IASII LUI PATRAS/ Elogiul diletantismului
Autor:
Patras Antonio
05.05.2010
"Hudson declară că de multe ori in viaţa lui a
inceput
să studieze metafizica, dar că
intotdeauna studiul
i-a fost intrerupt de momentele
de fericire"
Borges
In acelaşi an (1969) apăreau
două "cărţulii" de foarte ingenioasă factură fragmentar eseistică -
Viaţa şi opiniile lui Zacharias Lichter şi Simptome
-, semnate de tinerii pe atunci critici literari Matei Călinescu şi
Virgil Nemoianu (in fotografie, impreună cu soţia şi fiul, in
2001).
Cu o coerentă structură epică ce
transmitea, in forma parabolei, idei de o scânteietoare
originalitate şi subversivă indrăzneală, microromanul mai
vârstnicului Matei Călinescu reuşea să impună şi un memorabil, cum
l-a definit cândva Eliade, "personaj-mit" (singurul "tip" de
personaj inzestrat cu "o conştiinţă teoretică a lumii şi a
propriului destin"), profet modern propovăduind doctrina mântuirii
şi a libertăţii individuale prin refuzul integrării intr-o
societate inacceptabilă.
Faţă de "jucăreaua" aceasta cu tâlcuri
grave, anunţând parcă prin simbolice bătăi de gong pericolul
vinovatei servituţi voluntare, Simptomele lui Virgil
Nemoianu au o mai pronunţată tăietură ludic-livrescă, un caracter
mult mai liber, de exerciţiu intelectual, improvizaţie voioasă,
apropiată compoziţional de tipul eseului conversaţional şi al
notaţiilor fragmentare care au făcut faima lui Lichtenberg şi a
câtorva diletanţi superiori, rataţi din prea multă imaginaţie,
dintr-un soi de nerăbdare a spiritului insoţind mereu sentimentul
inutilităţii, plictiseala gândului dus până in pânzele albe, gustul
fad al ideii prea mult timp frecventate.
Oricât am căuta, nu vom găsi in
Simptome vreun fel de suport epic, fie şi schematic, menit
să vehiculeze un mesaj anume ori semnificaţii cu schepsis, autorul
dorind parcă să exploateze numai virtuţile expresive ale
compoziţiei fragmentar-dialogale, numai, după o fericită formulare,
"romanescul ideii". Aşa cum cartea lui Matei Călinescu scoate in
evidenţă un mod de gândire "lichterian", fără să ambiţioneze
inventarierea şi clasificarea ideilor intr-un "sistem", şi
Simptomele, ignorând tentaţia exhaustivităţii, configurează
din fragmente şi notaţii disparate imaginea vie a unei inteligenţe
in actu, răsfrântă in oglinda cu mii de feţe a
sensibilităţii. Dar, dincolo de valoarea lor strict estetică şi de
particularităţile "generice", extrem de interesant e că ambele
texte constituie nucleele modelatoare ale programului teoretic şi
ale viziunii critice implinite ulterior in studiile care le-au adus
celor doi autori prestigiul internaţional. Dar, pe când Viaţa şi
opiniile lui Zacharias Lichter a fost mereu reeditată,
câştigându-şi binemeritata preţuire a criticii şi a publicului
cititor, Simptomele, in schimb, nu au avut un ecou pe
măsură, nedreptate asupra căreia incearcă să atragă atenţia
paginile de faţă.
Ideea scrierii unui jurnal "de
noapte", de idei şi notaţii voit impersonale i-o datorează
Nemoianu, după propriile mărturisiri, lui Ion Negoiţescu,
traducătorul lui Lichtenberg şi prietenul câtorva dintre cei mai
remarcabili tineri intelectuali care incepeau să se afirme la
inceputul anilor '60, mai toţi proveniţi din mediul universitar,
poligloţi şi cu studii solide (printre ei, şi Matei Călinescu, şi
Toma Pavel). Grupând fragmentele in jurul unor teme-nucleu, de unde
şi impresia unei organizări pointillist-muzicale, fără o minimă
preocupare pentru desfăşurarea aşa zicând "pe orizontală",
succesiv-lineară, Nemoianu a inventat, in maniera jocului livresc,
şi o strategie paratextuală deloc complicată, in pofida
aparenţelor: după o scurtă notă a "editorului" (fictiv, fireşte),
discursul e atribuit lui Pius F., mai mult bandă de inregistrat
decât alter ego auctorial vehiculând o gândire proprie.
Credibilitatea acestui personaj delegat cu funcţia reflectantă (ca
"martor") e subminată din capul locului, nu insă până intr-atât cât
să-l compromită cu totul, după cum ar fi vrut insinuantul editor.
Pius F. nu face altceva decât să consemneze ce spun ceilalţi şi, in
special, magistrul Clarian (abia acesta un purtător de cuvânt al
autorului). Forma literară nu e, totuşi, deloc "intâmplătoare, aşa
cum natura produce uneori spontan lucruri folositoare", după
răutăcioasele vorbe ale editorului. Oricât de indoielnic din punct
de vedere al inteligenţei, Pius F. tot un reprezentatant ficţional
ce vehiculează mesajul autorului rămâne, iar observaţiile sale din
Cuvântul inainte nu-l incriminează in asemenea măsură incât
să ne facă să ignorăm punctul său de vedere. Vag personalizată,
perspectiva "martorului" acestuia indică dorinţa de a intra in
dialog cu celelalte personaje - instanţe discursive. Din spusele
sale, admiraţia i se indreaptă constant către Clarian, inţeleptul
ale cărui opinii şi vorbe memorabile işi propune să le tezaurizeze
cu sfinţenie. Ca prieten al maestrului, demn de consideraţie i se
pare, apoi, Almador, individualizat mai pregnant şi prin trăsături
fizice: "om mare de stat, butucănos şi puternic, cu faţa blândă, de
copil, care se supăra rar şi zgomotos". Cu ceva rezerve e acceptat
totuşi pe lângă ilustrul tandem Pterodactilul, individ "negru la
gând, ca şi la chip, ciolănos, dezarticulat şi oacheş".
Credinciosul discipol ţine să-şi exprime nedumerirea faţă de
toleranţa magistrului care i-a ingăduit in preajma sa pe Tironides
şi Spiridanik, "doi măscărici obraznici", unul "mic şi rău",
celălalt de-a dreptul "stupid", dar şi pe "filfizonul" Adelhio, "un
monden năzuros". In fine, piosul cirac binevoieşte să-şi incheie
precuvântarea, nu fără a-şi lua anumite măsuri de prevedere care
să-l absolve de eventualele reproşuri ale cititorilor onorabili şi
cu "naturelul" poate cam prea simţitor: "dacă am inregistrat şi
unele din ieşirile groteşti sau superficiale ale invitaţilor, am
făcut-o doar ca să stârnesc râsul şi oprobriul lumii".
Lectura textului propriu-zis
dovedeşte caracterul in fond amuzant-inventiv al prologului, dând
apă la moară cârcotaşului editor, in special ipotezei privind
intenţia mistificatoare a autorului care-şi va fi imaginat şi el şi
va fi pus in scenă, asemeni eruditului iluminist transilvan in
subsolul eroi-comicei sale poeme, spectacolul tuturor
interpretărilor posibile ale propriului text, de la nivelul celei
mai rudimentare literalităţi până la glosa savantă şi acribiosul
comentariu filologic. Dar, spre deosebire de ceea ce se intâmplă in
"subterana" Ţiganiadei, aşa-zisele "personaje" (menite să
joace, in fapt, rolul de simple chei muzicale", un fel de
comentatori imaginari, dar nu ai unui text anume, ci ai literaturii
in genere) din cartea lui Nemoianu nu se disting mereu unele de
celelalte prin discurs, iar criticul nici nu ţine să dramatizeze
printr-un veritabil dialog cuvintele participanţilor la "banchet".
Senzaţia de monotonie stilistică persistă, in ciuda nuanţărilor şi
perspectivelor care luminează aspecte infinitezimale ale ideii, iar
fragmentele nu se succed in virtutea unui determinism cauzal (ceea
ce am menţionat deja, anticipând), pentru că autorul se fereşte să
pună un diagnostic, nu are incredere in instrumentele logicii şi nu
"ergotează", manifestând o accentuată mefienţă in raport cu orice
formă de dogmatism.
Deşi Simptome a fost, in
punctul de plecare, un jurnal de idei, un jurnal totuşi, accentul
se pune indeosebi pe impersonalitatea "simptomelor", şi nu pe
subiectivitatea opiniei sau pe rezonanţa pe care ar putea-o avea
impresia in planul conştiinţei individuale, iar percepţiile prea
personale sunt proiectate pe un ecran abstract, golindu-se parcă de
orice incărcătură afectiv-emoţională. De aceea nici nu sunt
personajele altceva decât pure abstracţiuni, cu o funcţie strict
retorică, măşti in care eul auctorial se deghizează şi se
descompune ca o esenţă rară, de nerecunoscut la analiza in retortă.
Unitatea monolitică a acestui "eu" se risipeşte parcă intr-o
puzderie de fragmente, ca tot atâtea "simptome" dezvăluind
caracterul multiplu şi inepuizabil al lumii, al specularităţilor
inextricabile născute la hotarul instabil, nelămurit dintre viaţă
şi text.
Teoreticianul de mai târziu al
"secundarului" găseşte de la inceput "metoda" cea mai adecvată
"criticii simptomatologice": aceasta presupune refuzul
interpretării şi relativizarea maieutică a punctelor de vedere,
fără insă a postula o relaţie directă (senzorială), nemediată (de
conştiinţă) cu obiectul interpretării, pe linia a ceea de Susan
Sontag numea, intr-o carte care a avut momentul ei de glorie,
"erotica artei". "Simptomatologia" - cu toate elementele comune ce
ar apropia-o de diverse alte "teorii" ori "concepţii" specifice mai
cu seamă postmodernităţii (de la "gândirea slabă" la tot arsenalul
subiacent de valori "alternative") - constituie, iată, o "invenţie"
demnă de cel mai viu interes, configurând o ramură aparte a acelei
incă de Nietzsche elogiate "ştiinţe" care are ca scop observarea şi
analiza "suprafeţelor", a "epidermei" lucrurilor. Dacă e adevărat
ce se zice, că nu iese niciodată fum fără foc, prin chiar existenţa
sa "simptomatologia" semnalizează substanţialitatea realului, a
existenţei "pline". Autorul insuşi sublinia, de altfel, că
"literatura simptomatologică" ilustrează modul in care
"accidentalul se articulează in general", pe linia "eseismului" ce
marchează traseul ipotetic, conjectural al gândirii, de unde şi
forma "deschisă" a textului.
"Simptomele" sunt aşadar un
catalog de impresii şi notaţii pur descriptive şi, deopotrivă, de
reflecţii. Oricât de ceţoasă, percepţia creează mereu "efectul de
real", pentru că prinde aspectele vii, tranzitorii ale lumii
fenomenale, insă reflecţia, deşi adoptă mecanismele paradoxului şi
abandonează căile raţionamentului silogistic, din dorinţa de a nu
ajunge mereu la aceleaşi concluzii prin aceeaşi, lemnoasă,
dialectică, sfârşeşte invariabil in stereotipie. O dată constituit
"procedeul", prin evitarea obstinată a clişeelor şi a locurilor
comune, se cristalizează şi un modus cogitandi ce ajunge să
fie parodiat chiar in text, unde am găsit exprimată ideea că orice
paradox, mâncat de rugina timpului, se transformă intr-o formulare
de infiorătoare banalitate. Iată câteva exemple: Maestrul Clarian
afirmă intr-un loc: "Eleganţa este disimularea izbutită a efortului
creator", "Modestia este o formă a orgoliului, iar timiditatea
poate fi o formă dispreţului. Timiditatea este, in orice caz, o
urmare a plictiselii şi a lipsei interesului, a absenţei in
interlocutor a unor stimuli suficient de puternici pentru a
infrânge inerţia". In acelaşi spirit, "măscăriciul" Spiridanik, in
vorbele căruia gândirea maestrului emaimuţărită parodic,
indrăzneşte să construiască şi el trouvailles à la
mani're de: "Teribilismul este o formă a modestiei". In fine,
până şi cinstitul Pius F. incearcă să-şi imite profesorul, nu din
obrăznicie, ci din prea multă obedienţă, dând drumul in lume unor
panseuri de intristătoare previzibilitate: "La unii timiditatea e
orgoliu, la alţii orgoliul e timiditate" etc.
Simptomatologia pune aşadar in
relief, deopotrivă, existenţa ca proces şi gândirea ca
structură, fără a manifesta vreun interes oarecare pentru un
conţinut anume. De aici şi funcţia privilegiată a imitaţiei şi
insemnătatea "măştii" (s-ar umple destule pagini prin selectarea
secvenţelor cu acest subiect), cum şi rolul aparte al parodiei,
care se află faţă de obiectul-model intr-un raport similar celui
dintre "simptom" şi "boala" la care acesta poate trimite. Oricum,
ca formă "secundară", mai bine zis "secundă" in raport cu
"originalul", parodia "subminează", dar şi scoate in lumină
modelul, vădindu-i cele mai caracteristice articulaţii. O formă
inconsistentă şi lipsită de originalitate nu poate fi parodiată.
Altă variantă de mimetism, spontană (am văzut, ca in cazul lui Pius
F.) o reprezintă prostia, cu care inteligenţa intreţine de altfel
raporturi dintre cele mai fertile, binecunoscute lui Erasmus şi
atâtor altor cărturari care nu dispreţuiau bucuriile vieţii: "O
inteligenţă completă are neapărată nevoie să-şi asimileze prostia.
De altfel, acesta este principalul păcat al multor inteligenţe
moderne: o lipsă practică printre insuşiri. Prostia trebuie să fie
o insuşire a inteligenţei in rând cu, de pildă, forţa,
eficacitatea, amplitudinea, generozitatea" etc.
Cine face, de fapt,
simptomatologie? Evident, "diletantul", adică - ţine să precizeze
autorul - "uno que si diletta, delectantul", amatorul
superior care refuză robia specializării, aşa cum veritabilul
aristocrat cultiva artele liberale fără a persevera excesiv in
vreuna anume, fără a risca să-şi piardă libertatea pentru atâta
lucru. Iată ce crede Adelhio: "in momentul in care ştii prea mult
despre un lucru el incepe să devină vulgar. Familiaritatea excesivă
cu un domeniu al cunoaşterii degenerează in ordinar şi strident. De
aici distincţia diletantismului", sau cum se caracterizează pe sine
"maestrul" Clarian: "Sunt prea leneş ca să citesc filosofie şi prea
ambiţios ca să nu o fac. Sunt prea leneş ca să fac curte femeilor
şi prea curios ca să nu o fac. Sunt prea leneş ca să fac carieră
dar o fac din plictiseală. Sunt prea leneş ca să fiu religios dar o
fac din simţ al datoriei".
Urmând aceeaşi "logică"
simptomatologică, vom spune că numai inţeleptul, recte
diletantul, se poate "prosti", punându-şi pe cap tichia cu
clopoţei. Specializarea duce la autarhie, la intristătoarea
sterilitate a gândirii rupte de universul viu, bogat şi
contradictoriu al simţurilor. De aceea se şi afirmă repetat
necesitatea adecvării ideii la realitatea concretă: simptomatologia
nu e nicidecum o manifestare a acelei maladii spirituale constând
in carenţa generalului şi numită de Noica intr-un ingenios eseu
"catholită". Nu despre o carenţă e vorba, cât despre accentul şi
preţuirea pe care le dobândeşte individualul in raport cu
generalul, nu ignorat, dar văzut ca sterilă abstracţiune:
"Abundente sunt afirmaţii ca acestea: imi iubesc tatăl dar iubesc
mai mult adevărul (Anna Comnen, S. XII). Ele nu ne indignează in
măsură suficientă. Ipocrizia lor se invecinează cu bestialitatea.
Sunt impotriva firii şi manifestări ale degenerării", "Fiecare om
reprezintă o specie pe cale de dispariţie, deci nu poate fi ucis"
etc.
Insistând pe aceeaşi direcţie
trebuie remarcat că autorul nu-i face lui Clarian nici măcar
schematic portretul fizic, pentru că personajul intruchipează
spiritualitatea in starea cea mai pură, de "neprihănit ingheţ".
Celelalte "ipostaze" (personaje) sunt insă vizibile, iar caracterul
acesta concret sugerează tocmai "intruparea" dialogică a spiritului
insuşi, aşa cum profunzimea se dezvăluie in "suprafaţă", iar
"blânda pluralitate" (după o expresie a filosofului de la
Păltiniş), aspectele diverse ale universului vizibil fac cu putinţă
inţelegerea şi justificarea existenţei trăită, blagian şcolăreşte
vorbind, "intru mister şi pentru revelare". Intr-un pasaj
semnificativ se stabilesc cât se poate de limpede raporturile pe
care le intreţine creaţia spirituală "inaltă" cu formele ei
"secundare", mai precare şi mai modeste, dar la fel de necesare:
"Aceste patru tipuri (epigonul, diletantul boem, diletantul
gentilom şi eruditul, n.n.) alcătuiesc constelaţia marelui
creator, il inconjoară in dans perpetuu, ii dau relief şi
perspectivă, il salvează de la naufragiu. Nu arareori progenitura
marelui creator se transformă in originea sa".
Intr-un fragment neinclus in
volum, dar elaborat in aceeaşi perioadă (Preludii la o critică
simptomatologică), Nemoianu stabileşte şi o "tradiţie" a
"literaturii simptomatologice" care ar număra pe Macrobius şi Aulus
Gellius, marii ei reprezentanţi din antichitate, pe Burton şi
Browne in Anglia barocă, pe Lichtenberg in vremea iluminismului
etc. Din literatura română selectează "din manualele lui Şincai,
din comentatorii de subsol ai Ţiganiadei, din Odobescu,
dintr-o enciclopedie medicală apărută la Buzău in 1910 şi premiată
de Academie". Autorul sublinia, de asemenea, rolul "comentariului"
in delimitarea hotarelor mereu glisante dintre critică şi
literatură: "literatura simptomatologică se comportă ca o critică.
Ea comentează existenţa, ilustrează legile (mai ales in abaterile
lor). In schimb, critica simptomatologică se comportă ca o
literatură: ea construieşte liber cu material literar. (...) O
critică simptomatologică se comportă faţă de obiectul literar ca
literatura simptomatologică faţă de obiectul real".
Acum, când avem la indemână mai
toate cărţile profesorului stabilit de ani buni in America,
microficţiunea aceasta eseistică n-ar putea fi oare citită şi ca un
"subsol" al textelor critice propriu-zise, dacă acceptăm - şi nu
văd ce ne-ar impiedica - reversibilitatea raportului
literatură-critică? Cu siguranţă!Dacă citim atent vedem cum
Clarian, Almador şi toate celelalte personaje de "galerie"
formulează ideile de la care s-a revendicat mai apoi criticul, atât
in studiul dedicat expresiei sentimental-idilice in literatura
secolului al XVIII-lea, cât şi in celelalte volume care i-au adus
indreptăţita notorietate, indeosebi Imblânzirea
romantismului şi O teorie a secundarului. Cele mai
indrăzneţe presupoziţii aici sunt expuse, in această cărticică de
mare rafinament stilistic şi reflexiv. Aşa cum eseistica lui Eliade
conţine intr-o formă mai liberă şi mai spontană lucrurile cu
adevărat importante şi originale pe care istoricul religiilor şi-a
clădit ulterior, cu răbdare, opera de erudiţie, scrierea aceasta de
tinereţe a lui Nemoianu scoate la iveală cele mai vii şi fecunde
elemente ale formării personalităţii sale, cu obsesiile,
idiosincraziile şi fervorile de atunci. Recomandare suficient de
convingătoare pentru a ne determina să scuturăm praful de pe
copertele Simptomelor şi să le aducem in faţă, la lumină,
dacă nu chiar pe primul raft, oricum, undeva mai la
indemână.
ANTONIO PATRAS (n. 1973). Critic literar, conferentiar la Facultatea de Litere, Universitatea "Al. I. Cuza", Iasi. Debut publicistic: 1998, in revista "Convorbiri literare"; doctorat in filologie (2002); membru al Uniunii Scriitorilor Romani; redactor la revista "Convorbiri literare", unde semneaza rubrica "Cerneala simpatica"; coordonator al colectiei de istorie literara la Editura Universitatii "Al. I. Cuza", Iasi. Volume publicate: Ion D. Sirbu - de veghe in noaptea totalitara, 2003; Fragmentarium - impresii despre oameni si carti, 2006; Ibraileanu. Catre o teorie a personalitatii, 2007.