TOPGALERII/ Cum era să-mi rup gâtul de dragul artei publicitare

Autor: Daniel Nicolescu 21.04.2010
Judecându-l cu unităţile de măsură din lumea publicitaţii, unde totul se mişcă uluitor de repede, unde o reclamă are termen de garanţie limitat şi devine istorie peste noapte, Festivalul AdPrint este o instituţie venerabilă. Iniţiat in 1998 ca un proiect local pentru industria de publicitate româneasca, AdPrint a devenit, in organizarea Millenium Communications, un festival european de talie, care adună anual reprezentanţi de succes ai publicităţii mondiale (in calitate de participanţi, de vorbitori sau de membri ai juriului). Desfăşurat la ultimele sale ediţii in Braşov, dar mutat, din pricina crizei şi spre regretul gazdei de la poalele Tâmpei (care deplânge faptul că era singurul eveniment de advertising din oraş), in Bucureşti, Festivalul şi a expus lucrările, pentru publicul larg, pe un suport neconvenţional: gardul ce inconjoară Muzeul Naţional de Artă al României. O simeză improvizată, dar deosebit de ofertantă şi de congruentă cu spiritul democratic al advertising-ului. Lucrările au fost evaluate anul acesta de un juriu internaţional compus din şapte echipe de creaţie şi a fost prezidat de Brian Fraser (Executive Creative Director, McCann Erickson Londra). Din echipa de evaluare au mai făcut parte Colin Nimick (OgilvyOne Londra), Jens Mortier & Philippe De Ceuster (Mortierbrigade Bruxelles), Christian Bunyan & Jennifer Skupin (KesselsKramer Amsterdam), Alex Martinez (JWT Barcelona), Fernando Codina (SantaMarta Barcelona), Chris Garbutt & Nick Hine (Ogilvy Paris), Enrico Dorizza & Milos Obradovic (Leo Burnett Milano), Stefan Schulte & Ludwig Berndl (DDB Berlin).
Manifestarea se străduieşte (in cele 3 secţiuni ale sale: AdPrint Outdoor & Poster, AdPrint Press & Magazine, Ad Print Unconventional Media) să facă sensibilă ideea că meritul pentru o realizarea unei reclame (in cazul nostru, exclusiv pe suport printat) aparţine unei colaborări, unei echipe creative. Tot aşa, juriul care recompensează lucrările acestor echipe este, la rândul său, alcătuit din echipe de decidenţi, iar nu din indivzi. Organizatorii o spun fără inconjur: "Intreaga filosofie a Festivalului subliniază corelarea dintre nişte oameni care par să lucreze cu un singur creier." Comentariile băşcălioase pe seama acestei formulări ar trebui date la o parte, nu de alta, dar creierul de care este vorba e uriaş şi funcţionează ca un server. Iar performanţele lui sunt sclipitoare: umor, tonus, accesibilitate, imaginaţie fără frontiere, eficacitate in simplitate. Nu in ultimul rând - inovaţie (şi, desigur, talent) in privinţa tehnicilor de ambalare a ideii, care merg de la uneltele caricaturii la cele ale graficii de şevalet, de la suprafeţele cu aparenţe picturale la desenul nervos, minimalist, totul trecut prin maşinăria sfântului Adobe Photoshop. Fiecare lucrare expusă pe gardurile MNAR este un spectacol al inteligenţei şi al vioiciunii gândului, al fervorii creative şi al luptei la baionetă cu ideile convenţionale. Dovada prospeţimii lor şi a impactului pe care il provoacă este insăşi reacţia publicului. Nu am intâlnit trecător care să nu zăbovească minute bune in faţa câte unei astfel de "pozne" publicitare şi care să nu plece satisfăcut, cu un zâmbet larg, lăţit pe toată faţa. O bună dovadă că arta mai poate să coboare in stradă, să-i adune laolaltă nu doar creatori, ci şi pe admiratorii lor, să se demuzeifice şi să suscite interesul contemporanilor noştri grăbiţi sau anxioşi din pricina crizei.

O remarcă anecdotică de final, al cărei diapazon incă imi stârneşte un hohot involuntar şi mă binedispune, pentru că vorbeşte despre lumea coincidenţelor zglobiu relativizante pe care Ad-ul poate să le suscite. Mă aflam in faţa unei serii de trei print-uri dedicate unei celebre mărci de automobile. Textul uneia dintre ele ("Mercedes Benz pay attention to everything) era suprapus peste o imagine nocturnă de stradă, având in prim-plan un semn triunghiular de circulaţie de tip "Atenţie!" (margini roşii, interior alb, foto 17) in care era desenată o muscă. Absorbit de mesaj, m-am prăvălit intr-o groapă dispusă abil pe trotuar (foto 18) de creativii Primăriei bucureştene. Chiar aşa: "Pay attention to everything!"