Daewoo Mangalia n-a mai prins un contract din 2008, dar asteapta afaceri de 442 mil. €

Autor: Adrian Cojocar 22.04.2010

Daewoo Mangalia Heavy Industry (DMHI), cel mai mare constructor de nave din Romania, si-a bugetat pentru acest an o cifra de afaceri de 600 mil. dolari (442,8 mil. euro), in crestere cu 13,2% fata de cea realizata anul trecut, desi santierul n-a mai contractat vreo comanda pentru constructia de nave de la finele anului 2008. Totusi stocul puternic de comenzi acumulat inainte de criza ii asigura companiei functionarea la capacitate pana la mijlocul anului viitor.

"In 2009 numarul de comenzi contractate la nivel mondial a reprezentat 15% din nivelul anului anterior si cele care s-au semnat au fost in special in Asia (Coreea, China si Japonia). In ceea ce priveste Daewoo Mangalia, de la sfarsitul anului 2008 nu am mai contractat nimic, atat din cauza conditiilor pietei, dar mai ales din cauza pretului, care pentru navele comerciale mari s-a redus cu 35-40% anul trecut", spune Dan Marin, directorul de marketing al Daewoo Mangalia.

Pe de alta parte, costurile cu tabla, care are o pondere de circa 30% in costurile totale, s-au redus doar cu 15-20%, iar cele cu echipamentele si mai putin, in timp ce la nivelul costurilor cu salariile nu se pune problema de reduceri.

Reprezentantii companiei spun ca si daca ar avea comenzi, pretul redus la nave ii impiedica sa deruleze afaceri in conditii de profitabilitate, costurile de productie depasind in acest moment pretul unei nave.

"De la inceputul anului, desi se simte o usoara crestere, de 5%, inca nu se pot acoperi costurile. Stam foarte bine fata de celelalte santiere navale care nu au acoperite comenzile pentru tot anul 2010 si 2011", a precizat Marin.

El estimeaza ca piata de constructii navale din Romania va inregistra o scadere anul acesta, desi afacerile Daewoo reprezinta circa o treime din valoarea pietei si compania si-a bugetat crestere pentru 2010. Radu Rusen, directorul celui de-al doilea mare santier naval din tara, Santierului Naval Constanta (SNC), estima la inceputul anului ca piata de constructii navale ar putea sa coboare cu peste 30% anul acesta din cauza lipsei de comenzi.

Anul trecut, afacerile Daewoo Mangalia s-au majorat cu aproximativ 26%, la circa 530 mil. dolari (381,4 mil. euro), insa a continuat sa inregistreze pierderi, care in 2008 s-au cifrat la 430,3 mil. lei (117,2 mil. euro).

"Estimarile privind rezultatul Daewoo Mangalia pe anul 2009 sunt de pierdere, dar s-a redus fata de 2008. In primul rand productivitatea a crescut cu 15% de la an la an datorita masurilor luate. Am incercat sa controlam mai mult timpul de lucru, sa imbunatatim metodele de productie si am beneficiat de experitiza coreeana, care au fost implementate in sectoare tehnologice mai slabe. Bugetul pe anul in curs prevede realizarea unui profit undeva la 5-6% din cifra de afaceri pentru ca preturile de livrare din 2010 sunt cele de varf, contractate in 2008", a precizat Marin.

Coreenii de la Daewoo Mangalia nu au mai simtit gustul castigului din anul 2004, din cauza unui cumul de probleme care incep cu productivitatea scazuta si ajung la pierderile financiare provocate de volatilitatea cursului de schimb.

Coreenii au investit 250 mil. dolari sa-si extinda capacitatea cu peste 50%

"Docul numarul trei care din anul 2008 este in proces de transformare din doc de reparatii in doc de constructii nave noi va fi finalizat anul acesta si dat in folosinta din luna mai. Am adus o macara de 1.000 de tone din SUA care este in prezent in probele finale. Docul numarul 3 din cadrul Daewoo Managlia este cel mai mare din Europa. Pentru a-l putea sustine cu blocuri de nave am construit o hala imensa de fabricatie blocuri. Investitiile s-au ridicat la 250 de milioane de dolari si s-au desfasurat in perioada 2008-2009", spune reprezentantul Daewoo Mangalia.

El a precizat ca firma vrea sa acopere cu comenzi si noua capacitate de productie. O posibilitate in acest sens ar fi extinderea activitatii pe segmentul navelor militare, iar un prim pas putandu-l reprezenta modernizarea celor doua fregate romanesti, fata de care acestia si-au exprimat interesul.

"Anul trecut s-au livrat cinci nave complete, patru containere post-panamax de 5.500 teu si un vrachier Bureau Veritas de 180.000 de tone. Aceste nave sunt cele mai mari create in zona Marii Negre. In acest an urmeaza sa livram un mix de opt nave din cele realizate anul trecut si sunt destinate armatorilor din Germania si Grecia", spune Marin.

Potrivit reprezentantilor Daewoo Mangalia, santierele navale s-ar putea confrunta din nou cu preturile mari la tabla, in masura in care unul dintre principalii producatori de minereu din lume, care activeaza in Brazilia, a anuntat ca majoreaza preturile cu 70%, iar producatorii de tabla au anuntat ca vor urca preturile cu 150 de dolari/tona, de la actualul nivel de 750-800 de dolari.

DMHI este controlata de grupul sud-coreean Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co, care detine 51% din actiuni, restul de 49% aflandu-se in proprietatea societatii 2 Mai Mangalia, detinuta de stat.

Statul si coreenii sunt in prezent in tratative pentru majorarea capitalului social al santierului din Constanta, suma vehiculata fiind de 200 mil. euro, din care statul ar urma sa contribuie cu circa jumatate.

Potrivit conducerii companiei, santierul are in prezent nevoie de 10-15 mil. dolari pentru functionarea noului doc, restul banilor din majorare fiind destinati capitalului de lucru.