Cum schimba criza asteptarile angajatilor: Revine la moda cariera pentru o viata in aceeasi companie?

Autor: Adelina Mihai 02.05.2010

Calin Dragan (Coca-Cola HBC Romania), Mihai Ghyka (Bergenbier) si Radu Maftei (P&G) sunt doar cativa dintre executivii romani de top care si-au inceput cariera la mijlocul anilor '90 in companiile pe care le reprezinta si astazi, companii in care au inceput de jos pentru a ajunge intr-un interval relativ scurt la varful piramidei. E demodat sau privit cu invidie planul de cariera in care-ti propui sa lucrezi mai multi ani in aceeasi companie?



Modelul "jobului pentru o viata in aceeasi companie" a pierdut insa teren in anii de boom economic, cand ofertele salariale mari din piata ii atrageau intotdeauna pe multi dintre angajati, care schimbau astfel destul de usor locul de munca. In plus, cei care stateau prea mult timp intr-o companie erau catalogati ca fiind demodati de colegii mai tineri. Astazi insa situatia s-a schimbat din nou, iar cei care dezvolta o cariera pe termen lung in aceeasi organizatie sunt priviti mai degraba cu invidie decat cu reticenta.

"Criza a schimbat modul in care oamenii privesc schimbarile de job, pentru ca angajatii au in prezent opinii complet diferite cu privire la job hopping fata de perioada de dinainte de recesiune. Este posibil sa vedem cum vor ramane oameni in aceeasi companie pentru perioade mai lungi de timp decat de obicei, desi probabilitatea ca acestia sa lucreze toata viata in aceeasi organizatie este mica", este de parere Yiannis Lagos, presedinte pe Europa si membru al boardului in cadrul firmei de cercetare si dezvoltare Humantelligence, membra a grupului YS Interactive Media Group (SUA).

Angajatii se gandesc de doua ori inainte sa-si schimbe jobul, pentru ca oferta de locuri de munca este mult mai scazuta decat cererea in ultima perioada si trebuie sa tina cont de o serie de aspecte inainte de a lua o astfel de decizie. Cererea de specialisti cu o anumita calificare sau varsta la care se doreste o schimbare sunt principalele criterii care trebuie analizate inainte de o schimbare de job. De altfel, practica arata ca, cu cat un angajat este mai in varsta, cu atat isi gaseste mai greu un nou loc de munca.

Managerii pleaca cel mai greu

Radu Maftei, 34 de ani, CFO-ul P&G pe regiunea Balcanilor, a intrat in P&G in urma cu aproximativ 12 ani, in cadrul unui seminar de training organizat de companie pentru studentii europeni, iar in 2009 a devenit primul CFO roman al P&G Balcani, cel mai mare jucator pe piata locala a bunurilor de larg consum nealimentare.

"Nu este invechit sa-ti faci planuri sa lucrezi intr-o singura companie pentru mai multi ani", spune Nancy Koehn, profesor de istorie la Harvard Business School. Oamenii vor sa stie acum ca au un loc in care sa se simta in siguranta si stabilitate, iar acest lucru nu se aplica numai pentru angajatii din generatia baby boomerilor, ci si pentru cei mai tineri, care au vazut cat de greu este sa-si gaseasca un loc de munca stabil in recesiune.

Calin Dragan, directorul general al Coca-Cola Hellenic pe Romania si Republica Moldova, a inceput sa lucreze in companie ca sef de depozit al diviziei din Timisoara, pentru a ajunge mai apoi sa urce toate treptele ierarhice pana la pozitia pe care o ocupa astazi. El crede ca ambitiile unui om evolueaza in timp, iar evolutia profesionala corelata cu cresterea companiei i-a dat ocazia sa-si atinga obiectivele profesionale la care a asiprat dintotdeauna. Ce il motiveaza la locul de munca?

"Increderea pe care am obtinut-o in mediul in care lucrez si pe care s-au bazat multe dintre initiativele pe care le-am demarat au constituit un bun argument care motiveaza apartenenta mea de lunga durata la aceasta organizatie", spune Dragan, care coordoneaza in prezent operatiuni de peste o jumatate de miliard de euro.

Si Mihai Ghyka, cel care conduce afacerea Bergenbier in Romania, isi leaga primele experiente de business de pe piata locala de un job in cadrul producatorului roman de bere, care a ajuns in 2008 la vanzari in jurul a 180 mil. euro.

Specialistii spun ca nu exista o perioada optima in care angajatii sa-si schimbe locul de munca, insa este indicat ca o data la 3 - 5 ani sa-si schimbe macar profilul activitatilor pe care le desfasoara.

"Angajatii nu vor sa mai plece de pe o functie atunci cand ajung in top management, pentru ca le e bine acolo si simt ca isi urmeaza dorintele de realizare profesionala", explica psihologul Bogdan Lucaciu.

Pentru Octavian, 25 de ani, area manager la filiala locala a unei firme care ofera servicii pentru marile lanturi de retail, o oferta de job de la o alta companie, mai bine pozitionata pe piata, nu a fost destul de atractiva. Motivul?

"La momentul respectiv, m-am gandit ca n-ar fi bine sa plec, avand in vedere faptul ca am muncit trei ani pana sa ajung in management si traiam totusi cu speranta ca va fi mai bine pentru compania la care lucrez. In plus, aveam deja o echipa stabila si castigam mai bine decat mi-ar fi oferit cealalta firma", spune Octavian, care crede insa ca nu va ramane pentru totdeauna sa lucreze in actuala companie, pentru ca beneficiile, conditiile de munca si oportunitatile de promovare aproape ca sunt inexistente.

Nu exista un tip de companie in care angajatii isi doresc sa ramana, pentru ca decizia de a ramane intr-o companie pentru o perioada mai lunga de timp depinde de management, crede Anca Podoleanu, director executiv in cadrul HR Club, asociatia profesionistilor in resurse umane.

"Oamenii vin pentru organizatie, dar raman pentru manageri. In Romania nu este chiar aplicabil acest lucru, insa pot spune ca intr-adevar vin pentru companie si pleaca din cauza leadershipului", spune Podoleanu.

Loialitatea fata de companie tine de cultura fiecarui popor

"Loialitatea fata de o companie este un aspect cultural. De exemplu, in cazul poporului japonez este o onoare pentru angajati sa inceapa si sa-si incheie cariera in aceeasi companie. A devenit una dintre cele mai respectate traditii ale japonezilor", adauga Lagos, care este si managing partner si actionar al diviziei de consultanta organizationala a grupului People First, printre clientii caruia se numara Alexandrion Group, Electrolux sau Subaru Motors.

O parte din specialistii in resurse umane spun insa ca nu mai exista angajati loiali, care sa lucreze pentru toata viata intr-o singura companie, pentru ca sunt mult mai rare cazurile in care oamenii incep sa lucreze si ajung sa se pensioneze de la aceeasi companie.

"Un profil al angajatului care lucreaza intr-o singura companie ar putea fi urmatorul: este total pasionat de acel domeniu si vrea sa creasca profesional, este probabil la inceput de drum si este dispus sa investeasca mai mult in cariera", explica Podoleanu, care este si managing partner al companiei de consultanta manageriala Choice Consulting.

Anca Podoleanu a fost timp de doi ani si jumatate director de resurse umane al operatorului de telefonie mobila Vodafone, iar anterior a lucrat aproape sapte ani tot ca director de HR la Quadrant -Amroq Beverages (imbuteliatorul Pepsi).

Totusi, unul dintre pericolele pe care le implica parcurgerea unui traseu profesional in cadrul aceleiasi companii este scaderea sanselor de adaptare la un alt mediu de lucru, mai ales daca anterior a avut succes si a fost apreciat de catre angajator.

Exista doua tipuri de angajati care lucreaza mai multi ani in cadrul aceleiasi companii: angajatii dinamici, dornici de a se dezvolta si care se regasesc in cultura organizationala a companiei respective, in cautare de provocari noi si angajatii care valorizeaza cel mai mult siguranta locului de munca si care nu pun atat de mult accentul pe eventualele aspecte negative de la locul de munca, cum ar fi un salariu mai mic si un mediu mai putin propice.

"Cred ca profilul angajatilor care lucrau toata viata intr-o companie era indus ca o regula in anii pre-revolutie, atunci cand alternativele nici nu prea existau si era normal sa iesi la pensie din compania in care ti-ai inceput activitatea profesionala. Nu trebuie sa confundam situatia mai sus mentionata cu loialitatea, pentru ca nu intotdeauna inseamna acelasi lucru", spune Adriana Boscanici, managing partner al firmei de training Trainart si membru in HR Club.

Angajatii de la stat nu-si schimba jobul si pierd sansa de a se dezvolta

Psihologul Bogdan Lucaciu crede ca exista mai multe feluri de loialitate a angajatilor, care se manifesta diferit - daca unii petrec o buna parte din viata intr-o companie pentru ca le este bine, altii sunt loiali pentru ca le e frica de schimbare.

In randul angajatilor de la stat, de exemplu, teama de schimbare intervine mai ales pentru ca fluctuatia de personal este destul de redusa si pentru ca exista un sentiment de plafonare in randul bugetarilor.

"O mare parte din angajatii de la stat ajung in acele functii prin intermediul relatiilor pe care le au, foarte putini reusesc sa prinda o pozitie buna prin forte proprii, iar cei care reusesc, avanseaza. Pentru ca sunt obisnuiti sa faca mereu aceleasi activitati, angajatii de la stat se deprofesionalizeaza sau raman specializati doar pe domeniul lor. In schimb, la privat exista o anumita flexibilitate", spune psihologul Lucaciu.

O alta problema in ceea ce priveste diferentele din mediul de lucru o reprezinta modalitatea prin care angajatii se manifesta atunci cand nu sunt multumiti de conditiile de munca sau de felul in care sunt tratati de sef: daca la stat exista o rivalitate "surda" intre angajati, care desi isi urasc superiorul, nu spun nimic si raman sa lucreze in continuare in institutie, la privat rivalitatea este mai vizibila, chiar daca nici acesti angajati nu-si parasesc angajatorul imediat.

"Este sanatos pentru fiecare companie sa aiba o fluctuatie usoara de personal, pentru ca aduce «sange proaspat» in organizatie si o poate revitaliza. Pentru angajat, ideea de a ramane intr-o singura companie pentru toata viata ar putea duce la un sentiment de asezare si siguranta. Totodata, el ar putea sa-si piarda entuziasmul si interesul pentru dezvoltarea personala, iar sectorul public este un bun exemplu pentru acest fenomen", mai spune Lagos.

Seful Coca-Cola Romania crede ca succesul unui angajat este bazat pe succesul celor din jur, iar o reusita in cariera este data de performanta, loialitate si consecventa angajatului - acestea fiind un garant al evolutiei unui profesionist.

"O experienta de lunga durata intr-o companie genereaza creativitate si inovatie, caci ai toate premisele cunoasterii profunde, din mai multe perspective, ale unei afaceri", explica Dragan.

In companiile in care se pot confirma cat mai multe dintre afirmatiile de mai jos angajatii sunt fericiti si loiali si este probabil sa-si doreasca sa ramana la acelasi angajator pentru mai multi ani. Centralizarea raspunsurilor reprezinta un indicator puternic al culturii organizationale.

Sursa: Humantelligence