Bilantul retailului alimentar modern in primul trimestru: Retelele straine au angajat 1.500 de oameni si au venit cu 77 de milioane de euro pentru expansiune

Autor: Mihaela Popescu 26.04.2010

Extremele retailului modern in primul trimestru din an: lanturile de magazine romanesti se contracta in lupta pentru supravietuire, in timp ce retailerii straini aduc inca 77 mil. euro in expansiune ca sa castige cota de piata.



Astfel, investitiile cumulate din T1 au ajuns aproape de valoarea celor din primele trei luni din 2007, cand economia era pe val. Ofensiva discountului a adus o crestere de 30% a investitiilor marilor retele de magazine alimentare in T1 fata de aceeasi perioada a anului trecut si o dublare a valorii din primele trei luni ale lui 2008, potrivit calculelor ZF.

Germanii de la Kaufland, care dezvolta o retea cu politica de discount si care au adus primul hipermarket in orasele mici, au finalizat in primul trimestru investitii de 45 mil. euro, adica mai mult de jumatate din totalul investitiilor din retailul modern din aceasta perioada.

Finantata de BERD, expansiunea Kaufland accelereaza in conditiile in care competitorii sai Carrefour si Real sunt inca in expectativa, dupa un an in care numarul proiectelor noi de expansiune demarate pe piata hipermarketurilor s-a redus semnificativ din cauza blocajului de pe piata imobiliara.

A doua mare investitie din acest an, estimata la 25 mil. euro, a fost finalizata de reteaua Cora, care a deschis in februarie un hipermarket in mallul Sun Plaza din Capitala.

Antreprenorii locali resimt concurenta strainilor

Expansiunea celor doi operatori de hipermarketuri a adus 1.300 de joburi noi in comert in primele trei luni din an, anuland practic efectul inchiderii retelei romanesti Pic pe piata fortei de munca.

Intrarea in insolventa a Pic, la finele lui 2009, a fortat exit-ul de pe piata al celui mai mare operator autohton de hipermarketuri, detinut de fratii Ilie si Cornel Penescu, care in 2008 avea vanzari de 130-150 mil. euro.

Problemele de lichiditati au scos de pe piata un alt brand local de retail in primul trimestru din an, Ethos.

Ion Soloman a anuntat in luna martie ca a vandut reteaua de 21 de supermarketuri Ethos unui investitor de origine greaca, care ar urma sa redeschida unitatile si sa transforme o parte dintre acestea in outlet-uri de haine.

Pe piata supermarketurilor nu mai este operational in acest moment niciun magazin Ethos. Reteaua a avut anul trecut vanzari de aproape 30 mil. euro, cu aproximativ 500 de angajati. Retailerii straini au profitat de contractia retelelor romanesti pentru a intra in locatii noi. De exemplu, germanii de la Billa au intrat in acest an in doua foste locatii ale retelei insolvente SPAR, care si-a redus la jumatate suprafata de vanzare in aproape un an de reorganizare judiciara.

"In criza, exploatarea slabiciunii unor competitori, fie din comertul traditional, fie din retailul modern, este una dintre oportunitatile marilor lanturi de comert cu o situatie financiara sanatoasa", spune Ionut Pascu, project manager al companiei de consultanta Roland Berger Strategy Consultants.

La randul sau, Carrefour a deschis recent primul Carrefour Market din Capitala intr-un spatiu in care a functionat anterior un supermarket al unor antreprenori locali.

In lipsa unor semnale de redresare a consumului, antreprenorii locali vor resimti si mai puternic in acest an competitia pe piata, anticipeaza consultantii.

"In acest moment toate sectoarele de retail sunt supuse unei presiuni foarte mari din cauza scaderilor importante ale consumului; avand in vedere ca reluarea cresterii consumului nu se va intampla in acest an, concurenta este de asteptat sa se intensifice in viitorul apropriat", afirma Bogdan Belciu, directorul general al companiei de consultanta A.T. Kearney.

Raportarile retailerilor din T1 dau semnale pozitive

Compania Carrefour Romania, care a raportat in 2009 primul declin anual al vanzarilor de la intrarea pe piata, in 2001, a revenit pe crestere in primul trimestru din acest an, raportand un avans de 3,6% in lei.

In acelasi timp, retailerul si-a redus de cinci ori ritmul de scadere trimestriala a vanzarilor in termeni comparabili (in magazinele mai vechi de un an), pana la 2,3%.

Francezul Patrice Lespagnol, care conduce operatiunile locale ale Carrefour, spune insa ca redresarea s-a datorat expansiunii retelei si politicii de promotii agresive, adoptata in ultimul an, deoarece semnalele de revenire a consumului intarzie sa apara. El a mai afirmat, in cadrul unui interviu recent pentru ZF ca sansa retailerilor pentru sustinerea redresarii consumului este reducerea preturilor, in conditiile in care nu se asteapta sa vada prea curand o redresare.

Al doilea retailer care a raportat date despre vanzarile din acest an este reteaua MiniMax, cel mai mic jucator pe segmentul discounterelor alimentare. Compania a avut in primul trimestru un avans de 53% in lei fata de T1 din 2009, pe fondul expansiunii retelei, si o crestere organica a vanzarilor de aproape 24% in luna martie.

Discounterele au fost anul trecut vedetele din retail, pentru ca au continuat sa inregistreze cresteri de vanzari fara expansiune.

Incep anul In forta

Cum s-au extins retailerii alimentari in T1 2010

Extinderea din T1 2009

T1 2008

T1 2007