Lista neagra a industriilor de care fug asiguratorii

Autor: Izabela Badarau 15.04.2010

Sectorul constructiilor, alaturi de metalurgie, electrocasnice si chiar IT sunt cel mai greu acceptate de asiguratori in contextul crizei, in timp ce energia, industria alimentara si a bauturilor, a tutunului sau a carburantilor suscita un interes ridicat pentru companiile care ofera asigurari de credit comercial, afirma Eduard Simionescu, manager in cadrul Marsh, unul dintre cei mai mari brokeri de asigurari pe piata locala.

La randul sau, Iulian Turcu, director de vanzari pe segmentul B2B (colectare de creante de la debitori persoane juridice) la firma de recuperare de creante Kruk, afirma ca la nivelul pietei cele mai multe intarzieri la plata sunt in domeniile telecom, leasing si imobiliare.

"Rata de succes (totalul creantelor recuperate din total volume primite la colectare - n. red.) a scazut, la nivelul pietei, de la 50-60% in 2008 la 30-35% in 2009, iar de la inceputul anului cu inca 7-9 procente. Pentru anul 2010 ma astept la scaderi in continuare", a declarat Turcu.

Companiile de recuperare de creante au primit spre colectare anul trecut, pe segmentul contractelor intre companii, un volum de creante de 121 mil. euro, aferent a 82.000 de cazuri, potrivit datelor Asociatiei de Management al Creantelor Comerciale (AMCC). Din totalul volumului primit, firmele specializate au reusit sa recupereze doar 38,7 mil. euro din cauza conditiilor economice dificile si a problemelor de cash-flow cu care s-au confruntat companiile.

Numai una din cinci firme isi mai permite o asigurare de credit comercial

Doar 20% din companiile care vor o asigurare de credit comercial si primesc o oferta de la asigurator ajung sa incheie un contract, estimeaza Eduard Simionescu.

"Inainte de criza, tuturor le mergea bine si multe companii spuneau ca nu au nevoie de o astfel de asigurare. In 2009, cererea din partea clientilor a crescut semnificativ, dar putini ajung sa incheie un contract, din diferite motive. Conditiile din partea asiguratorilor sunt mult mai restrictive, iar tarifele mai ridicate."

O asigurare de credit comercial protejeaza o companie de riscul de neincasare a creantelor din cauza intrarii in insolventa a debitorilor sau pur si simplu din cauza prelungirii termenelor de plata.

Astfel, daca o companie are o asigurare de credit comercial pentru marfa livrata catre un client in valoare de 10.000 de euro, in cazul in care clientul respectiv nu mai poate plati marfa primita, compania primeste din partea asiguratorului, spre exemplu, 8.000 de euro, in schimbul unui comision anual de 100 de euro, la care se adauga un comision de analiza a debitorului de 40-45 de euro. In cazul acesta, comisionul calculat este de 1%, insa nivelul poate fi depasit.

"Daca in urma cu doi ani puteam spune ca pretul este intre 0,1% si 0,9% din valoarea cifrei de afaceri asigurate, acum avem cazuri in care cota de prima depaseste 1%, iar 0,1% a devenit intangibil", spune Antoaneta Nuta, account manager la Marsh. Ea da exemplul unui client care a primit anul trecut o oferta din partea unui asigurator cu o cota de prima de peste 2%.

Piata asigurarilor de credite comerciale este inca de dimensiuni reduse in Romania, in total fiind incheiate in jur de 150 de contracte, potrivit unor estimari. Principalii jucatori pe aceasta piata sunt Coface, Euler Hermes, Allianz Tiriac Asigurari, dar si Groupama a inceput sa ofere astfel de produse.

Industriile pe care le evita asiguratorii

Sectoarele care au cei mai multi bani de recuperat