Exclusiv online: Seful Deutsche Telekom: daca vrem crestere, trebuie sa facem bani si din portaluri cu anunturi auto

Autor: Adrian Seceleanu 04.05.2010

Cel mai mare grup telecom din Europa vrea sa obtina in cinci ani venituri anuale de 29 mld. euro din alte servicii decat comunicatiile "clasice". 10 mld. euro ar urma sa vina doar din internet mobil.



Deutsche Telekom (DT), cel mai mare grup de comunicatii din Europa, se va concentra in urmatorii cinci ani pe extinderea veniturilor din noi linii de business, care pornesc de la internetul mobil si serviciile IPTV pana la portaluri si servicii de plata online, a declarat in cadrul unei intalniri cu actionarii Rene Obermann, directorul general al companiei.

"Daca vrem sa crestem in viitor, atunci nu mai este suficient sa ne bazam doar pe liniile traditionale de business. Trebuie sa ne diversificam afacerile iar noi am definit cinci arii de crestere care ne-ar putea aduce cele mai bune oportunitati. Speram sa reusim sa marim de aproape doua ori in cinci ani veniturile din aceste segmente, de la 15 mld. euro astazi la 29 mld. euro", a declarat Obermann.

DT detine, indirect, prin grupul elen OTE, actiuni la companiile locale Romtelecom, Cosmote, Telemobil si Germanos - in total un business de peste 1 mld. euro pe an.

Cea mai rapida arie de crestere va fi internetul mobil, grupul german avand ca obiectiv sa ajunga in 2015 la venituri anuale de 10 mld. euro din datele mobile, fata de 4 mld. euro in prezent. DT estimeaza ca in 2015 un client va ajunge sa transfere in fiecare luna de pe telefonul mobil 14 GB de date, de cateva zeci de ori mai mult decat in prezent. In Romania, cei mai mari jucatori pe net mobil sunt Orange si Vodafone, care si-au dezvoltat puternic acest business in ultimii 5 ani, cand Cosmote si Romtelecom nu aveau oferte de date mobile.

A doua arie de crestere vizata de DT este asa-numita "casa conectata", concept care include veniturile obtinute din serviciile de internet fix si televiziune IP. Grupul vrea sa castige 5 milioane de clienti pe internet in 5 ani. In Romania, Romtelecom este numarul doi pe internet fix si a lansat la finele anului trecut servicii IPTV.

O alta arie de crestere vizata de Deutsche Telekom este cea a serviciilor online, care include o gama larga de produse: de la solutii de plata online pana la portaluri specializate in anunturi auto, imobiliare sau turism sau vanzarea de muzica si soft. In Romania, o piata internet inca putin dezvoltata, Cosmote si Romtelecom au o prezenta redusa prin servicii pe net, prin comparatie cu ceea ce face grupul german pe pietele occidentale.

DT castiga insa deja "sute de milioane de euro pe an" din serviciile online, potrivit lui Obermann. Doar portalul de anunturi auto, autoscout24.de, este utilizat de 11 milioane de germani. Portalul de anunturi auto e prezent si pe alte 12 piete europene.

Din cei peste 20 de milioane de locuitori din Romania, aproximativ 5,8 milioane intra pe internet zilnic sau odata la doua zile, potrivit unor estimari ale Vodafone Romania.

Reprezentantii DT nu au dezvaluit pana acum daca vor lansa si in Romania variante localizate ale portalurilor cu care este deja prezent pe alte piete. Daca nemtii s-ar decide sa faca acest lucru, nu ar trebui sa plece de la zero avand in vedere ca domenii internet precum autoscout24.ro sau musicload.ro sunt deja rezervate de grup. Unele domenii sunt insa rezervate inca din anul 2000 sau 2005 astfel ca simpla lor rezervare nu demonstreaza si ca DT pregateste lansarea lor in Romania.

In 2015, DT vrea sa obtina venituri anuale de 2 pana la 3 miliarde de euro din serviciile online, care includ si solutia de plata online "Clickandbuy".

A patra linie de business care ar trebui sa ajute grupul german sa-si mareasca veniturile este cea a serviciilor IT, in special pentru companii.

In cele din urma, a cincea linie de crestere vizata de Deutsche Telekom este cea a retelelor telecom inteligente pentru energie, sanatate, media si auto. DT vrea sa vanda de la solutii de acces la internet pentru masini pana la solutii de distributie a continutului pentru companiile media.

Oberman a facut aceste declaratii in cadrul unei intalniri cu actionarii care a avut loc pe 3 mai in Cologne (Germania).