Transporturile despre Comarnic-Brasov: "Este o nerealizare"

Autor: Catalin Lupoaie 16.04.2010

Reprezentantii Ministerului Transporturilor vad incetarea contractului de realizare a autostrazii Comarnic-Brasov (55 km) drept "o nerealizare, in care criza financiara a contribuit masiv". Pe de alta parte, in mod surprinzator, surse din interiorul consortiului franco-elen Vinci-Aktor afirma: "Si pentru noi a fost o surpriza renuntarea", fara sa dea mai multe detalii, ceea ce arata ca au intervenit neintelegeri intre partea franceza si cea romana.

"Proiectul a fost inceput in 2007 pe niste premise pozitive ale economiei, care acum nu mai sunt valabile. Constructorii au semnat acorduri de principiu cu bancile care urmau sa finanteze proiectul inca din februarie anul trecut, insa intre timp situatia economica s-a schimbat. Anularea contractului reprezinta o nerealizare in care criza financiara a contribuit masiv", afirma Adrian Ionescu, directorul diviziei de autostrazi din cadrul CNADNR, pentru a explica ca statul a avut garantii financiare de la constructori pentru acest proiect.

Contractul pentru realizarea autostrazii Comarnic-Brasov, cu o valoare de construire si proiectare de 1,9 mld. euro, inclusiv TVA, a incetat ieri dupa ce consortiul Vinci-Aktor a solicitat denuntarea unilaterala a primului contract public-privat din infrastructura de pe piata locala. "A fost o surpriza si pentru noi sa renuntam la acest proiect. Poate ministerul are alte prioritati", au declarat pentru ZF surse din cadrul consortiului Vinci-Aktor, sugerand ca ar fi fost constransi sa renunta, fara a oferi alte detalii.

Intrebati de ce nu au existat penalizari pentru consortiul Vinci-Aktor in cazul in care se retrageau dupa semnarea contractului, Ionescu a raspuns: "In cazul in care statul nu accepta oferta Vinci-Aktor la 90 de zile de la semnare sau veneau cu finantare de la niste off-shore-uri, nici Ministerul Transporturilor nu platea penalizari. Dupa aceasta perioada erau penalizari de ambele parti".

Consultantii statului in acest contract a fost consortiul format din Louis Berger SAS, Louis Berger Group, Credinvest International Corporate Finance LTD si Tuca, Zbarcea si Asociatii, valoarea contractului fiind de 4 mil. euro pentru lungimea de la Ploiesti la Brasov (100 km). In aceste conditii se pune intrebarea daca firmele angajate sa ofere consultanta pentru statul roman au fost eficiente si daca au pus penalitati financiare care sa apere Ministerul Transporturilor in cazul renuntarii unilaterale a consortiului Vinci-Aktor. Firma de avocatura nu a putut fi contactata ieri pentru explicatii.

Cine e vinovat pentru anulare?

Surse din Ministerul Transporturilor au declarat ca Vinci-Aktor a cerut modificari esentiale pentru a primi finantare de la banci, constructorul nu a justificat iesirea din acest contract, iar bancile spun ca nu au fost implicate in negocieri.

"Bancile nu au fost implicate in negocierile dintre CNADNR si consortiul castigator. Noi ne pastram intentia de a finanta autostrada daca este un proiect bancabil si solid, chiar si daca va fi ales alt constructor", spune Werner Weihs- Raabl, seful diviziei de finantari pentru infrastructura si sectorul public din grupul austriac Erste, care era interesat sa finanteze acest proiect.

Cheia finantarii acestui proiect era la Banca Europeana de Investitii (BEI), care anunta inca din 2008 ca este interesata sa aloce 500 mil. euro pentru autostrada Comarnic - Brasov. Semnalele ambigue au inceput inca din martie, cand Matthias Kollatz Ahnen, vicepresedintele BEI, spunea ca inca nu a inceput negocierile cu Vinci-Aktor pentru finantare, pentru ca nu a primit o cerere oficiala de la constructori. Decizia Vinci-Aktor nu i-a luat prin surprindere pe constructorii din piata, Laurentiu Plosceanu, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii (ARACO), considera ca ar fi fost o surpriza daca Vinci-Aktor gasea finantare pentru acest proiect

"Consider ca situatia din Grecia a afectat intr-o mare masura faptul ca Vinci-Aktor nu a reusit sa faca rost de finantare. Cred ca licitatia trebuie reluata cat mai rapid, pentru ca procedurile se vor intinde pe o durata de cel putin noua luni-un an. Era oarecum previzibil ca Vinci-Aktor nu va gasi finantare in contextul economic din regiune."

Ce sanse are Pitesti - Sibiu?

Cel mai probabil CNANDR va incepe demersurile pentru realizarea in concesiune a autostrazii Pitesti - Sibiu (120 km), care se afla pe coridorul IV paneuropean. "Tronsonul Pitesti - Sibiu este singurul de pe coridorul IV care nu are angajata finantarea si trebuie realizat in concesiune, insa Comisia Europeana va sprijini acest proiect pentru ca interesul ei este sa fie realizate coridoarele de transport", spune Ionescu.

Berceanu afirma dupa semnarea contractului pentru autostrada Comarnic - Brasov ca ar fi inceput derularea contractelor de infrastructura in parteneriat public-privat cu Pitesti - Sibiu si centura la nivel de autostrada in jurul Bucurestiului, pentru ca se aflau pe coridorul IV paneuropean si erau singurele tronsoane care nu aveau finantare de la UE.