Ziarele din SUA pierd in continuare cititori. WSJ, singurul pe plus

Autor: Andreea Neferu 28.04.2010

Vanzarile de ziare din Statele Unite si-au continuat declinul si in perioada octombrie 2009-martie 2010, inregistrand o scadere de 8,7% in cazul editiilor zilnice si de 6,5% pentru editiile duminicale, potrivit biroului american de audit al tirajelor, scrie The New York Times.

Dintre cele mai mari 25 de ziare americane, zece au avut vanzari in scadere cu peste 10%, iar The San Francisco Chronicle a consemnat cel mai puternic declin, vanzarile sale zilnice coborand cu aproape un sfert.

La polul opus, cotidianul de business The Wall Street Journal (WSJ) a marcat un avans de 0,5%, fiind singurul mare ziar american care a reusit sa-si majoreze vanzarile zilnice in ultimele doua trimestre, pana la 2,1 milioane de exemplare.

Ziarele au probleme de mai multi ani, insa vanzarile au inceput sa scada simtitor abia incepand cu 2007, iar tendinta s-a accelerat in timpul crizei.

Desi expansiunea internetului este considerata principala cauza a acestui fenomen, prabusirea numarului de editii vandute este si o consecinta a deciziilor luate de publisheri de a se concentra mai mult asupra cititorilor loiali si profitabili, de cele mai multe ori majorand preturile de coperta si limitand diversele discounturi oferite initial. O parte dintre publisheri chiar au preferat sa micsoreze zona acoperita de servicii de distributie.

"Exista un proces de recalibrare in aceasta industrie. Mai intai s-au redus costurile pentru a se realiza o aliniere cu veniturile. Acum exista o recalibrare si pe partea de venituri - perceperea unui pret mai mare pentru abonamente si obtinerea unor venituri mai mari pe partea de tiraje", a declarat Randy Bennett, reprezentant al Asociatiei ziarelor din America.