Un milion de romani pot avea casa asigurata, chiar daca nu vor

Autor: Angela Placinta 27.04.2010

Un milion de clienti ai operatorului de comunicatii Romtelecom au primit luna aceasta sau urmeaza sa primeasca in saptamanile urmatoare, impreuna cu factura, o polita de asigurare a locuintei, care intra in vigoare in cazul in care nu este refuzata in zece zile de la emiterea facturii.

Astfel, clientii respectivi ar putea deveni contractanti ai unei asigurari de locuinta, chiar daca nu isi doresc acest lucru sau au deja o alta polita de asigurare. Polita este emisa de Astra Asigurari, una dintre cele mai mari companii din piata, si este gratuita in primele trei luni. Dupa aceasta perioada, clientul decide daca prelungeste asigurarea. Aceasta este una dintre cele mai mari campanii de vanzari combinate realizate pe piata locala.

Dincolo de acest aspect insa, se pune problema daca este normal ca o polita de asigurare sa ii fie impusa cuiva fara a fi solicitata, deoarece in acest caz polita intra in vigoare daca nu este refuzata, deci nu se pune problema acceptarii de catre client. Ce se intampla cu cei care sunt in concediu atunci cand primesc factura sau, pur si simplu, uita sa o refuze?

"Este un beneficiu, nu face nimic rau. Romtelecom plateste pentru polita in primele trei luni. Pana acum am avut doar 100 de refuzuri explicite, din sute de mii de polite trimise", a declarat Radu Mustatea, directorul general al Astra.

Pe de alta parte, avocatii afirma ca un contract nu poate fi conditionat de refuz, ci numai de o acceptare clara din partea clientului, nu tacita. "Este o masura in care se incalca dreptul consumatorului. O oferta trebuie sa fie urmata de acceptare pentru a intra in vigoare, iar acceptarea trebuie sa fie expresa, in niciun caz tacita. Nu conteaza daca este gratuit sau nu, pentru ca si lucrurile gratuite trebuie supuse acceptarii", sustine Cristian Petre, senior partner al Danila Petre si Asociatii.

De altfel, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului spune ca a primit deja sesizari referitoare la aceasta asigurare si ca analizeaza in prezent aceasta situatie. "ANPC a primit sesizari de la consumatori referitoare la acest aspect. Masurile luate in acest caz vor fi facute publice ulterior", au declarat reprezentanti ai ANPC.

Astra, singura companie de asigurari de top cu capital romanesc, a devenit foarte activa in ultimul an, cautand forme alternative de distributie. Anul trecut compania a desfasurat cea mai mare campanie de vanzari de locuinte de pana atunci, in parteneriat cu Orange, reusind astfel sa creasca ponderea locuintelor asigurate din Romania la 20%. Astra urmareste sa vanda anul acesta peste un milion de polite de locuinta, dupa ce si anul trecut a vandut un numar similar.

Cea mai mare parte din clientii Romtelecom care au primit aceasta oferta nu au refuzat-o, fie pentru ca si-au dorit polita, fie pentru ca nu au avut timp sa o refuze sau nici macar nu au observat-o in plicul in care le-a venit factura. "Nu este in regula ca un contract sa fie conditionat de refuz", a explicat managerul unei companii de asigurari de top, concurent direct al Astra, care nu a dorit sa isi faca public numele. Pe de alta parte, Radu Mustatea de la Astra spune ca, din punct de vedere logistic, este mai usor pentru companie sa gestioneze refuzurile decat acceptarile.

"Este mai greu sa faci o evidenta a celor care zic «da», pentru ca ar fi fost foarte multi, avand in vedere ca produsul este gratuit in primele trei luni. Ce se intampla daca nu observa polita de asigurare in plic? Nimic, deoarece clientul nu are nimic de plata. Pe deasupra, daca are o dauna, primeste o despagubire", explica Mustatea.

Ce se intampla daca persoana respectiva are deja o polita de asigurare si are loc o dauna? El va primi despagubiri de la ambii asiguratori, proportional cu raspunderea acestora, dar despagubirea nu poate depasi valoarea bunului respectiv.

Suma asigurata in cazul politei vandute de Astra este de 20.000 de euro, printre riscurile acoperite numarandu-se

incendiul, trasnetul, explozia, caderile de corpuri pe cladire, cutremurul, alunecarile de teren si inundatiile. In primele trei luni, polita este gratuita, costurile fiind suportate de Romtelecom, iar ulterior prima este de 20 de euro pe an, din care clientul plateste doar jumatate, restul fiind acoperit de Astra.

Cum a avut acces Astra la baza de date privind clientii Romtelecom? "Nu am avut acces la baza de date, noi am trimis doar layout-ul politei catre Romtelecom, iar ei au completat-o cu datele de identificare ale clientilor. Doar dupa ce clientii accepta polita (tacit - n. red.), ei intra in baza noastra de date", spune Mustatea.

In prezent, si Omniasig deruleaza o campanie de vanzare de asiguari de locuinte cu Vodafone.