Cum arata antreprenorul roman pursange: traieste pentru business, are curaj, idei si „stomac”

Autor: Adelina Mihai 19.04.2010

Este curajos, pasionat, harnic, norocos, ambitios, optimist si plin de fler; gandeste pe termen lung, sesizeaza oportunitatile, investeste tot timpul disponibil in dezvoltarea afacerii, tolereaza mai bine stresul, reuseste sa rezolve imposibilul si poate fi recunoscut din copilarie - acestea ar fi doar o parte din trasaturile pe care le are un antreprenor de succes.



Pentru omul de afaceri Florin Andronescu, al carui nume se leaga de infiintarea companiilor Flanco si Credisson, din vanzarea carora a incasat 20 mil. euro, curajul este principala trasatura a antreprenorului care poate construi o afacere veritabila.

"Un antreprenor este caracterizat de curaj in primul rand, pentru ca trebuie sa porneasca la drum fara sa stie ce il asteapta, chiar daca are un plan stabilit de dinainte. Ii mai trebuie incredere in sine, o doza de noroc, poate fler, dupa care mai invata pe traseu, atat din experientele proprii, cat si din ale altora si chiar din colaborarea cu angajatii", spune Andronescu, care este in prezent business developer in cadrul afacerii cu servicii medicale private Sanador, in care este investitor principal. Proprietar si CEO al Sanador este sotia sa Doris Andronescu.

"Un intreprinzator trebuie sa fie pasionat de ceea ce face, ambitios, perseverent, muncitor si sa aiba o gandire pozitiva. Nu cred ca exista un singur profil al intreprinzatorului roman, insa o caracteristica pe care toti cred ca o impartasesc este aceea ca, de cele mai multe ori, reusesc sa gaseasca solutii in situatii aproape imposibil de rezolvat", spune Sergiu Biris, directorul general al Trilulilu, site-ul local de video sharing, evaluat la 2,5 mil. euro.

Desi nu exista o tipologie clara a antreprenorilor, exista cateva profiluri psihologice universale ale celor care vor sa-si deschida o afacere, iar o parte din acestea s-ar putea regasi in trasaturi precum nevoia de activitate sau capacitatea de a risca si de a investi.

"Spunea odata cineva ca un bun intreprinzator trebuie sa aiba «stomac», in sensul ca trebuie sa aiba un echilibru emotional foarte bun. Antreprenorii simt nevoia de afirmare personala si este foarte important orgoliul in acest domeniu, dar nu inseamna ca un bun antreprenor este neaparat si un bun manager", spune psihologul Bogdan Lucaciu. El precizeaza ca nu exista caracteristici obligatorii ale intreprinzatorilor: unii sunt mai democratici, altii sunt autoritari sau chiar paranoici.

"Cei care conduc autoritar o echipa simt nevoia sa-si puna numele in fata. De fapt, aceasta a fost traditia capitalista, pentru ca primele companii se numeau Ionescu & Popescu Company, abia dupa aceea au devenit mai comerciale", explica Lucaciu.

Trebuie sa fie pasionat de domeniu

In opinia lui Afua Osei, director de programe in cadrul Centrului de Antreprenoriat si Inovatie al scolii de afaceri britanice Saïd Business School din cadrul University of Oxford, antreprenorii buni se lasa mai putin influentati de presiunea pe care o presupune un job obisnuit si au tendinta de a iesi in evidenta prin lucrurile pe care le fac.

"Exista cateva reguli de aur pentru o persoana care vrea sa-si deschida o afacere, fara de care businessul nu poate avea succes: antreprenorul trebuie sa se asigure ca este pasionat de domeniul in care deschide afacerea, ca detine multe informatii despre piata respectiva si ca are suficient capital pentru investitia initiala", spune Osei. Studiile realizate la nivel global arata ca exista peste 30 de competente esentiale pentru ca un antreprenor sa aiba succes in inceperea si dezvoltarea unei afaceri pe cont propriu.

"Un antreprenor de succes este o persoana pasionata de ideea pe care o dezvolta, gandeste pe termen lung, sesizeaza oportunitatile din piata sau isi creeaza singur oportunitati pe care le valorifica. Mai mult, investeste tot timpul disponibil in dezvoltarea afacerii si are o capacitate mai mare de a tolera ambiguitatea din mediu si stresul pe care il genereaza o afacere", spune Ana Giurca, business development manager la firma de consultanta in resurse umane Catalyst Solutions.

Cu toate acestea, exista cateva paradoxuri legate de activitatea antreprenorilor: desi isi organizeaza timpul cum vor, in practica se intampla ca intreprinzatorii aflati la inceput de drum sa lucreze, in medie, cate zece ore pe zi, sa investeasca tot timpul pe care il au la dispozitie in dezvoltarea afacerii, inclusiv in weekend-uri.

Facultatea nu conteaza in antreprenoriat

Studiile nu sunt foarte relevante in antreprenoriat, in conditiile in care atat partea de inginerie (care dezvolta capacitatea organizationala a absolventului), cat si acumularea unor cunostinte de specialitate in domeniul economic au plusuri si minusuri atunci cand vine vorba de managementul unei afaceri.

"Am vazut doctori care aveau functia de CEO in multinationale. Studiile nu sunt relevante, dar educatia este importanta pentru a putea comunica si pentru a construi planuri de afaceri", mai explica Andronescu.

Sergiu Biris, seful Trilulilu, in varsta de 26 de ani - cel mai tanar executiv din anuarul "Who's Who in Business", editat de ZF -, crede ca absolvirea unei facultati este importanta pentru orice antreprenor, pentru ca ii deschide mintea si perspectivele, insa exista antreprenori care au reusit sa dezvolte afaceri fara un background educational impresionant. "Exista doua tipuri de antreprenori: cei care pornesc o afacere inca din facultate sau imediat dupa terminarea acesteia si cei care au capatat suficienta experienta intr-o afacere si se hotarasc sa renunte la job pentru a porni pe cont propriu", spune Giurca.

In general, tinerii care au decis sa-si deschida o afacere au avut activitati care le-au deschis "apetitul pentru antreprenoriat", de tipul organizatiilor studentesti sau proiecte din facultate si carora le este greu sa se adapteze la medii mai putin antreprenoriale.

Pot fi identificati din copilarie

Dana Papadima, director educational al scolii si gradinitei private Little London, este de parere ca se poate identifica spiritul antreprenorial al copiilor inca de la varste mici, pentru ca la fel cum exista aptitudini artistice sau competente in matematica, la fel exista si aptitudini antreprenoriale.

"De altfel, in tari precum Elvetia sau Olanda exista cursuri de initiere in antreprenoriat care se fac inca din clasele a treia sau a patra si in gimnaziu, unde se invata notiuni fundamentale de antreprenoriat. Un copil cu aptitudini antreprenoriale poate sa gestioneze un proiect, are abilitatea de a lucra usor cu cifrele, este organizat, gandeste un proiect din timp si chiar lucreaza in spiritul mercantil", spune Papadima.

La ce varsta trebuie sa deschizi o afacere?

Nici varsta si nici industria nu reprezinta impedimente pentru antreprenorii adevarati, intrucat cine vrea sa-si deschida o afacere poate alege orice domeniu, pentru ca piata e deschisa, iar business se poate face in orice industrie, chiar daca unele sectoare sunt in prezent afectate de criza. "Pana in '89, oricat de mult m-as fi gandit sa imi deschid o afacere, era impsibil, si de aceea pe atunci nu aveam niciun plan in acest sens. Nu cred ca isi pune cineva problema ca daca ai 20 de ani, trebuie sa iti deschizi un business. O afacere o deschizi cand vezi o oportunitate, cand ai o planificare sau cand ti se face o propunere, indiferent de varsta", mai spune Andronescu.

Nu de aceeasi parere este insa si fondatorul Trilulilu, care crede ca tinerii sunt cei care ar trebui sa se gandeasca mai mult la oportunitatile pe care le ofera piata.

"De preferat e sa iti deschizi o prima afacere cand ai sub 25 de ani. Cu cat esti mai tanar, cu atat ai mai mult avant si curaj pentru a o porni pe un drum dificil, iar daca esuezi, iti e mai usor sa o iei de la zero", spune Biris.

Criza a redus numarul antreprenorilor

In primele trei luni ale acestui an s-au inregistrat peste 28.000 de firme noi in evidentele Registrului Comertului.

Numarul firmelor nou-infiintate a scazut cu aproximativ 30.000 anul trecut fata de 2008, in conditiile in care pana la finele lui 2009 s-au inregistrat putin peste 116.000 de firme noi.

Unul dintre noii antreprenori din piata este Andrei Blaj, 25 de ani, de profesie inginer software, care a ales in urma cu mai putin de doi ani sa-si deschida un magazin online de schi si snowboard din doua motive: era pasionat de schi si avea expertiza in domeniu, iar investitia initiala a fost mica.

Magazinul online Wintermag.ro a fost deschis la inceputul lui decembrie 2008, imediat dupa declansarea crizei. De ce a ales acel moment?

"As putea spune ca nu eu am ales momentul, ci el m-a ales pe mine. La sfarsitul lui 2008 am incheiat colaborarea cu o firma din IT, mai aveam cateva luni pana la terminarea facultatii si am hotarat ca nu ar fi oportun sa imi caut un alt serviciu, ci ar fi un moment ideal pentru a implementa o idee mai veche. Criza a fost oarecum independenta", spune Blaj, care a rulat afaceri de 25.000 de euro in 2009 cu un business sezonier, intrucat a vandut online echipamente de schi si snowboard numai pentru o perioada de doua luni. In opinia sa, cea mai importanta calitate a unui antreprenor este perseverenta, dar si receptivitatea si capacitatea de a lua decizii rapid.