Ce s-a vandut in auto in primul trimestru : 9.300 de romani si-au luat masini mai ieftine de 10.000 de euro, iar 350 au dat peste 50.000 de euro pe un autoturism

Autor: Bogdan Alecu 23.04.2010

Vanzarile de masini mai ieftine de 10.000 de euro, dar si a celor mai scumpe de 50.000 de euro au inregistrat scaderi de 30%, respectiv 25% in primul trimestru, in conditiile in care piata a inregistrat un declin de aproximativ 45% in acelasi interval, potrivit statisticilor APIA.



La finele lunii februarie a demarat programul "Rabla", care a influentat puternic vanzarile masinilor ieftine si implicit rezultatele din primul trimestru al acestui an, in timp ce in 2009, programul de casare a demarat la finele lunii aprilie. Pe de alta parte, la nivelul primelor doua luni marcile care comercializeaza modele din segmentul inferior de pret au fost puternic afectate atat de taxa de poluare, reintrata in vigoare de la 1 ianuarie, cat si de anuntul legat de demararea programului de casare in "viitorul imediat apropiat", ambele declansand o perioada de asteptare in piata auto.

"La aceste cifre trebuie sa avem in calcul ca aceasta situatie exista deoarece la nivelul lunii martie s-a demarat programul «Rabla», care a avut o influenta directa asupra vanzarilor de masini cu un pret de sub 10.000 de euro. Daca ne uitam doar in primele doua luni, atunci situatia este exact invers", a subliniat Alin Tapalaga, seful Porsche Inter Auto (PIA), divizia de retail a Porsche Romania, cel mai mare jucator de pe piata de importuri.

In primele doua luni ale programului "Rabla" s-au vandut 11.000 de masini, potrivit statisticilor Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM). In prima etapa a programului pentru stimularea innoirii parcului auto national s-au casat aproape 63.000 de masini, de aproape doua ori mai multe decat in 2009. Pe de alta parte, din cele peste 60.000 de tichete, doar 33.000 au fost pana acum utilizate pentru a se achizitiona 11.000 de masini. Spre comparatie, anul trecut in prima etapa a programului s-au vandut peste 12.000 de masini, dar intr-un interval de timp similar.

Reducerea declinului si chiar cresterea in cazul anumitor modele a plecat de la demararea programului de casare, potrivit sefului APIA, mai ales daca se ia in calcul faptul ca pretul unui astfel de automobil mai poate fi redus cu inca 2.700 de euro, fata de un pret deja cu discount din partea dealerului si importatorului.

"Cei care au un nivel ridicat al veniturilor sau cei care detin o avere mai mult sau mai mai putin importanta sunt cei mai putin afectati de criza financiara. De aceea vedem ca segmentul masinilor de peste 50.000 de euro nu a scazut la fel de mult ca piata. In cazul marcii Porsche, aceasta a inregistrat in primul trimestru o dublare a vanzarilor, la 15 unitati, crestere determinata in primul rand de lansarea limuzinei Panamera, dar si de lansarea motorizarii diesel pentru SUV-ul Cayenne.

Vanzarile marcilor din segmentul premium au inregistrat un declin de aproape 28% in primul trimestru, fata de perioada similara a anului trecut. Dintre acestea au fost marci care au crescut, precum BMW sau Porsche, sau cele care au scazut mai mult decat piata, precum Alfa Romeo sau Jaguar.

"Vanzarile de masini au scazut pana la o masa critica. Indiferent de criza, acestea se pot reduce la un volum mai mic decat cel atins in ultimele luni. In 2006, 2007 si 2008, atunci toate segmentele inregistrau cresteri, acum acest lucru s-a schimbat", a subliniat Viorel Niculescu, seful ATT, dealer Land Rover si Jaguar, care intre 1992 si 2005 a detinut functia de director general al Romcar, importatorul Ford pe piata locala.

Spre deosebire de marcile premium si cele de lux, unde segmentul de piata este de cel mult cateva mii de unitati, scaderea nu poate sa fie la fel de mare ca in cazul segmentelor B si C, unde in anii trecuti se ajungeau la peste 200.000 de masini vandute. "La segmentul premium nu are cum sa existe o scadere prea mare, deoarece nu se pot duce mai jos. Nu ai cum sa spui ca cineva care in urma cu trei ani isi cumpara o masina de peste 50.000 de euro acum isi cumpara ceva de mai putin de 10.000 de euro", a subliniat Niculescu.

La nivelul acestui an jucatorii din auto incep sa nu se mai astepte la un "boom" al vanzarilor in a doua parte a anului, ci la doua, dar ambele determinate de programul "Rabla" si de vouchere.

"Vanzarile determinate de noul val de 50.000 de vouchere nu se vor derula la fel de rapid ca in prima parte a programului de casare. In primul rand nu mai sunt atat de multe rable de casat, cel putin nu in Bucuresti, si in al doilea rand proprietarii acestora au realizat ca valoarea acestora este mult mai mare decat au crezut initial", a subliniat Tapalaga. Astfel, daca la inceputul programului existau posesori de rable care isi vindeau voucherul si cu mai putin de 1.000 de lei, acum pretul acestora a crescut la 1.800 sau chiar peste, potrivit sefului Porsche Inter Auto.

Astfel, dupa un "boom" la nivelul lunii aprilie, cand piata auto ar putea ajunge la peste 12.000 de unitati, pe fondul programului "Rabla", un al doilea varf ar putea fi abia in lunile septembrie-octombrie.