Pot ridica exporturile afacerea din mezeluri a germanilor de la Reinert?

Autor: Diana Tudor Stoica 19.04.2010

Producatorul german de mezeluri Reinert, care a investit 15 mil. euro intr-o fabrica la Brasov, intentioneaza sa exporte in Germania o parte dintre produsele realizate in Romania, dupa ce a primit recent licenta pentru export.

"De luna trecuta, fabrica Reinert a obtinut licenta europeana de export pentru toate produsele realizate la Brasov. Reinert se afla in prezent in negocieri cu retailerii germani pentru a incepe comercializarea specialitatilor romanesti in Germania", a declarat Hans-Ewald Reinert, managing partner al Reinert Romania. El nu a dezvaluit insa numele retelelor in care vor fi comercializate mezelurile realizate la Brasov, nici daca acestea vor fi vandute sub brand propriu sau ca marca privata a retailerilor. Reinert produce in Romania pentru marcile private ale Carrefour, Nr. 1.

In acelasi timp insa, producatorul sustine ca nu intentioneaza sa renunte la parteneriatul incheiat cu Delaco, companie care asigura distributia produselor Reinert in Romania, chiar daca pachetul majoritar de actiuni al distribuitorului brasovean a fost preluat recent de producatorul francez de lactate Bongrain. "Reinert va continua parteneriatul comercial pe care il are cu Delaco", a spus Reinert. Companie cu afaceri de 17,9 mil. lei (4,8 mil. euro) in 2008 si 200 de angajati, Reinert produce in Brasov aproximativ 70 de preparate din carne (salamuri crud-uscate si specialitati ca sunca de Praga sau muschi file), atat pentru piata din Romania, cat si pentru cateva regiuni din Bulgaria.

Au avut obiective mari

Actionarii producatorului german de mezeluri Reinert anuntau in urma cu trei ani, inainte sa fie inaugurata fabrica de la Brasov, ca intentioneaza sa obtina in primul an de activitate afaceri de 25 de milioane de euro pe plan local. De asemenea, producatorul viza obtinerea dupa trei ani de activitate a unei cote de piata de 8-10% care sa permita intrarea in topul primilor cinci producatori de mezeluri din Romania. In acest scop, Reinert a demarat, odata cu deschiderea fabricii din judetul Brasov, o campanie de promovare de doua milioane de euro.

La scurt timp insa dupa ce a inceput sa produca pentru piata locala, cu cateva luni intarziere fata de data stabilita initial, managementul Reinert si-a revizuit estimarile financiare si viza obtinerea unor afaceri de 10-15 milioane de euro in primul an de activitate al companiei brasovene. In realitate, Reinert a inregistrat in 2007 o cifra de afaceri de 2,9 mil. euro, potrivit Ministerului de Finante, cifra care a crescut apoi in 2008 cu peste 60%, la 4,8 milioane de euro. Reprezentantii companiei nu au facut publice datele pentru 2009.

De ce nu e Reinert in top 5

"Cand faci un greenfield in alta piata decat a ta, ai costuri foarte mari, deoarece ai nevoie de timp pentru a invata piata. De aceea, jucatorii mari fac achizitii si nu investitii greenfield atunci cand se extind pe alte piete. Ei (Reinert - n.red.) platesc acum pretul invatarii. Piata locala a mezelurilor nu este una usoara si este atipica fata de cele din restul Europei. Altfel, am fi invadati de importuri", explica reprezentantul unuia dintre principalii producatori de mezeluri din Romania.

O alta explicatie ar putea fi timpul foarte scurt in care actionarii Reinert si-au propus aceste rezultate. "In cazul Reinert, actionarii nu au avut suficienta rabdare. Daca aceasta ar fi existat, lucrurile s-ar fi judecat mai lucid. Nu se pot realiza afaceri de zeci de milioane de euro in doi-trei ani", spune un fost angajat al Reinert, care a preferat sa nu ii fie dezvaluit numele.

Exclud varianta vanzarii fabricii

Aceste rezultate au fost cele care au stat la baza aparitiei mai multor zvonuri in ultimii ani care sustin ca actionarii Reinert intentioneaza sa vanda filiala din Romania, deoarece produce foarte putin comparativ cu capacitatea de productie a fabricii brasovene, care este de 10.000 de tone anual sau circa 40 de tone pe zi. Spre comparatie, Elit Cugir are o capacitate de productie de 100 de tone, iar CrisTim poate produce 120 de tone de mezeluri in fiecare zi. Familia Reinert neaga insa toate informatiile legate de o posibila vanzare. "Nu avem absolut nicio intentie sa vindem compania din Brasov. Reinert Romania completeaza portofoliul nostru de locatii cu productie specializata si este bine integrata in reteaua noastra internationala. De aceea, Reinert Romania este si va ramane o parte a grupului Reinert", afirma Hans-Ewald Reinert.

In plus, acesta sustine ca in ciuda crizei economice puternice din Romania si intreaga Europa de Sud-Est, Reinert a continuat sa investeasca in Romania, fara a oferi insa exemple. "Rezultatele Reinert in Romania sunt din ce in ce mai bune de la luna la luna. Managementul companiei din Romania este increzator in faptul ca aceasta evolutie pozitiva a Reinert in Romania va continua. Cifra de afaceri pentru anul 2009 in comparatie cu rezultatele din 2008 a crescut considerabil si va creste in 2010 cu un ritm de peste 10%", a completat Reinert.

Filiala Reinert din Romania comercializeaza produsele majoritar prin intermediul retelelor de magazine din retailul modern, segment unde are ca principali competitori companiile CrisTim, Aldis, Angst si Caroli Foods Group, cei mai mari producatori ai pietei locale a mezelurilor, estimata la peste 800 de milioane de euro.

Reinert In Romania, pe scurt