TOPGALERII/ Cum era să-mi rup gâtul de dragul artei publicitare
Autor:
Daniel Nicolescu
21.04.2010
Judecându-l cu unităţile de
măsură din lumea publicitaţii, unde totul se mişcă uluitor de
repede, unde o reclamă are termen de garanţie limitat şi devine
istorie peste noapte, Festivalul AdPrint este o instituţie
venerabilă. Iniţiat in 1998 ca un proiect local pentru industria de
publicitate româneasca, AdPrint a devenit, in organizarea Millenium
Communications, un festival european de talie, care adună anual
reprezentanţi de succes ai publicităţii mondiale (in calitate de
participanţi, de vorbitori sau de membri ai juriului). Desfăşurat
la ultimele sale ediţii in Braşov, dar mutat, din pricina crizei şi
spre regretul gazdei de la poalele Tâmpei (care deplânge faptul că
era singurul eveniment de advertising din oraş), in Bucureşti,
Festivalul şi a expus lucrările, pentru publicul larg, pe un suport
neconvenţional: gardul ce inconjoară Muzeul Naţional de Artă al
României.
O simeză improvizată, dar deosebit de ofertantă şi de
congruentă cu spiritul democratic al advertising-ului. Lucrările au
fost evaluate anul acesta de un juriu internaţional compus din
şapte echipe de creaţie şi a fost prezidat de Brian Fraser
(Executive Creative Director, McCann Erickson Londra). Din echipa
de evaluare au mai făcut parte Colin Nimick (OgilvyOne Londra),
Jens Mortier & Philippe De Ceuster (Mortierbrigade Bruxelles),
Christian Bunyan & Jennifer Skupin (KesselsKramer Amsterdam),
Alex Martinez (JWT Barcelona), Fernando Codina (SantaMarta
Barcelona), Chris Garbutt & Nick Hine (Ogilvy Paris), Enrico
Dorizza & Milos Obradovic (Leo Burnett Milano), Stefan Schulte
& Ludwig Berndl (DDB Berlin).
Manifestarea se străduieşte (in
cele 3 secţiuni ale sale: AdPrint Outdoor & Poster, AdPrint
Press & Magazine, Ad Print Unconventional Media) să facă
sensibilă ideea că meritul pentru o realizarea unei reclame (in
cazul nostru, exclusiv pe suport printat) aparţine unei colaborări,
unei echipe creative. Tot aşa, juriul care recompensează lucrările
acestor echipe este, la rândul său, alcătuit din echipe de
decidenţi, iar nu din indivzi. Organizatorii o spun fără inconjur:
"Intreaga filosofie a Festivalului subliniază corelarea dintre
nişte oameni care par să lucreze cu un singur creier." Comentariile
băşcălioase pe seama acestei formulări ar trebui date la o parte,
nu de alta, dar creierul de care este vorba e uriaş şi funcţionează
ca un server. Iar performanţele lui sunt sclipitoare: umor, tonus,
accesibilitate, imaginaţie fără frontiere, eficacitate in
simplitate. Nu in ultimul rând - inovaţie (şi, desigur, talent) in
privinţa tehnicilor de ambalare a ideii, care merg de la uneltele
caricaturii la cele ale graficii de şevalet, de la suprafeţele cu
aparenţe picturale la desenul nervos, minimalist, totul trecut prin
maşinăria sfântului Adobe Photoshop. Fiecare lucrare expusă pe
gardurile MNAR este un spectacol al inteligenţei şi al vioiciunii
gândului, al fervorii creative şi al luptei la baionetă cu ideile
convenţionale. Dovada prospeţimii lor şi a impactului pe care il
provoacă este insăşi reacţia publicului. Nu am intâlnit trecător
care să nu zăbovească minute bune in faţa câte unei astfel de
"pozne" publicitare şi care să nu plece satisfăcut, cu un zâmbet
larg, lăţit pe toată faţa. O bună dovadă că arta mai poate să
coboare in stradă, să-i adune laolaltă nu doar creatori, ci şi pe
admiratorii lor, să se demuzeifice şi să suscite interesul
contemporanilor noştri grăbiţi sau anxioşi din pricina
crizei.
O remarcă anecdotică de final, al cărei diapazon incă imi stârneşte un hohot involuntar şi mă binedispune, pentru că vorbeşte despre lumea coincidenţelor zglobiu relativizante pe care Ad-ul poate să le suscite. Mă aflam in faţa unei serii de trei print-uri dedicate unei celebre mărci de automobile. Textul uneia dintre ele ("Mercedes Benz pay attention to everything) era suprapus peste o imagine nocturnă de stradă, având in prim-plan un semn triunghiular de circulaţie de tip "Atenţie!" (margini roşii, interior alb, foto 17) in care era desenată o muscă. Absorbit de mesaj, m-am prăvălit intr-o groapă dispusă abil pe trotuar (foto 18) de creativii Primăriei bucureştene. Chiar aşa: "Pay attention to everything!"