua Colentina, acestea urmand sa fie amenajate in circa o luna.

Studiul pentru restul bulevardelor din inelul central al Capitalei este realizat de o companie romaneasca, iar potrivit lui Dediu are o valoare de cateva sute de mii de euro.

"Proiectul are o durata de un an de zile, iar etapele vor fi predate si implementate treptat", a adaugat Dediu. El a spus ca vor fi luate masuri pentru toate liniile de transport in comun, un exemplu fiind tramvaiul de pe Bulevardul Aerogarii care va avea o zona proprie la care vor avea acces si echipajele de politie sau ambulanta in caz de urgenta. In proiect sunt incluse si noi strazi cu sens unic, astfel ca circulatia pe bulevardul Carol ar putea fi transformata dupa exemplul bulevardului Regina Elisabeta.

Sistemul de organizare a transportului bucurestean va include sisteme care vor monitoriza taxiurile si mijloacele de transport in comun, in statiile intermodale urmand sa fie instalate si telefoane pentru apeluri directe, pentru comenzi sau reclamatii, catre dispeceratele de taxi.

Reguli noi pentru taximetristi

Dediu a vorbit si despre organizarea unui cazier profesional pentru soferii autorizati de taxi. "Cazierul profesional este in vigoare si vrem sa il facem utilizabil online anul acesta pentru cei ce reglementeaza aceasta activitatea si pentru firmele de taxi. Avem deja date de la cateva firme, despre soferii care au avut probleme." Cazierul profesional pentru soferii de taxi include abaterile acestora, problemele de comportament fata de clienti sau posibile fraude prin intermediul aparetelor de taxat. In cazierul taximetristilor sunt inclusi circa 2.000 din totalul soferilor care conduc cele 10.000 de taxiuri din Bucuresti.

"Cazierul profesional va face curatenie in randul soferilor. Va ramane totusi problema firmelor care fac concurenta neloiala si ii vor angaja", a declarat Lucian Marin, directorul Meridian Taxi. Reprezentantii taximetristilor si ai Primariei au adus in discutie si conduita si imaginea soferilor de taxi, dar si pretul pe kilometru.

Companiile de taximetrie au fost de acord ca serviciile ar trebui sa fie standardizate, iar soferii ar trebui sa urmeze cursuri de instruire si chiar uniforme specifice, mentionand ca Primaria ar trebui sa fixeze insa si un tarif minim pentru serviciile de taximetrie. "Daca primaria ar stabili un tarif minimal, am avea masini mai frumoase pe sosea. Tariful ar trebui sa fie de minim 2 lei/km pentru a ne putea permite exploatarea curenta si investitiile de innoire si de intretinere a parcului auto. Diferenta de pret ne opreste sa facem aceste investitii si asta inseamna ca parcul actual va mai ramane multi ani", a declarat Marin. Tariful mediu practicat de majoritatea companiilor de taxi de pe piata bucuresteana este de 1,4 lei/km.

Reprezentantii Auto Cobalcescu si Taxi Meridian, unii dintre principalii jucatori din piata, au precizat ca in interval de un an tarifele au fost reduse artificial, in unele cazuri de taximetrele pirat, pana la 1,4 lei/km de la un tarif de 1,9 lei/km (la inceput de 2009), in conditiile in care pretul combustibililor a crescut. Tariful mediu pentru un business sustenabil in taximetrie, potrivit unui sondaj anterior al ZF, a fost apreciat de principalele companii din sector la 1,9 - 2,2 lei/km.

Ion Dediu, seful Directiei de Transport a PMB, a specificat ca fenomenul pirateriei este real si a amintit ca bugetul local pierde bani din cauza evaziunii fiscale. In urma cu cateva zile Guvernul a aprobat o Ordonanta de Urgenta pentru combatarea pirateriei in transportul rutier de persoane, care interzice stationarea taxiurilor in alta localitate decat cea de autorizare.

"Problema pirateriei afecteaza aceasta activitatea si din punctul de vedere al imaginii si economic. Este insa greu de dovedit. In plus, in cateva luni avem de preschimbat toate autorizatiile de taxi din Bucuresti, pentru ca au expirat deja in februarie. Acum functioneaza pentru ca au fost prelungite provizoriu", a declarat Ion Dediu.