Mai poate corecta trainingul defectele sefilor? Romanii sunt ambitiosi, dar nu-si asuma raspunderea

Autor: Adelina Mihai 03.05.2010

Desi o mare parte din companiile locale au taiat bugetele pentru training din cauza recesiunii, unii manageri inca isi pastreaza increderea in eficienta sesiunilor de pregatire. Liderii companiilor locale sunt individualisti, nu stiu sa lucreze in echipa si nici sa se organizeze sau sa-si planifice activitatile. Este trainingul un moft al boom-ului economic sau poate fi folositor si in vremuri negre?



"Am constatat ca liderii au probleme cu planificarea si organizarea activitatilor, dar si cu partea de inovare si creativitate. Pentru ca un manager sa poata delega mai bine, sa stie sa motiveze oamenii, sa ofere feedback sau sa faca orice altceva care implica abilitati de management, trainingul trebuie sa inceapa de la nivel functional, pentru a ajuta la derularea acelor comportamente efective", sustine Stelian Marian, managing director al firmei de consultanta in resurse umane Human Capital Solutions.

Compania HCS livreaza un program de training si dezvoltare care utilizeaza tehnici care poarta denumirea de "brain fitness", pe care le cupleaza simulari de business, in asa fel incat zona responsabila de luarea deciziilor din creier devine mai maleabila, iar managerul este pus sa practice luarea deciziilor din nou, in alte situatii, pentru a-si corecta nevoia de instruire. Criza a creat un context incert, iar una dintre cele mai mari nevoi ale managerilor este sa inteleaga cum sa ia decizii in astfel de perioade.

"Managerii trebuie sa invete cum sa reduca incertitudinea contextului de afaceri in care activeaza, structurand situatii complexe, dar delimitate informational, iar apoi evaluand gradul de risc al scenariilor de actiune identificate. Cei mai multi manageri opereaza dupa primul nivel si se orienteaza pe baza deciziilor anterioare, intr-un cadru destul de restrans", mai spune Marian.

Silviu Hotaran, fostul CEO al Microsoft Ro mania, care in prezent este general manager al firmei de training Gustav Kaser Training International (GKTI) Semper Human si training lea der al GKTI, este de parere ca trainingul fa cut de cine trebuie si cand trebuie poate aduce schimbari majore in comportamentul si actiunile liderilor, chiar si in perioade dificile.

"Un studiu recent arata ca printre calitatile managerilor romani se numara ambitia si faptul ca muncesc foarte mult. Totodata, defectele identificate arata ca nu stiu sa lucreze in echipa si nu stiu sa-si asume raspunderea - daca ceva merge bine, este meritul lor, daca nu, vina este a altora", spune Hotaran.

Alaturarea calitatilor - ambitia si harnicia - cu defectele (individualismul) arata ca managerii romani isi doresc o reusita in pofida echipei, iar acest lucru poate fi pus pe seama unor aspecte din subconstient: daca sistemul educational si familia i-au rasplatit individual in trecut, prin premii si aprecieri, odata ajunsi pe o functie de conducere, vor sa aiba succes singuri, fara echipa.

Andrei Chiriac, psiholog clinician in cadrul Spitalului de psihiatrie "Prof. Dr. Alexandru Obregia", crede ca programele de training ar trebui sa functioneze ca programe de formare continua pentru liderii locali.

"Pana in prezent, o mare parte din marile companii isi aduceau top managementul din afara, iar managerii romani trebuia sa se adapteze la conducerea straina. Trainingul nu era neaparat un moft, ci mai degraba un beneficiu, pentru ca partea corporatista nu era prea bine cunoscuta de managerii locali. Piata este intr-o schimbare continua, iar managerii au nevoie sa-si rafineze tehnicile si cunostintele, mai ales ca vin tot mai putini expati in tara", spune Chiriac.

Un training eficient in vanzari poate aduce incasarile din perioadele de boom

"Trainingul poate sa fie o activiate relevanta intr-un anumit context, dar nu este un panaceu. Sunt multi asa-zisi traineri pe piata care promoveaza trainingul doar ca scop in sine. Trainingul, din punctul nostru de vedere, este doar un mijloc care sustine procesele de dezvoltare organizationala", explica Marian.

Pentru Marius Prisacaru, 26 de ani, manager la un magazin de retail, participarea la un program de instruire in domeniul van zarilor intr-o perioada in care rezultatele de business ale firmei nu erau foarte bune a insemnat o schimbare semnificativa in luarea deciziilor.

"Daca pana acum stiam ca nu trebuie sa scad preturile sub nicio forma in negocierile cu clientii, programul de training m-a ajutat sa-mi adaptez oferta dupa nevoia clientului si sa nu tin de pret la nesfarsit. Astfel, am scazut preturile si am incercat sa vand mai mult, iar veniturile incasate au fost similare cu cele din 2008, pe langa faptul ca am mai castigat si din cota de piata", spune Marius.

De altfel, echipele de vanzari, formate din angajati recunoscuti pentru ca aduc venituri in companie, ar trebui sa fie printre primii angajati trimisi la training in perioade dificile, spun specialistii. Insa acest lucru nu e suficient: pentru ca un angajat din vanzari sa performeze, sefii trebuie sa gaseasca si alte metode de motivare a acestora, pe langa stimulentele financiare.

"Am vazut manageri de vanzari care au inteles ca trebuie sa stea alaturi de angajati in aceasta perioada pentru a-i motiva. Iar pentru un om de vanzari sa inteleaga ca seful sta alaturi de el ca sa-l ajute, si nu ca sa-l masoare sau sa-l analizeze, este mare lucru", spune Adrian Florea, managing partner in cadrul Trend Consult, unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata de training, cu afaceri de 960.000 de euro anul trecut. Trend Consult este o companie specializata pe livrarea de cursuri de vanzari.

O piata de 30 mil. euro

Piata de training a fost estimata anul trecut la aproape 30 de milioane de euro, in scadere cu 30% fata de 2008.

Printre cei mai importanti jucatori de pe piata locala se numara Ascendis, Human Invest, Trend Consult, Achieve Global, Trainart sau Dale Carnegie Training.