Cine a pierdut cota de piata pe cel mai afectat segment din industria lactatelor

Autor: Diana Tudor Stoica 18.04.2010

In industria lactatelor, o piata de un miliard de euro, varful scaderilor a fost consemnat pe piata de smantana, care s-a redus anul trecut cu 13% fata de 2008, potrivit datelor companiei de cercetare MEMRB, iar previziunile pentru 2010 nu sunt nici ele prea optimiste.

Scaderea a fost determinata de schimbarea preferintelor cumparatorilor, care au achizitionat anul trecut mai mult lapte proaspat si iaurt in detrimentul produselor lactate mai grase, cum sunt smantana si untul, deoarece lactatele proaspete sunt mai ieftine si au fost mai promovate anul trecut.

"Scaderea in valoare a fost determinata de concurenta de preturi. Numerosi producatori au scos pe piata produse foarte ieftine sau au lansat promotii foarte atractive in 2008 si 2009, ceea ce a dus la un impact negativ in profitabilitate - pentru toti producatorii", spun reprezentantii Albalact, companie care detine al doilea brand in functie de vanzari de pe aceasta piata. Potrivit datelor MEMRB, in 2008 primele cinci cele mai vandute branduri de smantana detineau cumulat 61,4% din piata locala de smantana, in timp ce in 2009, aceleasi cinci branduri si-au impartit doar 55, 7% din aceasta piata.

Aceasta reducere a cotei de piata pe segmentul de smantana a fost resimtita anul trecut si de Tnuva Romania Dairies, filiala locala a producatorului israelian cu acelasi nume, care a renuntat in cursul anului trecut la productia de smantana sub brandul Din Belsug, situat pe segmentul de pret mediu, la doar cateva luni dupa ce fusese lansat. Din gama Din Belsug, care a fost lansata de filiala locala a producatorului israelian pentru a extinde portofoliul companiei - in majoritate situat pe segmentul de pret premium - si pe segmentul mediu, Tnuva mai este prezenta pe rafturile magazinelor doar cu iaurt.

"Deoarece in cursul anului 2009 am facut cateva shimbari in portofoliul de produse, ce au inclus si eliminarea unor variante de smantana, vanzarile si cota noastra pe aceasta piata au scazut usor in a doua jumatate a anului fata de prima jumatate, ajungand, conform MEMRB, la circa 8% in ultimele luni ale anului", a declarat Adriana Ionescu, directorul de marketing al Tnuva, adaugand ca Tnuva si-a pastrat pozitia de lider pe segmentul premium de smantana, in ciuda caderii severe a puterii de cumparare a populatiei.

In plus, in cursul anului trecut smantana Tnuva a urcat o pozitie in topul celor mai vandute cinci branduri locale de smantana comparativ cu rezultatele din anul precedent, de pe patru pe trei, potrivit datelor MEMRB.

Napolact, brand al FrieslandCampina Romania, a castigat de asemenea anul trecut o pozitie in topul celor mai vandute branduri de smantana (in volum), trecand pe locul patru de pe pozitia a cincea pe care se situa in urma cu un an, potrivit datelor MEMRB. In timp ce Danone si Albalact si-au pastrat pozitiile in acest top, respectiv locul unu si doi, Milli - de asemenea marca a FrieslandCampina Romania - a pierdut anul trecut doua pozitii in top cinci, ajungand de pe locul trei, detinut in urma cu doi ani, pe cinci in 2009. Reprezentantii Friesland nu au raspuns solicitarilor ZF.

Printre cei mai mari mari producatori locali de lactate se numara FrieslandCampina, Danone, Hochland, LaDorna (detinut de grupul francez Lactalis), Albalact, Covalact (controlat de fondul de investitii SigmaBleyzer) si Tnuva Romania Dairy.

Top marci de smantana

2008

1. Danone

2. Albalact

3. Milli

4. Tnuva

5. Napolact

2009

1. Danone

2. Albalact

3. Tnuva

4. Napolact

5. Milli