"Listarea la Bursa suna groaznic de corporatist". Cine sunt antreprenorii care nici nu vor sa auda de listare?

Autor: Mirabela Tiron 04.05.2010

Prefera sa vorbeasca mai mult despre ce se poate invata din carti decat sa prezinte cifre si planuri de afaceri, iar in fata ideii de listare a companiei la Bursa exclama ca "suna groaznic de corporatist". Serban Radu, unul dintre actionarii grupului de librarii Carturesti, rasfoieste 30 de carti intr-o luna si este de parere ca ultimii 20 de ani nu ne-au oferit modele de valori publice si nici nu ne-au invatat cum sa facem fata concurentei straine.

"Trebuie sa ne facem temele ca sa fim pregatiti si ca sa putem concura cu strainii. Cartile de dezvoltare personala, profesionala si alte carti ne prezinta pasii pe care i-au facut altii si pe care trebuie sa ii urmam. Romanii sunt pusi in situatia de-a reinventa pasi inventati odata de altcineva, din cauza ca citesc putin", apreciaza Serban Radu, 38 de ani.

Consumul de carte din Romania ne plaseaza pe ultimul loc intre tarile Uniunii Europene, avand in vedere ca un roman cheltuieste in medie 4 euro anual pe carti. Aceasta cifra este insa una estimata de editurile locale, care mai sustin ca valoarea pietei de carte se ridica la 80-100 de milioane de euro.

Piata de carte romaneasca nu are inca mecanismele unei industrii dezvoltate, apreciaza Serban Radu.

"Tocmai de aceea nici nu exista date oficiale legate de valorea pietei. Nu exista un suport guvernamental si nici campanii nationale de promovare a lecturii. Cred ca mai este mult loc de crestere pentru piata de carte." Serban Radu explica faptul ca nu a gandit afacerea Carturesti ca "un supermarket de carti", ci ca un spatiu public guvernat de modele de valori publice.

Afacerea Carturesti a fost infiintata de Serban Radu si Nicoleta Dumitru in 2000 si a ajuns anul trecut la o cifra de afaceri de 6,3 milioane de euro, mai mult cu 12,5% fata de anul anterior.

Lantul Carturesti a ajuns la 12 librarii

"Avem trei magazine noi, cel de la Institutul Francez, unul in Brasov, deschis in decembrie anul trecut si un magazin deschis luna trecuta in Arad. Vrem sa mai deschidem si alte magazine, insa le vom anunta la momentul potrivit", fara a preciza la cat s-a ridicat valoarea investitiei.

Mai mult, la librariile din Cluj si Timisoara s-au extins suprafetele comerciale.

Noile deschideri de librarii au dus la cresterea suprafetei de retail pana la circa 3.000 de metri patrati in total si la o crestere a vanzarilor in primul trimestru al acestui an fata de perioada similara a anului trecut.

"In primele trei luni am avut venituri mai mari la Carturesti, dar vom prezenta rezultatele financiare la jumatatea anului acesta", a spus Radu.

30 de proiecte stau in sertar si asteapta momentul potrivit

Carturesti lucreaza cu peste 300 de furnizori din tara si din strainatate, circa 60% din cifra de afaceri fiind generata de carti, restul de 40% fiind muzica, filme, ceai si alte produse, potrivit datelor de pe site-ul companiei si declaratiilor anterioare ale reprezentantilor Carturesti.

"Apetitul pentru consum este redus anul acesta fata de anii anteriori. Spre exemplu, vanzarile la cadourile corporate au scazut, unii clienti vechi au disparut de pe acest segment. Pe de alta parte, arhitectii vin acum mai des sa cumpere carti, pentru ca au mai mult timp pentru citit", a declarat Serban Radu.

Legat de bugetul de investitii cu care lucreaza Carturesti anul acesta, antreprenorul roman spune ca sunt multe proiecte care stau in sertare, peste 30, si ca acestea vor fi scoase, pe rand, la momentul potrivit.

"Criza a facut viata mai dificila. Trebuie sa muncim de trei ori mai bine si mai mult pentru fiecare leu. Insa desi este criza, directiile companiei noastre raman aceleasi ca si in anii anteriori", sustine Serban Radu, care nu ia in calcul vanzarea companiei in cadrul careia lucreaza aproape 200 de angajati.

Promovarea magazinelor Carturesti se face prin diferite evenimente, numai anul trecut fiind gazduite aproape 500 de evenimente in librarii.

Pe piata de distributie de carte mai activeaza lantul de librarii Diverta, librariile Humanitas, dar si Compania de Librarii Bucuresti. Recent, lantul Diverta, cu afaceri de 35 de milioane de euro, a anuntat ca se pregateste pentru listarea la Bursa din Bucuresti, in vederea finantarii capitalului de lucru.

Proprietarul Carturesti spune ca desi a primit mai multe oferte de preluare nu va vinde compania pana cand profilul investitorului nu se va potrivi cu profilul Carturesti, iar ideea finantarii afacerii prin listarea la Bursa ii suna groaznic de corporatist.

El a mai precizat ca s-a gandit la extinderea businessului in strainatate, dar ca pentru moment se concentreaza pe lucrurile pe care le are de facut in tara.