Jan Lichota, Asociatia Berarii Europei: Cresterea pietei va veni din tarile optimiste din punct de vedere economic. Romania sta bine la productia de bere

Autor: Diana Tudor Stoica 29.04.2010

Jan Lichota, consilier juridic in cadrul Asociatiei Berarii Europei (The Brewers of Europe), sustine ca desi anul acesta producatorii de bere vor continua sa caute solutii pentru iesirea din criza, impulsul reluarii consumului va fi dat de cresterea increderii consumatorilor si de tarile europene care vor da primele semne de iesire din recesiune.

"Semnele de crestere nu vor aparea intr-o anumita regiune, ci din tarile care pot fi numite optimiste din punct de vedere economic. Ele vor stabili tendintele, care vor fi preluate ulterior si de alte tari. Revenirea increderii consumatorilor este esentiala daca scopul este cresterea. Totusi, daca vor exista cresteri ale taxelor si restrictii disproportionate, drumul catre revenirea pietei va fi mai lung", a declarat Jan Lichota, reprezentantul Asociatiei Berarii Europei, care raspunde de problemele de natura juridica si economica din cadrul asociatiei.

Unde a lovit criza

Reprezentantul asociatiei sustine ca cel mai mare impact al crizei economice s-a vazut in evolutia vanzarilor de bere din afara casei (on-trade) in majoritatea tarilor europene, respectiv din terase, baruri si restaurante.

"Procentul detinut de consumul din canalul on-trade a avut un declin abrupt afectand in special acele tari unde vanzarile din baruri detin un procentaj destul de ridicat, ca Spania sau Marea Britanie. De asemenea, tari cu vanzari mari de bere datorita turismului au fost afectate pe fondul scaderii numarului de turisti si a cheltuielilor mai mici ale acestora, atingand in special tarile din sudul Europei si din zona mediteraneana", a explicat seful berarilor europeni, adaugand ca vanzarile din restaurante si baruri au fost compensate de cele din magazinele din retailul modern.

Contrar evolutiei vanzarilor din alte tari europene, in Romania vanzarile de bere au scazut la fel de mult in retail si in HoReCa (hoteluri, restaurante, catering). Per total, vanzarile au scazut cu 13% anul trecut fata de 2008.

Singurul segment din industria berii care a inregistrat o crestere semnificativa anul trecut a fost cel al exporturilor - extrem de redus insa ca volume - 170.000 de hectolitri de bere fiind comercializati in 2009 in afara tarii, de aproape trei ori mai mult comparativ cu 2007.

In top 20 mondial la consum

Cu toate acestea, criza economica nu a adus schimbari mari in 2009, potrivit lui Lichota, in ceea ce priveste topul primelor zece tari cu cele mai mari vanzari anuale de bere din Europa.

"In functie de productia realizata, Germania si Rusia au produs peste 110 milioane de hectolitri. Acestea au fost urmate de Marea Britanie, cu aproximativ 50 de milioane de hectolitri, si Polonia, Ucraina si Spania, care au produs peste 30 de milioane de hectolitri. Din punct de vedere al consumului de bere, Romania este estimata a fi cea de-a 15-a tara din lume (la nivelul anului 2008 - n.r.)", sustine reprezentantul Asociatiei Berarii Europei.

Vanzarile de bere din Romania s-au diminuat puternic insa anul trecut, la aproximativ 17,6 milioane de hectolitri fata de 20,2 milioane de hectolitri in 2008, iar consumul de bere a revenit la nivelul anului 2006, respectiv de 81 de litri anual pe cap de locuitor fata de 93 de litri cu un an in urma, potrivit datelor Asociatiei Berarii Romaniei.

Cum au mers marii producatori in 2009

Vanzarile membrilor Asociatiei Berarii Romaniei au scazut anul trecut cu doar 2,7%, la 16 milioane de hectolitri fata de 16,46 milioane de hectolitri in anul precedent, ca urmare a intrarii a unui nou membru in Asociatie in 2009, compania Romaqua Group - producatorul brandului de bere Albacher.

Impreuna, cele cinci companii care formeaza Asociatia Berarii Romaniei (Bergenbier SA, Heineken Romania, Romaqua Group, United Romanian Breweries Bereprod si Ursus Breweries) detin peste 90% din vanzarile locale de bere.