Retelele straine iau locul minimarketurilor de cartier: Cine sunt „rechinii” care inoata in apele tulburi din retail

Autor: Mihaela Popescu 07.05.2010

Lanturile mari din retail mizeaza si in acest an pe preluari de magazine, pentru a forta extinderea pe o piata pe care centrele comerciale noi sunt doar pe hartie.



Intr-un an in care retailerii locali continua sa se lupte pentru supravietuire, "rechinii" mari din comertul alimentar aduc peste 50 mil. euro in proiecte noi de expansiune, potrivit calculelor ZF.

Operatorii Billa, Mega Image si Carrefour Market vor deschide in total 46 de magazine in 2010, fata de 26 de unitati in anul anterior, conform planurilor anuntate de companii.

Astfel, al doilea an de declin in consum din istoria comertului modern aduce in prim-plan un segment de piata umbrit pana acum de ofensiva hipermarketurilor: magazinele alimentare mici din cartiere.

Cu un format de 1.000 de metri patrati, lanturile straine de supermarketuri se strecoara in zonele ramase neacoperite de hipermarketuri pariind pe preluari de locatii ale unor retaileri care au cedat in fata crizei.

Mai mult, in ultimul an au intrat puternic pe piata chioscurile moderne, aduse de finlandezii de la R-Kiosk, iar in 2010 lansarea Mic.Ro - reteaua de magazine dezvoltata de miliardarul Dinu Patriciu - va grabi dezvoltarea segmentului de profil.

Noile chioscuri au suprafete de pana in 200 de metri patrati, iar in Capitala - punctul zero al extinderii noilor formate - ataca o piata cu 1.000-2.000 de buticuri si minimarketuri de cartier.

Retelele Billa si Mega Image, cei mai mari operatori de supermarketuri la nivel local, sunt si cei mai agresivi in preluari de locatii eliberate de antreprenorii din comert.

Billa deschide in acest an in total 5 supermarketuri in foste spatii ale operatorului retelei insolvente SPAR, dupa ce in 2009 a inau gurat un singur magazin intr-o astfel de locatie. Magazinele au fost preluate de la fondul de investitii Morava, principalul partener pe expansiune al SPAR in anii 2006-2007.

La randul lor, dupa o achizitie de 6 mil. euro care le-a adus in retea 4 supermarketuri ale unei mici retele de cartier Prodas din Capitala, belgienii de la Dalhaize - operatorul Mega

Image si Red Market - au preluat in 2010 un fost spatiu al retailerului Ethos, pe care il vor rebrandui in luna mai.

Ethos este un brand inactiv in acest moment in retail, dupa ce proprietarul lantului, Ion Soloman, a anuntat vanzarea operatiunilor companiei catre un investitor strain. O parte din magazine ar putea fi redeschise insa cu acelasi format in urmatoarea perioada.

Si Carrefour a mizat pe un spatiu testat anterior de un alt retailer, lansand primul sau supermarket din Capitala in locul unui magazin alimentar de 900 de metri patrati din Militari.

In cartierele rezidentiale sunt multi proprietari cu spatii comerciale goale; nu doar retailerii au renuntat la o parte din locatii in 2009, cat si operatorii de restaurante sau de cazinouri. De exemplu, unul dintre magazinele Mic.Ro deschise recent este amplasat in locul unui cazinou.

Raport de forte nou in comertul stradal. Mai scad chiriile?

Consultantii spun ca retailerii alimentari sunt cei mai activi in cautarea locatiilor stradale.

"Cererea pe segmentul high street (spatii comerciale stradale - n. red.) este mare in acest moment si vine in special din zona de retail alimentar. Sunt si branduri noi de retail de fashion care se uita pe piata, precum si lanturi de magazine pentru care locatiile high street erau inaccesibile pana de curand, din cauza preturilor mari", spune Georgiana Andrei, managerul departamentului de retail al companiei de consultanta imobiliara Colliers.

Ea mai spune ca in Capitala interesul retailerilor pentru spatii stradale este chiar putin mai mare decat pentru centrele comerciale operationale deja.

"2010 este un an in care marile lanturi de magazine solide din punct de vedere financiar pot obtine preturi bune la inchirierea sau achizitia de locatii stradale. Unii proprietari de spatii sunt dispusi sa faca concesii si sa reduca preturile. De obicei, rezultatele negocierilor depind foarte mult de cat timp stau proprietarii cu spatiile goale", subliniaza managerul Colliers.

Preturile chiriilor in spatiile stradale din orasele mari este in stagnare de la inceputul acestui an, potrivit datelor companiei de consultanta imobiliara.

Ce castiga retailerii prin extinderea in spatii testate anterior de alti comercianti?

"Investitia intr-un astfel de spatiu este mai mica decat intr-un proiect de la zero. Daca se preia spatiul de la un operator care a avut acelasi profil, noul chirias sau proprietar ar putea beneficia si de vadul comercial deja format in locatia respectiva", afirma Georgiana Andrei.

"Pe partea de planificare a businessului, avantajul unei astfel de strategii este faptul ca o parte din ipoteze pot fi mai bine fundamentate, pentru ca noul chirias are informatii statistice legate de vadul comercial din locatia respectiva", explica Ionut Pascu, Senior Project Manager al companiei de consultanta Roland Berger Strategy Consultants.

2010, ultimul tren?

In conditiile in care retailerii asteapta redresarea consumului anul viitor, este 2010 ultimul tren pentru operatorii care mizeaza pe achizitii si intrari in spatii testate anterior de alti retaileri?

"Pe termen mediu, indiferent de criza, lanturile mici de magazine care nu au o masa critica - iar aici pot intra si branduri straine de retail - vor trebui, intr-o forma sau alta, sa cedeze locul unor competitori mai mari. Situatia financiara buna, accesul facil la finantare si puterea mare de negociere cu furnizorii ofera marilor retele avantaje competitive fata de lanturile mai mici", explica Ionut Pascu.

In acest context, ce sanse are modelul antreprenorial in retailul cu alimente?

"Teoretic, centralele de achizitii comune ar putea fi o solutie salvatoare pentru micile retele de magazine", afirma consultantul Roland Berger.

Cea mai mare centrala de achizitii activa pe piata locala este CBA Romania, cu un format adus din Ungaria. Aceasta are cateva sute de magazine de cartier afiliate, majoritatea operate de antreprenori romani.

Insolventele au inchis 37 de magazine mari