SPIRITUALIA/ BOR şi intelectualii europeni
Autor:
Vasileanu Marius
05.05.2010
Un fapt aproape deloc sesizat in presa ultimelor zile a fost
scrisoarea trimisă de o serie de intelectuali europeni la adresa
Bisericii Ortodoxe Române (BOR). Pe data de 11 februarie 2010
ierarhii Sf. Sinod al BOR semnau o scrisoare adresată diasporei
româneşti prin care se arăta că istoria (dureroasă) poate fi
depăşită prin revenire la unitate a românilor de pretutindeni. Cu
alte cuvinte erau invitaţi să reintre in BOR toţi cei care se
indepărtaseră din motive politice. Arătându-se raţiunile
ecleziologice şi canonice, iată cum se incheia acest "Apel la
unitate şi demnitate românească": "Acum, la 20 de ani de la căderea
regimului comunist in Europa Răsăriteană, când România este membră
a Uniunii Europene şi a NATO şi in condiţiile in care Biserica
Ortodoxă Română dezvoltă o activitate fără precedent in afara
graniţelor ţării prin reorganizarea şi infiinţarea de numeroase
eparhii in intreaga lume, apreciem că nu mai sunt motive
intemeiate de a respinge chemarea Sfântului Sinod al Bisericii
Ortodoxe Române la unitate şi comuniune ortodoxă românească.
Suntem
incredinţaţi că această atitudine de reinviere şi reconciliere
ortodoxă românească va consolida şi va intensifica lucrarea
pastoral-misionară, social-filantropică şi cultural-educaţională a
Bisericii Ortodoxe Române de pretutindeni, intărind in acelaşi timp
demnitatea ortodoxă românească, prin eliberarea unora dintre
românii ortodocşi de complexul de a fi <<căutători de umbrele
canonice>> la străini.
Regretăm că din motive multiple, unii dintre fraţii noştri
ortodocşi români s-au indreptat spre alte jurisdicţii ortodoxe, in
timpul comunismului, insă ceea ce a fost scuzabil in trecut a
devenit nejustificabil şi chiar regretabil in prezent, adică
instrăinarea românilor unii de alţii, până la dezbinarea lor
bisericească. Incredinţaţi fiind că apelul nostru la unitate şi
demnitate ortodoxă românească va fi receptat cu bucurie şi
responsabilitate, ca dorinţă de comuniune şi cooperare frăţească,
vă impărtăşim tuturor aleasă preţuire şi părintească
binecuvântare."
De cealaltă parte, semnată (cu tâlc răstălmăcit?) in Duminica
Tomii, 11 aprilie 2010, scrisoarea-replică se intitulează "Apel la
unitatea şi demnitatea Bisericii Ortodoxe", fiind adresată Adunării
Episcopilor Ortodocşi din Franţa (AEOF) şi, evident, indirect,
Bisericii Ortodoxe Române.
Printre puţinii oameni de presă de la noi care au fost atenţi
la cele de mai sus sunt autorii site-ului românesc de ştiri
www.LacasuriOrtodoxe.ro
- de unde am preluat aici şi traducerea replicii europene. Iată-i
şi pe semnatari, un număr de 28 de remarcabile personalităţi
provenite din Franţa, Italia, Belgia, Olanda, Marea Britanie
membri, cu toţii, ai Frăţiei Ortodoxe a Europei de Vest:
Nicolas Behr, Paris, P. Boris Bobrinskoi, decan emerit al
Institutului de Teologie Ortodoxă Sf. Serghie, Paris, P. Hildo Bos,
preot paroh Saint-Nicolas-de-Myre, Amsterdam, P. Jean Breck,
profesor la Institutul de Teologie Ortodoxă Sf. Serghie - Paris,
Denis Clement, Franţa, Sophie Clement Stavrou, lector la Institutul
de Teologie Ortodoxă "Sf. Serge", P. Christophe D'Aloisio, paroh al
Bisericii Sfintei Treimi şi a sfinţilor Cosma şi Damian, Bruxelles,
preşedinte al Syndesmos - Organizaţia Mondială a Tineretului
Ortodox, P. Michel Evdokimov, profesor emerit al Universităţii
Poitiers, paroh al Bisericii Sfinţilor Petru şi Pavel,
Châtenay-Malabry, Franţa, P. Fostiropoulos Alexandru, paroh al
Bisericii Sfinţilor Petru şi Pavel, Clapham, Londra, P. Jean Gueit,
protopop pentru parohiile din sud-estul Franţei (Arhiepiscopia
Bisericilor Ruseşti din Europa de Vest), capelan al Frăţiei
Ortodoxe din Europa Occidentală, Jean-Marie Gourvil, profesor,
Franţa, P. Claude Hiffler, rector al parohiei Sfinţilor Cosma şi
Damian Avignon, Franţa, Jean-Jacques Laham, co-organizator al
Festivalului Tineretului Ortodox la Paris, Daniel Lossky, profesor,
Belgia, P. Nicolas Lossky, profesor la Institutul de Teologie
Ortodoxă Sf. Serghie, paroh al bisericii Maicii Domnului din
Paris şi Sainte Genevieve, Ana Palanciuc, profesor la
Universitatea Paris VII, P. Ignatie Peckstadt, paroh al Parohiei
Sf. Andrei, Gent, Belgia, Jean-Claude Polet, profesor la
Universitatea din Louvain-la-Neuve, Belgia, Noel Ruffieux,
responsabil de curs la Universitatea din Fribourg, Elveţia, Chiril
Sologub, profesor la Conservatorul Naţional de Arte şi Meserii,
Paris, preşedintele Acţiunii Creştine a Studenţilor Ruşi, Matei
Sologub, profesor la Universitatea Paris VI, Michel Stavrou,
profesor la Institutul Teologic Universitar din Saint Serge Paris,
P. Alexis Struve, paroh Sfânta Treime, Paris, Daniel Struve, lector
la Universitatea Paris VII-Diderot, Anca Vasiliu, director de
cercetare la CNRS (Centre Léon Robin, Paris-Sorbonne), P. Dominique
Verbecke, preot paroh al Sfântului Andrei, Gand, Inspector de
Invăţământ Ortodox in Belgia, Bertrand Vergely, lector la
Institutul de Teologie Ortodoxă Sf. Serghie, P. Vladimir Zelinsky,
paroh al Notre-Dame-Joies des Affliges, Brescia,
Italia…
Mesajul acestora susţine, principii "ale ecleziologiei
ortodoxe, centrate pe Euharistie şi teritorialitate" şi aminteşte
"condamnările Consiliului de la Constantinopol din 1872, faţă de
naţionalismul eclesial" adică filetismul. De asemenea se subliniază
că "Biserica lui Hristos nu poate fi instrument al unităţii şi
demnităţii unei naţiuni". Iată şi finalul mesajului celor 28:
"Deschizând calea către Impărăţia lui Dumnezeu, Biserica fiind
corabia mântuirii, nu aparţine niciunei naţiuni. Ne străduim, in
ciuda nevredniciei noastre, să demonstrăm realitatea mântuirii,
facem apel la unitatea tuturor creştinilor ortodocşi din Occident,
şi de pretutindeni, in apărarea demnităţii Bisericii Ortodoxe care
incepe cu respectul pentru eclesiologia apostolică: după Pogorârea
Duhului Sfânt, <<nu este elin şi iudeu, tăiere imprejur şi
netăiere imprejur, barbar, scit, rob, liber, ci Hristos, totul in
toţi>> (cf. Coloseni 3, 11). Hristos a inviat!"…
Câteva consideraţii personale:
(1) Ai fi tentat să spui din start că fiecare parte are
dreptatea ei: pe de-o parte acei clerici şi intelectuali europeni
conştienţi de noile condiţii istorice ale UE dar, şi de dimensiunea
catolică, universală, a creştinismului, indiferent de confesiune şi
care vizează o reală unitate intre ortodocşi, indiferent de etnia
acestora; pe de altă parte BOR care este indreptăţită să se
străduie să vindece rănile trecutului, fie şi târziu, la 20 de ani
de la căderea comunismului.
(2) Se poate observa rapid preponderenţa rusească printre
semnăturile de mai sus, iată de ce au fost voci care susţin - iar
ipoteza nu poate fi nicidecum ignorată - că nu este decât o replică
a Moscovei la acţinile in diaspora din ce in ce mai viguroase ale
BOR. A existat oare vreo replică similară a Frăţiei Ortodoxe a
Europei de Vest atunci când ruşii au inceput şi, in bună măsură,
chiar au reuşit unificarea diasporei ortodoxe ruse?
(3) Intr-o frază, nu tocmai elegantă, membrii Frăţiei Ortodoxe
a Europei de Vest acuză BOR că mesajul său ar fi "lipsit de orice
referire la Dumnezeu, la Hristos şi Duhul Sfânt ". Aparent, aşa
este… Numai că se face referire la litera iar nu la spiritul a ceea
ce au scris şi semnat ierarhii români - un mesaj smerit şi
inteligent tocmai prin aceea că nu se face paradă de cunoaştere
teologică, mesaj adresat oamenilor simpli inainte de toate. Membrii
Frăţiei Ortodoxe uită, astfel, spusa evanghelică: "Nu tot cel ce-Mi
zice: Doamne, Doamne! va intra in impărăţia cerurilor, ci acela
care face voia tatălui Meu Celui din ceruri" (Matei 7, 21). Dar
eleganţa retorică din alte timpuri, "jocurile de meşteşug" nu mai
sunt cultivate de multă vreme, nicăieri in Europa…
(4) Dacă ar fi să contăm pe buna credinţă a fiecărei părţi -
şi avem toate motivele, ţinând cont de calitatea excepţională a
unor personalităţi semnatare, precum Anca Vasiliu, bunăoară - ar
trebui să spunem astfel: timpul va aşeza lucrurile pe făgaşul
firesc. Este absurd ca actuala conducere a Sf. Sinod al BOR să fie
acuzată in Europa de filetism iar in ţară de excese ecumenice. Asta
inseamnă că graba iniţială cheamă la o mai inţeleaptă apreciere a
"mişcărilor" tuturor părţilor implicate.
Cât despre "mişcările" Duhului care bate intru, prin şi peste
toate acestea, cine poate a le vedea şi povesti?
MARIUS VASILEANU (n. 14 apr. 1964 la Gura
Humorului, Bucovina) are o licenţă in filosofie (Universitatea
Bucureşti) şi un master in antropologia spaţiului sacru
(Universitatea de Arhitectură ''Ion Mincu''). Este doctorand al
Universităţii Bucureşti, Facultatea de Litere, cu o temă
interdisciplinară in care continuă studiile de antropologie a
religiei. A fost director al Editurii Muzicale şi profesor de
istorie a religiilor in invăţământul preuniversitar. A susţinut o
bogată activitate in presă: studii, articole, eseuri, recenzii,
proză scurtă, editoriale, interviuri - in jurnale, reviste
culturale şi cu profil spiritual -, producator şi realizator de
emisiuni radio, numeroase colaborări la principalele televiziuni
centrale. In ultimii ani a fost editorialist şi editor coordonator
(departamentul cultură-religie) la ziarul ''Adevărul'' si
redactor-şef al revistei ''Adevărul literar şi artistic''; ulterior
a fost senior editor la agenţia de presă ''NewsIn'', coordonând
departamentele de cultură-religie şi media-publicitate. Actualmente
semnează o rubrică săptămânală in suplimentul ''Aldine'' al
ziarului ''România liberă'' şi predă istoria religiilor la
Universitatea Bucureşti.