Peste 26.000 de multinationale sunt pe piata romaneasca

Autor: Ciprian Botea 29.04.2010

Peste 86% din grupurile de intreprinderi din Romania sunt controlate de persoane fizice sau companii straine, in principal din Germania, Italia si Franta, si activeaza in comert, industria prelucratoare si constructii, potrivit datelor publicate de Institutul National de Statistica (INS).

In 2008, pe piata locala activau 26.467 de grupuri multinationale, dintre care doar 135 erau controlate din interior. Numarul grupurilor rezidente se ridica la 4.276 de entitati, aproximativ 95% din acestea avand doua sau trei intreprinderi.

Economistii spun ca pentru gradul de dezvoltare al economiei romanesti este normala o astfel de discrepanta intre numarul grupurilor locale si cel al multinationalelor.

"Este firesc sa fie asa pentru ca avem o rata a economisirii scazuta si in conditiile in care este nevoie de investitii acestea nu pot fi facute decat cu fonduri straine. Iar cei care fac investitiile bineinteles ca vor sa aiba si controlul asupra companiilor respective", apreciaza Laurian Lungu, managing partner la Macroanalitica.

In functie de numarul de angajati, pe primul loc se situeaza grupurile controlate de persoane fizice sau companii din Germania, cu 15% din salariatii tuturor grupurilor de intreprinderi. Pe locul doi se situau italienii, cu 12% din anagajati, urmati de francezi cu 10%. Grupurile germane sunt prezente mai ales in industria prelucratoare si comert. Analistii spun ca dincolo de crearea de locuri de munca exista si alte avantaje generate de intrarea pe piata locala a companiilor straine.

"Exista niste avantaje de ordin managerial pentru ca in momentul in care o multinationala investeste intr-o tara emergenta vine cu know-how si cu un sistem de management mai performant. De asemenea, investitiile straine pot facilita exporturile", a mai adaugat Lungu.

Dintre grupurile romanesti, 22% activeaza in industria prelucratoare si 13% in constructii, mai arata datele INS. In acelasi timp, persoanele fizice straine controleaza in principal grupuri cu activitati in comert.