Rateu: Fara bani de la BEI, autostrada Comarnic-Brasov a devenit un esec

Ziarul Financiar 26.04.2010

Banca Europeana pentru Investitii (BEI) nu a mai finantat autostrada Comarnic-Brasov (55 km), desi a anuntat inca din 2008 ca vrea sa finanteze proiectul cu 500 mil. euro, pentru ca nu a intrat in negocieri cu consortiul franco-elen Vinci-Aktor.

In cadrul unei vizite din luna martie in Romania, Mathias Kollatz-Ahnen, vicepresedintele BEI, spunea ca discutiile cu Vinci-Aktor erau inca intr-un stadiu initial privind finantarea autostrazii Comarnic- Brasov si ca BEI inca nu primise o solicitare oficiala de la consortiul castigator, desi trecusera doua luni de la semnarea contractului de pe 18 ianuarie. "BEI a urmarit evolutia recenta a proiectului Comarnic-Brasov. Banca a fost in discutii cu principalii actionari, inclusiv cu Guvernul roman, in legatura cu autostrada Comarnic-Brasov, dar nu a finalizat proiectul de due-diligence si nici nu a intrat in negocieri cu viitorul concesionar pentru o posibila finantare", .

De ce nu a reusit grupul francez Vinci, cel mai mare constructor din lume, sa-i convinga pe cei de la BEI sa le dea o treime din banii de care aveau nevoie? Valoarea totala a lucrarilor de construire, proiectare si echipamente pentru realizarea Comarnic-Brasov se ridica la 1,9 mld. euro, inclusiv TVA.

Acesta ar putea fi unul dintre principalele motive pentru care Vinci-Aktor nu a reusit sa gaseasca finantare pentru realizarea autostrazii Comarnic-Brasov si a luat decizia saptamana trecuta sa denunte unilateral contractul cu statul roman.

"Banca ramane in continuare interesata de a sustine proiectele realizate in parteneriat public-privat in viitor, inclusiv pentru autostrada Comarnic-Brasov. Acest suport include si acordarea de consultanta pentru autoritatile locale in dezvoltarea unui program PPP", afirma oficialii BEI.

Banca a acordat anul trecut in Romania finantari de 1,48 mld. euro, reprezentand un nivel record, iar creditele aprobate din 1990 pana la finele lui 2009 se ridica la 7,7 mld. euro. Institutia a dat un credit de 400 mil. euro fabricii Ford de la Craiova, 50 mil. euro pentru Pirelli si 40 mil. euro pentru construirea si operarea unei fabrici de extractie de ulei construita de Prio la Lehliu.

Autostrada Comarnic-Brasov nu va mai fi realizata de Vinci-Aktor, dupa ce licitatia s-a intins pe o perioada de doi ani de zile. Un viitor termen clar de incepere a procedurilor de licitatie nu a fost dat inca de Transporturi, insa, potrivit analistilor din piata, acestea se vor intinde pe cel putin inca un an. Daca se adauga si durata de constructie, mai devreme de 2016, cel putin, nu se va putea circula pe autostrada pana la Brasov.