BOOK.COM/ Papa Was (not) a Rolling Stone

Autor: Dan Silviu Boerescu 21.04.2010

S-a reeditat "According to the Rolling Stones", carte in care Dora Lowenstein si Philip Dodd au pus la un loc tone de fotografii si interviuri cu cei patru membri in viata, lamurind sau nu mistere mai vechi sau mai noi (moartea lui Brian Jones etc.), dar perpetuand o legenda fabuloasa…



…In anii '70, in cartierul bucurestean Berceni, intr-un bloc aflat atunci la marginea marginii orasului, printre vii, stane si un vechi conac boieresc aflat in paragina, se intampla ceva absolut spectaculos. Spectaculos nu doar pentru mintea unui copil de 10-12 ani (eu), ci si pentru orice alt locuitor al cartierului periferic. Asadar, in blocul de vis-à-vis, tot la etajul patru (la care locuiam si eu), pe un perete interior se lafaia un afis absolut scandalos. Pe afis, un cantaret de rock era surprins in timpul unui concert american calare pe o ditamai excrescenta falica de plastic, o chestie penisoida gonflabila de vreo cinci metri! De la geamul meu, eu nu vedeam prea clar afisul dar doi baieti mai mari de la etajul al doilea (fiii ospatarului Tudorache) il vazusera de aproape, fiind amici cu locatarul de alaturi. Acesta, un tanar extrem de emancipat, nu numai ca avea mai multe perechi de blugi dar era fiu de dramaturg, lucru dovedit de alte afise aflate pe peretii camerei lui. Tatal lui, autorul dramatic, o uschise deja in Suedia, asa ca plecarea fiului era si ea doar o chestiune de luni (ceea ce, de altfel, s-a si intamplat). Singur acasa … dar cu un picior in Scandinavia, acest baiat nu avea nici o problema sa lipeasca pe perete un asemenea afis, motiv pentru care noi, toti ceilalti, il invidiam nespus (desi numai baietii ospatarului vazusera afisul cu pricina de aproape). Spre comparatie, pseudo-afisele din camera mea erau doar doua si ca vai de ele: un spread cu Bjorn Borg rupt dintr-un Paris Match primit de taica-meu de la un coleg care mai facea Vestul si - straniu! - ganditorul de la Hamangia desprins dintr-un calendar "pentru export". Distanta dintre golanul pletos imortalizat calare pe o ditamai pula de plastic si meditativul neolitic surprins cu falca in mana era chiar mai mare decat cea dintre Berceni si Stockholm, bunaoara. Sau decat cea dintre hamburger si chiftea, Coca Cola si lamaita ori Woodstock si Cenaclul Flacara. Dar, pe atunci, habar nu aveam despre toate acestea, iar apa minerala cu aroma de lamaie mi se parea absolut extraordinara cand veneam infierbantat de la fotbal. Ca sa nu mai vorbesc de Brifcor! Totusi, pletosul cu maxilar proeminent care ranjea de pe acea pula de plastic imensa mi-a dar de gandit. Mamei mele ii placea Cornel Constantiniu, iar taica-meu era fan James Brown. Eu de-abia ma familiarizam cu Boney M si o consideram pe Frida, de la ABBA, o gagica absolut superba, perfect dezirabila. In acest orizont de asteptare, viziunea falica de pe afisul despre care mi se tot povestea avea darul de a-mi schimba radical sistemul de valori.

In consecinta, am inceput sa frecventez cu asiduitate topul extern din revista Saptamana (parca Florin Silviu Ursulescu il facea, sper sa nu ma insel!) si sa copiez numele formatiilor "ciudate" intr-un calendar de birou, dintre acelea care precizau la ce ora rasare si, respectiv, apune soarele. Educatia mea muzicala a debutat cu acest film mut, in care nu se auzeau chitare electrice, nici macar baterii, ci, doar, ecouri vagi ale unor nume precum Creedence Clearwater Revival, chiar si mai complicate. De ascultat, le-am ascultat mult mai tarziu, insa The Rolling Stones si al lor Mick Jagger calare pe o pula gigantica din plastic umflata cu pompa inca domina prima mea amintire din rock'n'roll.