Credit Europe: Avem bani destui, dar clientii buni sunt foarte reticenti

Autor: Liviu Chiru 29.04.2010

Cea mai dificila sarcina pentru bancheri este acum sa convinga oamenii de afaceri sa ia credite, in conditiile in care lipsa perspectivelor de crestere a cererii descurajeaza orice plan de investitii, spune Omer Tetik, prim-vicepresedinte al Credit Europe Bank (CEB), o banca locala de talie medie, membra a grupului financiar controlat de omul de afaceri turc Husnu Ozyegin.

Pe de alta parte, Tetik spune ca segmentul de retail este perceput acum ca fiind destul de riscant, in conditiile in care disponibilizarile nu s-au incheiat.

"Profesorii de liceu sunt cei mai buni platnici. Dar cum sa le dai credit, cand nu stii daca vor fi disponibilizati", intreaba retoric directorul Credit Europe Bank, in conditiile in care statul inca amana implementarea planurilor de reducere a cheltuielilor, desi devine tot mai clar ca taierile dure de costuri nu pot fi evitate.

Fara finantari care sa sustina consumul, nici firmele nu au insa pentru cine sa produca, dar toti clientii sunt acum mult mai reticenti in contractarea de credite, dupa socul din 2008-2009, cand dobanzile au urcat puternic, iar bancile aproape au oprit complet creditarea.

"Avem lichiditati si vrem sa dam credite, dar clientii buni sunt foarte reticenti. Firmele cu o situatie financiara buna isi amana investitiile, iar clientii individuali asteapta ca preturile sa mai scada", spune Tetik. El noteaza ca la Credit Europe 20% din active sunt plasate in instrumente lichide (fie pe piata interbancara, fie in obligatiuni - n. red.), insa situatia este similara la nivelul intregii piete.

Totusi, pentru 2010 turcii au in plan sa isi majoreze soldul creditelor cu 15%-20%, ceea ce ar insemna insa doar putin mai mult decat recuperarea scaderii din 2009.

"Am incheiat anul trecut cu un sold al creditelor de 900 de milioane de euro. In 2009 am vandut un pachet de credite ipotecare de 360 de milioane de euro catre banca-mama din Olanda. Fara impactul acestei tranzactii, soldul ar fi scazut cu 15%, pentru ca vanzarile au fost slabe pe toate liniile", afirma Tetik. El explica vanzarea creditelor catre banca-mama prin ratiuni de optimizare a utilizarii capitalului la nivel de grup, in conditiile in care calitatea portofoliului era foarte buna.

In alta ordine de idei, directorul Credit Europe spune ca banca isi va finanta cresterea creditelor de anul acesta prin atragerea de depozite pe plan local, insa poate accesa si fonduri de la grup, care are o pozitie supralichida.

"Nu avem linii de finantare pe termen scurt. Cu exceptia depozitelor clientilor, in 2010-2011 nu avem nicio scadenta pe partea de finantari."

Deteriorarea portofoliului de credite a mancat aproape tot profitul

Cheltuielile mari cu provizioanele pentru acoperirea unor eventuale pierderi din nerecuperarea creditelor acordate au mancat aproape tot castigul din operatiunile curente realizat anul trecut de Credit Europe.

"Profitul operational a fost de 27 de milioane de euro. Datele auditate nu sunt inca finalizate, insa ne asteptam sa avem un profit net mic dupa deducerea provizioanelor", spune Tetik. Banca a implementat anul trecut un program amplu de reduceri de costuri, care a mers pana la disponibilizari de personal si inchideri de unitati.

Impactul crizei economice asupra portofoliilor de credite a urmat traiectoria clasica, spune Tetik, primele lovite fiind finantarile de retail, apoi cele pentru firmele mici si mijlocii, iar in final pentru companiile mari.

Rata de neperformanta difera insa in functie de tipul creditelor, de la mai putin de 1% la finantarile ipotecare la 8 procente in cazul creditelor pe card. Tetik nu a precizat insa nivelul creditelor neperformante in totalul portofoliului.

Pentru anul acesta Credit Europe si-a bugetat insa un profit net de 14 milioane de euro (dupa constituirea provizioanelor si plata taxelor). Tetik spune de altfel ca in cazul creditelor acordate din semestrul al doilea din 2009 nu exista clienti care sa aiba intarzieri mai mari de 30 de zile la plata ratelor.

Tetik spune ca din aprilie managerii din retea au primit tinte agresive de vanzare de carduri de credit (Credit Europe este cel mai mare jucator pe aceasta piata), iar reteaua teritoriala va fi extinsa, fiind deja semnate contractele pentru doua sedii.